اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

528 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در 6 ماه اول سال‌جاری، 528 هزار و 911 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.

528 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید سعید حسینی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از کشتارگاه دام اراک با اشاره به اقدامات انجام شده علیه تب مالت اظهار داشت: در 6 ماه اول سال‌جاری، 528 هزار و 911 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند که شامل واکسیناسیون 499 هزار و 738 راس دام سبک و 29 هزار و 173 راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز توسط بخش دولتی و خصوصی بوده است.

وی تصریح کرد: امروزه تب مالت در کشور یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام بوده و به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی و بهداشتی جامعه نیز مطرح است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: صدمات اقتصادی این بیماری در دام‌ها منحصر به سقط جنین، کاهش وزن و کمبود شیر نبوده بلکه مانع تجارت بین‌المللی و به عنوان مسئله‌ای عمده در اقتصاد دولت‌ها به حساب می‌آید.

حسینی با بیان این‌که میزان کنترل بیماری‌های مشترک در جمعیت دامی ارتباط مستقیمی با میزان مبتلایان انسانی دارد، تصریح کرد: افزایش اقدامات کنترلی و پوشش واکسیناسیون بیماری‌های مشترک در جمعیت دامی استان در سال‌های اخیر کاهش میزان مبتلایان انسانی را در پی داشته است.

وی افزود: پاستوریزه کردن شیر و سایر لبنیات در کنترل بیماری سل و بروسلوز اقدام ارزشمندی است اما موجب ریشه‌کن کردن بیماری نمی‌شود ضمن این‌که بازرسی بهداشتی گوشت‌ها نیز مفید است اما کافی نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تنها راه کنترل بروسلوز انسانی را کنترل و ریشه‌کنی این بیماری در حیوانات دانست و خاطرنشان کرد: موثرترین برنامه برای ریشه‌کن کردن بیماری در بین گاوها، شناسایی حیوانات آلوده از طریق تست‌های مکرر، آزمایش خون و کنترل شیر آن‌ها و ذبح حیواناتی که تست آن‌ها مثبت بوده و ... است.

حسینی تصریح کرد: پیشگیری بروسلوز در افرادی که در رابطه با شغل خود در معرض خطر شدید ابتلا به این بیماری هستند نظیر کشاورزان، کارگران موسسات بسته‌بندی محصولات دامی و دامپزشکان، همگی بر اساس آموزش، بهسازی و ریشه‌کنی حیوانات آلوده و آگاهی از راه‌های انتقال بیماری استوار است همچنین واکسن‌های تهیه شده برای انسان یا موثر و یا سالم نیستند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر پیشگیری از طریق واکسیناسیون انسان ممکن نیست و اینگونه افراد باید از دستکش و عینک ایمنی چشم استفاده کنند، تاکید کرد: در ارتباط با بیماری بروسلوز که از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی در 6 ماه اول سال‌جاری در مجموع 528 هزار و 911 راس دام سبک و سنگین شامل واکسیناسیون 499 هزار و 738 راس دام سبک و 29 هزار و 173 راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز توسط بخش دولتی و خصوصی بوده است.

حسینی تصریح کرد: با توجه به این‌که لاشه تازه ذبح شده به عنوان گوشت تلقی نمی‌شود و باید برخی فرآیندهای شیمیایی در عضله تازه ذبح شده انجام شود تا عضله به گوشت تبدیل شود بنابراین توصیه می‌شود لاشه گوشت را قبل از مصرف تا 24 ساعت در دمای یخچال نگه‌داری کرد تا ضمن انجام فرآیند ذکر شده، ویروس‌های بیماری زا و آلودگی‌های احتمالی لاشه نیز از بین برود.

وی گفت: در مورد لاشه حیوان مبتلا به بروسلوز پس از طی این مدت بر اثر فعل و انفعالات صورت گرفته و اسیدی شدن لاشه میکروب بروسلوز یا همان تب مالت از بین می‌رود و مصرف آن خطری نخواهد داشت.

انتهای پیام/87003/م30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول