اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از یک اختراع 18 ساله

تولید سالانه 400 دستگاه پوست‌کن گردو در 10 مدل

مخترع و تولیدکننده دستگاه پوست‌کن گردو با همت 18 ساله با همراهی همکارانش هم‌اکنون سالانه 400 دستگاه در 10 مدل به 24 استان کشور تولید و صادر می‌کند.

تولید سالانه 400 دستگاه پوست‌کن گردو در 10 مدل

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، شهرستان تویسرکان با وسعت هزار و 555 کیلومتر مربع از مناطق مهم کشت گردو است که از لحاظ مرغوبیت محصول شهرت جهانی دارد.

8 هزار و 135 هکتار از اراضی این شهرستان باغ است که 5 هزار و 150 هکتار را درخت گردو پوشش می‌دهد.

شغل اصلی مردم این دیار، کشاورزی است و چرخه اقتصاد خانواده‌ها به واسطه کاشت و برداشت میوه‌ چندمنظوره با ارزش غذایی بالای گردو می‌چرخد.

کاشت و برداشت گردو، قاعده و اصول خاص خود را دارد که عدم رعایت آن‌ها باعث هدر رفت و کم شدن کیفیت محصول می‌شود.

گرفتن پوسته از این اصول است، پس از تکاندن گردو از درخت، پوست گردو نباید مدت زیادی در پوسته خود قرار گیرد زیرا این کار باعث خرابی مغز گردو می‌شود، بر همین اساس بانوان تویسرکانی پس از تکاندن گردو از درخت با دست پوست گردو را از چوب سخت این میوه جدا می‌کردند.

این کار از مهم‌ترین مرحله سالم ماندن گردو است که زمان‌بر بوده و نیروی انسانی زیادی نیاز دارد، علاوه بر این هم تا مدت‌ها نشانه داشتن گردو به واسطه پوسته گردو بر دستان مردم می‌ماند.

سال‌های سال مادران این دیار، زحمات و خستگی فراوان را بر جان ‌خریدند تا اینکه ایده ساخت دستگاه گردو پاک‌کن به ذهن جوانی که همیشه در آرزوی این بود تا دیگر شاهد خستگی و سیاه شدن دست و پای مادرش نباشد، به یک اختراع منجر شد.

روایت‌گر سخنان مخترع و تولیدکننده دستگاه گردو پوست‌کن شهرستان تویسرکان شدیم تا بیشتر در این زمینه بدانید.

علی‌محمد نصراللهی، فارغ‌التحصیل از دانشگاه فنی بابل در رشته مکانیک بر حسب علاقه ذاتی به نوآوری و برآورده کردن نیازهای مردم، همیشه پا رکارب بوده است.

امروز او را همه به نام مخترع دستگاه پوست‌کن گردو می‌شناسند و بر نبوغ و خلاقیتش آفرین‌ گفته و بر زبانشان دعای خیر را بدرقه راهش می‌کنند.

نصراللهی سال 65 با ورود به دانشگاه دست به ساخت دنده ‌زنجیر جلو و عقب موتورسیکلت می‌زند، طرح به سازمان مخترعان راه پیدا می‌کند اما موفق نمی‌شود.

مخترع تویسرکانی نا امید نمی‌شود و برای تحقق رویاهایش کارگاهی را با همراهی برادرانش سرپا می‌کند و با بهره‌گیری از امکانات در دسترس، سال 75 یک نوع شفت غلاف با قدرت آب‌دهی دو اینچ به منظور مکش آب چاه با موتورهای کم‌قدرت اختراع و به ثبت می‌رساند.

وی در ادامه کار مصمم برای ساخت دستگاهی برای کندن پوست گردو می‌شود و سال 75 نخستین طرح را طراحی می‌کند، اما نتیجه‌ای از زحماتش حاصل نمی‌شود.

این مخترع سرشار از ذوق و شعف در حاجت روا شدن نیاز مادران ایران زمین شب و روزش را نمی‌شناسد و با توکل به پروردگار و همتی بی‌مثال شکست‌های مکرر را پلی برای موفقیتش قرار می‌دهد.

* اختراع دستگاه گردو پوست‌کن توسط مخترع تویسرکانی/برگزیده سومین جشنواره گردو

سال 76 از نمونه دستگاه اولیه پوست‌کن گردو 13 دستگاه را تولید و سال بعد با استقبال خوب مردم 130 دستگاه را روانه بازار مصرف می‌کند.

با مطلع شدن مسئولان جهاد کشاورزی اختراع مورد توجه قرار می‌گیرد و به نخستین جشنواره گردو تویسرکان وارد می‌شود و کشاورزان نمونه را شگفت‌زده می‌کند. این مخترع پویا در جشنواره سوم گردو برگزیده جشنواره تویسرکان می‌شود.

وی ضمن کار تولید ماشین پوست‌کن گردو، در حرفه مقدس معلمی پویاست، همچنین با مسئولیت مشاور فنی جشنواره خوارزمی استان در حال ارائه خدمت به مردم است.

علی‌محمد نصرالهی با همراهی همکارانش تصمیم به ایجاد شرکتی به منظور تولید انبوه این دستگاه می‌گیرد و سرانجام سال 84 کارخانه صنعتگران با همراهی اسماعیل فقیری و محمود جامه‌بزرگ در شهرک صنعتی آریکان شهرستان تأسیس می‌کند.

 * اختراع ماشین پوست‌کن گردو پاسخ به نیاز مبرم مردم تویسرکان/ فعالیت کارخانه تولید پوست‌کن گردو

مخترع دستگاه پوست‌کن گردو، در این ارتباط در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، مهم‌ترین علت این حرکت علمی را نیاز ضروری تویسرکان به این دستگاه دانست و گفت: به خاطر افزایش روزافزون تولید گردو و عدم امکان پوست‌کنی گردو به صورت دستی، کارگاه کوچک ما قادر به پاسخگویی به نیاز شهرستان نبود، به همین دلیل کارخانه‌ صنعتگران را تأسیس کردیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت صنعتگران تویسرکان 14 اردیبهشت ماه سال 84 به شماره 481 در دفتر شرکت‌های صنعتی ثبت شد، ابراز کرد: زمینه فعالیت این شرکت طراحی و تولید ابزار‌های کشاورزی و باغبانی است.

نصراللهی با بیان اینکه شرکت صنعت‌گران تویسرکان در مساحت 2 هزار متر مربع در شهرک صنعتی آریکان فعال است، گفت: این شرکت با 100 میلیون تومان آورده شخصی و 170 میلیون تومان وام از بانک سپه بنیان گذاشته شد.

* اشتغال‌زایی برای 60 نفر /صادرات دستگاه گردو پوست‌کن به 24 استان کشور

مخترع تویسرکانی با اشاره به اینکه 18 سال است که دستگاه تولید می‌کنیم، افزود: 12 سال به صورت کارگاهی تولید داشتیم و هفت سال است که در شهرک صنعتی آریکان با اشتغال‌زایی مستقیم برای 10 نفر و غیر مستقیم برای 50 نفر فعالیت داریم.

وی یادآور شد: کار را با اشتغال‌زایی 10 نفر آغاز کردیم اما به دلیل اینکه توان خرید مواد اولیه نداشتیم، کارگران مشغول به کار در این شرکت به پنج نفر تقلیل یافت.

این مخترع با اشاره به اینکه به 24 استان دستگاه صادر و سالانه حدود 400 دستگاه تولید داریم و عمده فروش در فصل‌های مرداد، شهریور و مهرماه است، افزود: نمایندگی شرکت صنعتگران تویسرکان در شهرهای اصفهان، نجف‌آباد، شیراز، کرمان، تهران و همدان فعال است و در صورت درخواست دستگاه را برای متقاضی ارسال می‌کنیم.

وی ابراز کرد: از آغاز فعالیت کار تاکنون 10 مدل دستگاه پوست‌کن گردو از مدل ساعتی 100 کیلو تا ساعتی یک تن با پاک‌کنندگی 85 تا 100 درصد تولید و به مردم سراسر ایران عرضه کردیم.

نصراللهی در خصوص روند تولید دستگاه پوست‌کن گردو، با اشاره به اینکه نخستین نمونه دستگاه پوست کن گردو 2hp است، گفت: سال 76 نخستین دستگاه پوست‌کن گردو  را با ظرفیت 100 کیلو در ساعت تولید کردیم.

وی تصریح کرد: آلودگی صوتی زیاد، ورود شیرابه پوست به مغز گردو، پاک‌کنندگی و ظرفیت کم، کیفیت پاک‌‌کنندگی پایین، مقرون به صرفه نبودن نخستین دستگاه، سبب شد با تلاش شبانه‌روزی دستگاه پوست‌کن دو قلو 3hp را با مکانیزمی بالا و کارایی به میزان دو برابر دستگاه 2hp تولید کنیم.

مخترع تویسرکانی، دستگاه پوست‌کن نیمه اتوماتیک 3hp را سومین مدل عنوان کرد و گفت: سال 85 بر روی مدل 2hp طرحی را با ظرفیت 150 کیلو در ساعت مونتاژ کردیم که تفاله گردو را جمع‌آوری و به کانال داخل ظرف هدایت می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مخزنی مشکلاتی مانند شکسته شدن گردو، نیاز آب و خاک اره برای پاک کردن گردو، نفوذ آب به مغز گردو و کارایی کم دستگاه داشتند به خاطر همین درصدد ساخت دستگاهی با کمترین مشکل بر آمدیم.

* ساخت 10 مدل ماشین پوست‌کن گردو در 18 سال/ نیاز اصلی سرمایه در گردش

نصراللهی، به طراحی ماشین پوست‌کن اتوماتیک 3 hp پس از دو سال تحقیق اشاره کرد و یادآور شد: کار با این مدل دستگاه دیگر نیاز به مواد افزودنی همانند آب و خاک اره ندارد، در هر شرایطی این ماشین، پوست گردو را با ظرفیت هر ساعت 600 تا 1000 کیلو پاک می‌کند.

وی با اشاره به ساخت دستگاه پنجم برای استفاده در باغات و مزارع که دسترسی به برق نیست، ابراز کرد: دستگاه پوست‌کن اتوماتیک با شفت PTO قابلیت کار با نیروی برق تک فاز و سه فاز را دارد و همچنین قابل نصب و یدک‌شدن توسط تراکتور با دریافت نیرو از شفت PTO است.

این مخترع تویسرکانی افزود: هم‌اکنون شرکت صنعتگران تویسرکان 10 مدل از ظرفیت 100 کیلو تا یک تن در ساعت ماشین پوست‌کن گردو تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه ضمن تولید دستگاه با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان دو سال یک بار کارایی دستگاه را بالا می‌بریم، یادآور شد: سه نمونه دستگاه با کارایی بهتر در دست ساخت داریم که در صورت موفقیت آزمایش، خط تولید آن‌ها را راه اندازی می‌کنیم.

نصراللهی در پایان با تقدیر از همکاری اداره شهرک‌های صنعتی، بانک سپه و  اداره صنایع، گفت: یکی از مشکلات اصلی ما که هنوز با آن دست به گریبان هستیم، سرمایه در گردش است.

=============

گزارش: فاطمه صلح‌میرزایی

=============

انتهای پیام/89010/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول