اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

ردپای خارجی‌ها در حمله به مسیحیان پاکستان، طالبان همچنان انکار می‌کند

طالبان پاکستان در حالی دست داشتن این گروه در حمله اخیر به کلیسای پاکستان را رد کرده‌ است که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وجود دست‌های خارجی در پشت پرده این حادثه قوت گرفته است.

ردپای خارجی‌ها در حمله به مسیحیان پاکستان، طالبان همچنان انکار می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «شاهد‌الله شاهد» سخنگوی طالبان پاکستان بار دیگر دست داشتن این گروه در حمله یکشنبه گذشته به کلیسای مسیحیان در شهر «پیشاور» را رد کرد.

وی در گفت‌وگو با بی.بی.سی اردو با اشاره به اینکه طالبان پاکستان گروهی است که تمام شاخه‌های آن از نظر اعتقادی یکسان هستند، تصریح کرد که هیچ یک از شاخه‌های طالبان پاکستان در این اقدام دست نداشته‌اند.

شاهد الله شاهد در پاسخ به این سوأل که چه کسی درباره عملیات گروه‌های وابسته به طالبان تصمیم‌گیرنده است، گفت: شاخه اصلی طالبان یعنی گروه «حکیم‌الله محسود» و سایر رهبران این گروه در این زمینه تصمیم نمی‌گیرند بلکه ما گروه‌های وابسته به طالبان را آزاد گذاشته‌ایم که هر طور مایلند عمل کنند.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که هدف شبه‌نظامیان باید ضربه زدن به دشمن طالبان باشد و بنابراین اگر گروهی برخلاف اهداف تعیین شده عمل کنند باید به دادگاه و شورای طالبان پاسخگو باشد.

این اظهارات بار دیگر گمانه‌ها درباره احتمال دست داشتن عوامل خارجی در این حادثه را پر رنگ کرده است.

برهمین اساس، سرویس اطلاعاتی پاکستان از وجود دست‌های پنهان در پشت این حادثه تروریستی خبر داده و دولت نیز در تلاش برای شناسایی و معرفی این عوامل است.

در همین حال، رهبران کشوری و لشکری پاکستان با برگزاری نشستی در اسلام‌آباد به بررسی حوادث تروریستی اخیر، به‌ خصوص حوادث پیشاور، پرداختند.

در این جلسه که مقامات پاکستانی از جمله نواز شریف رئیس‌جمهور، «چودری نثار علی» وزیر کشور، ژنرال «اشفاق کیانی» فرمانده ارتش و تنی چند از روسای سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان حضور داشتند، گزارشات مربوط به حوادث تروریستی اخیر در پیشاور، استراتژی دولت برای مذاکره با طالبان  وعملیات‌های تروریستی هدفمند در کراچی مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت‌کنندگان در این جلسه به‌شدت معتقد بودند که پس از اظهارات طالبان درباره عدم دخالت در این حمله، احتمال وجود دست‌های خارجی در پس این حادثه وجود دارد که این موضوع باید به‌ دقت مورد بررسی قرار گیرد.

برخی رسانه‌های پاکستانی عوامل هندی و آمریکایی را متهمان اصلی این حادثه تروریستی دانستند و معتقدند که اینگونه اقدامات با هدف ناکام گذاشتن روند مذاکرات صلح دولت و طالبان پاکستان انجام می‌شود.

این در حالی است که این حوادث علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین مردم، جان نمایندگان 2 طرف مذاکره را نیز تهدید می‌کند و موجب ایجاد نگرانی در بین نیروهای طالبان نیز شده است.

برهمین اساس، دولت پاکستان اعلام کرده که در اسرع وقت تصمیمات لازم را درباره این موضوع اتخاذ می‌کند.

همچنین قرار است همزمان با آغاز مذاکرات با «حکیم الله محسود» رهبر طالبان پاکستان، بین دولت و طالبان اعلام آتش‌بس شده و عوامل مخالف با روند صلح نیز شناسایی و اقدامات لازم در مورد آنها صورت گیرد.

هفته گذشته نیز طالبان پاکستان با رد اخبار منتشر شده درباره دست داشتن این گروه در حمله خونین روز یکشنبه به کلیسایی در پاکستان، «جندالله» را مسئول این حادثه تروریستی دانست.

در این حمله، دست‌کم 80 تن کشته و بیش از 130 نفر زخمی شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در زمان این حمله حدود 300 نفر در کلیسا بودند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول