اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کردستان:

کشتارگاه‌های صنعتی دام جایگزین کشتارگاه‌های سنتی شود

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی دام در استان با اقبال روبه‌رو نبوده و باید 2 کشتارگاه صنعتی دام سنندج و سقز را جایگزین آن کرد.

کشتارگاه‌های صنعتی دام جایگزین کشتارگاه‌های سنتی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کامران زیباکردار ظهر امروز در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌های استان از مقاومت شهرستان‌ها در رابطه با تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی دام خبر داد و افزود: در حال حاضر کشتارگاه صنعتی سنندج به عنوان کشتارگاه نمونه کشوری مطرح بوده و کشتارگاه صنعتی سقز هم در مرحله تکمیلی است.

وی با تصریح بر اینکه 2 کشتارگاه صنعتی سنندج و سقز قابلیت پوشش و تأمین گوشت تمام استان و حتی بازار عراق را دارد، گفت: زمان از دست رفته و دغدغه اصلی ادامه فعالیت‌های کشتارگاه‌های سنتی است.

زیباکردار خاطرنشان ساخت: انتظار از معاون عمرانی استانداری، فرمانداران و مسئولین می‌رود که نسبت به این مهم حساسیت نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌ها صرفه اقتصادی ندارند، گفت: معدود کشتارگاهی داریم که بتواند از پس هزینه‌های خود بر بیاید و اینکه هر شهرستانی یک کشتارگاه صنعتی داشته باشد ممکن نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان اظهار داشت: در صورت تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی به شهرستان‌ها این اطمینان داده می‌شود که عرضه گوشت از کشتارگاه‌های صنعتی به صورت پوشش کامل بوده و برای تأمین گوشت هیچ مشکلی پیش نیاید.

3 میلیون نوبت واکسیناسیون دام انجام شد

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه در سال‌جاری 3 میلیون و 80 هزار نوبت واکسیناسیون انجام شده افزود: دامپزشکی با استفاده از توان نیروها و بخش خصوصی هر ساله 4.5 میلیون نوبت واکسیناسیون دام سبک و سنگین جهت جلوگیری از بیماری‌های آبله، شاربون، تب‌برفکی و تب مالت انجام می‌دهد.

زیباکردار اظهار داشت: در سطح استان یک‌هزار و 700 روستا پرورش دام بصورت پراکنده وجود دارد که از این میزان 278 واحد صنعتی دامداری، 546 واحد مرغداری گوشتی فعال، 20 واحد مادر و تخمگذار، 200 واحد پرورش ماهی سردابی و 120 هزار کلنی زنبور عسل داریم که حضور دامپزشکان در این واحدها 100 درصد است.

وی تأکید کرد: در سالهای 91 و 92 اپیدمی و بیماری‌های همه‌گیر دام، در استان نداشتیم و این موفقیت و دامپزشکی بوده است.

به گفته وی سالانه بالغ بر 10 هزار رأس دام در رابطه با بیماری سل، تب‌مالت و مشمشه تست می‌شوند و که در این آزمایشات بیماری‌های مشترک دام و انسان را شناسایی و از چرخه تولید خارج می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان با تصریح بر اینکه بیماری‌های منتقله بخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کنگو اهمیت دارند، گفت: کار اصلی در این‌باره مبارزه با انگل‌های دامی است.

وی اضافه کرد: در این رابطه 130 هزار رأس دام سمپاشی شده و 700 هزار مترمربع جایگاه دام را با استفاده از سموم، سمپاشی شد.

زیباکردار با اعلام اینکه در سال 91 و 6 ماهه اول سال 92 هیچ موردی از بیماری تب کنگو گزارش نشده است، گفت: در بیماری‌های طیور با توجه به اینکه حدود 546 واحد مرغ گوشتی و مرغ مادر و تخمگذار با ظرفیت 40 میلیون در سال فعال هستند و به صنایع پیشرو تبدیل شده‌اند، بالغ بر 81 میلیون دوز واکسن در سطح مرغداری توزیع شد.

وی همچنین افزود: در 6 ماهه اول امسال هم 16 میلیون و 300 هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که تمامی واحدهای مرغداری، تست پایش را در اداره کل دامپزشکی انجام داده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، 3 هزار و 712 نمونه اخذ‌شده و 10 هزار نوع آزمایش مختلف ویروسی و میکروبی برای عاری‌بودن مرغداری‌ها از بیماری آنفلوآنزای پرندگان انجام شده است.

وی در پایان اذعان داشت: در سال 91 و سال‌جاری هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان و رد پای آن در استان و حتی در طیور روستایی و بومی هم مشاهده نشده و تمام پرندگان سطح روستا اعم از بوقلمون، اردک و غاز هم مشمول آزمایشات بوده است.

انتهای پیام/79014/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول