اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ورودی‌های همدان در سودای ساماندهی

با گذشت سال‌ها و دادن وعده‌های گوناگون در زمینه ساماندهی ورودی‌های شهر همدان، همچنان ورودی‌های این شهر، سیمای خوبی ندارند.

ورودی‌های همدان در سودای ساماندهی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای استان همدان و وجود جاذبه‌های گردشگری نظیر مکان‌های تاریخی و طبیعت منحصر به فرد آن، این استان طی ایام مختلف سال پذیرای مسافران زیادی از داخل و خارج کشور بوده است.

پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین امسال نیز چون سال‌های گذشته همچنان شاهد حضور گرم و پرشور مسافران و گردشگران علاقه‌مند بود.

جاده تهران، جاده ملایر و جاده کرمانشاه ورودی‌های اصلی شهر همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران به شمار می‌روند که در این میان جاده تهران از جمله محورهای پرتردد محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه ورودی‌های هر شهری نمایانگر سیمای آن شهر بوده و مسافران هنگام ورود به شهر در وهله نخست با آن مواجه می‌شوند بنابراین می‌تواند تأثیر مهمی در ذهن گردشگران ایجاد کند.

اما با گذشت سال‌ها و وعده‌های گوناگون در این زمینه همچنان ورودی‌های شهر همدان از سیمای خوبی برخوردار نبوده و وجود دکه‌های مختلف علاوه بر نازیبا کردن سیمای ورودی‌ها، گاهی خطرآفرین نیز هستند.

از طرفی نیز وجود نخاله‌ها و زباله‌ها در حاشیه جاده‌ها بر روحیه هر بیننده‌ای تأثیر گذاشته و در شأن پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نیست.

نباید فراموش کرد که ایمن‌سازی ورودی‌ها و جاده‌هایی که جنبه گردشگری و توریستی دارد از اهمیت بسزایی در کاهش حوادث و تصادفات برخوردار است.

بنابراین در رابطه با اقدامات انجام شده در این راستا، بررسی پیشرفت کارها و وعده‌های داده شده توسط مسئولان و ساماندهی ورودی‌های شهر همدان با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم...

* بیشترین ورودی مسافران به همدان از جاده تهران است

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ورودی‌های شهر همدان به خبرنگار فارس گفت: اخیراً خط‌کشی تمام ورودی‌های شهر از طرف تهران، کرمانشاه و جاده ملایر به صورت کامل انجام شده است.

رسول ابراهیم‌خانی اظهار کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا تکمیل علائم و آسفالت شانه‌ها در محورهای پرتردد بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ورودی مسافران به همدان از جاده تهران است، افزود: برای ایمن‌سازی این محور اقداماتی از قبیل نصب علائم، روکش پنج کیلومتر از مسیر رفت و برگشت، آسفالت شانه به طول 40 کیلومتر، تعریض و رفع نقاط حادثه‌خیز صورت گرفته است.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان همدان بیان داشت: در حال حاضر سه گشت راهداری فعال به صورت شبانه‌روزی در سطح شهرستان آماده خدمات‌رسانی به مسافران هستند.

*نخاله‌های حاشیه جاده‌ها از معضلات ورودی‌های شهر همدان

وی با اشاره به وجود ‌دکه‌هایی در کنار راه‌ها تصریح کرد: از دیگر اقدامات در این زمینه جمع‌آوری و ساماندهی کامل دکه‌ها در محور ملایر محسوب می‌شود.

ابراهیم‌خانی اضافه کرد:‌ محور تهران تا پلیس‌ راه نیز به صورت کامل ساماندهی شده و از پلیس‌ راه به بعد نیز حدود 60 درصد جمع‌آوری شده‌اند.

وی با اشاره به دکه‌های فصلی ابراز داشت: این دکه‌ها نیز از نظر ایمنی مشکلی نداشته و تا ماه آینده جمع می‌شوند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان همدان گفت: از دیگر معضلات ورودی‌های شهر وجود نخاله‌ها در حاشیه جاده‌ها است که منظره زشتی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اقدامات راه و شهرسازی در راستای ایمن‌سازی و زیباسازی ورودی‌های شهر بیان داشت: از جمله این اقدامات می‌توان به پاکسازی نخاله‌ها و زباله‌ها از حریم جاده‌ها، شست‌وشوی علائم و تعویض گاردریل‌های فرسوده اشاره کرد.

*شهرداری در حل مشکل زباله در حریم راه‌ها کوتاهی می‌کند

ابراهیم‌خانی تصریح کرد: اعتبار خاصی برای زیباسازی ورودی‌های شهر در نظر گرفته نشده و از اعتبارات راهداری و به صورت امانی این کار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در رابطه با ورودی های شهر نیز شهرداری می‌تواند با ورود به این امر با گل‌کاری و… در راستای زیباسازی ورودی‌های شهر کمک کند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان همدان با بیان اینکه اساسی‌ترین مشکل در حاشیه جاده‌ها زباله‌‌ها هستند، گفت: شهرداری در این زمینه کوتاهی می‌کند.

به گفته وی سایتی که برای زباله‌های شهر همدان تعریف شده پاسخگوی تمام زباله‌ها و نخاله‌های شهر نیست.

ابراهیم‌خانی خاطرنشان کرد: شهرداری باید اقدامات اساسی‌تری را در راستای مدیریت پسماندها انجام دهد.

* ضرورت ساماندهی ورودی‌های شهر همدان/ تعریض جاده فرودگاه به کندی صورت می‌گیرد

فرماندار همدان نیز با اشاره به ضرورت ساماندهی ورودی‌های شهر همدان به خبرنگار فارس گفت: یکی از دهلیزهای ورودی شهر همدان از جاده تهران است.

حسن قهرمانی‌مطلق با اشاره به جاده فرودگاه اظهار کرد: عرض این جاده برای ورود و خروج و تردد خودروهایی که از غرب کشور به سمت تهران و بالعکس در حرکت هستند مناسب نیست.

وی با بیان اینکه تعریض جاده فرودگاه به کندی صورت می‌گیرد، بیان داشت: این امر در دستور کار قرار گرفته و بیش از پیش ضرورت دارد.

فرماندار همدان با بیان اینکه در صورت بروز حادثه و تخلیه شهر ورودی و خروجی‌های شهر همدان جوابگو نخواهد بود، افزود: باید درصدد ایجاد راه‌های دسترسی جایگزین به ویژه به سمت تهران و تعریض این باند باشیم.

وی ادامه داد: باند جاده فرودگاه در حال حاضر جوابگوی ترافیک فعلی نبوده و عدم برخورداری آن از آسفالت مناسب باعث شدت در ایجاد ترافیک، نارضایتی و کندی عبور و مرور شده است.

قهرمانی‌مطلق یادآور شد: آسفالت خوب و مناسب از عوامل اثرگذار در تسهیل ترافیک و روان شدن عبور و مرور است.

* ورودی همدان از جاده ملایر و تهران نیازمند اصلاح شدید است

وی با اشاره به منظر و دید بصری ورودی‌های شهر همدان گفت: شهرداری قول داده از سمت جاده ملایر اقداماتی در راستای زیباسازی ورودی شهر انجام دهد.

فرماندار همدان ابراز داشت: باید نهایتاً تا اردیبهشت ماه مغازه‌ها و واحدهایی که مرتبط با سنگ قبر و... هستند به مکان دیگری منتقل می‌شدند.

به گفته وی منظر ورودی شهر و وجود سنگ قبرها از سمت جاده ملایر در روحیه مسافرانی که وارد یا خارج می‌شوند اثرگذار بوده و از جمله مسائلی است که باید اصلاح شود.

قهرمانی‌مطلق با بیان اینکه ورودی‌های شهر همدان از سمت جاده ملایر و تهران نیازمند اصلاح است، اضافه کرد: ورودی شهر از سمت جاده کرمانشاه وضعیت خوبی دارد.

به گفته وی با تکمیل پل آیت‌الله نجفی در جاده کرمانشاه عبور و مرور در این جاده سرعت گرفته و در مجموع این جاده وضعیت خوبی نسبت به دیگر ورودی‌های شهر دارد.

* شهرداری به دنبال مطالعه مکان جدیدی برای تخلیه نخاله باشد

فرماندار همدان با بیان اینکه زیباسازی ورودی‌های شهر نیازمند همت همگانی است، خاطرنشان کرد: این امر جزو وظیفه ذاتی شهرداری است که باید بیشتر به آن بپردازد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده یادآور شد: در حال حاضر نیز توسط شهرداری در جاده فرودگاه و جاده ملایر پارک نواری احداث شده است.

قهرمانی‌مطلق با اشاره به وضعیت پسماندها و نخاله‌های در حاشیه جاده‌ها و ضرورت نظارت بر خودروها و ماشین‌آلات حمل و نقل زباله تصریح کرد: نظارت بر تخلیه نخاله‌ها که در حاشیه شهر فراوان دیده می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است و شهرداری باید با جدیت پیگیر این امر باشد.

وی با اشاره به تخلیه نخاله‌ها در منطقه رباط شورین و نارضایتی‌های موجود اظهار کرد: شهرداری باید به دنبال مطالعه جای جدید برای تخلیه نخاله شهر و جایگزین کردن آن باشد.

فرماندار همدان با اشاره به اقدامات اداره کل راه و شهرسازی همدان افزود: حوزه راه و شهرسازی حوزه بسیار گسترده‌ای است و ادغام دو اداره مسکن و شهرسازی و راه و ترابری کار را مشکل‌تر کرده و این نهاد عملاً نیروهای قوی و اعتبارات بسیاری را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات و حوزه کاری این اداره که شامل مسائل شهری، راه‌های روستایی، فرعی و اصلی و ساخت و نگهداری آنها می‌شود عملکرد خوبی در این زمینه داشته است.

*ضرورت توجه به زیرساخت‌ها و فراهم کردن محور گردشگری

سرپرست شهرداری همدان نیز در ادامه به خبرنگار فارس گفت: در راستای ساماندهی ورودی‌های شهر دو کار ساماندهی و توانمندسازی به صورت هم زمان در حال انجام است.

امیررضا یوسفیان با اشاره به تعریض مدخل ورودی میدان فرودگاه و بلوار بسیج افزود:‌ جابه‌جایی تأسیسات آب، برق، گاز و... نیز صورت گرفته و در حال آسفالت است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به زیرساخت‌ها و فراهم کردن محور گردشگری بیان داشت:‌ اجرای آسفالت و اقدامات زیرساختی با هماهنگی نهادهای ذیربط در ورودی‌های شهر در حال انجام است.

سرپرست شهرداری همدان تصریح کرد: در جاده کرمانشاه و بزرگراه بلوار ارتش نیز تقاطع غیر هم‌سطح آیت‌الله نجفی در دست اجرا است.

وی با اشاره به بازار سنگ و بازار آهن‌فرشان در حد فاصل بین میدان امام حسن و میدان امام حسین ادامه داد: این منطقه نیز در دست ساماندهی است.

یوسفیان یادآور شد: در تلاش هستیم تا با ساماندهی یک فضای متناسب و طراحی شده برای این دو بازار اغتشاش بصری و تداخلی نیز به لحاظ آلاینده‌های صوتی و منظر شهری اصلاح شود.

وی افزود: در حال حاضر از طریق مراجع ذیربط کارهایی مالکیتی و طراحی این دو صنف به طور همزمان در دست اقدام است.

* ساماندهی مغازه‌های سنگ‌فروشی و آهن‌فروشی در جاده ملایر متوقف نشده است

سرپرست شهرداری همدان با اشاره به ساماندهی بازار خودرو در دوره‌های گذشته بیان داشت: در راستای ساماندهی این صنف‌ها نیز نشست‌هایی با اصناف خواهیم داشت.

وی با اشاره به اولویت و توجه جدی به فراهم کردن زیرساخت‌ها و ساماندهی سیمای ورودی شهر تصریح کرد: تاکنون یک سری احکام قضایی گرفته شده و برخی از مغازه‌ها پلمب شده است.

یوسفیان با بیان اینکه پروژه ساماندهی این مغازه‌ها در جاده ملایر متوقف نشده، اضافه کرد: بحث دیگر در این زمینه مالکیت و انتقال مغازه‌هاست که نیازمند برخی کارهای تشریفاتی و اداری است.

وی ابراز داشت: تاکنون کارهای طراحی، تملکی و اعمال مواد قانونی به لحاظ مشاغل مزاحم صورت گرفته که منجر به تعطیلی برخی از دکه‌ها شده است.

سرپرست شهرداری همدان با اشاره به بحث پسماندها و تخلیه نخاله‌ها در جاده رباط شورین گفت: در این راستا نیز با نشست‌ها و هماهنگی‌هایی که با محیط زیست، فرمانداری و مراجع ذیربط انجام شده کار مطالعاتی مکان جدید در دست اقدام است.

وی ادامه داد: فاصله از شهر، طرح توسعه، مکان و اثرات آن، بادهای غالب و مسئله تخلیه‌ای به لحاظ منظر شهری و ساماندهی، فاکتورهای کارشناسی و... گزینه‌هایی است که باید برای مکان‌یابی و تخلیه پسماندها در نظر گرفته شود.

یوسفیان در پایان خاطرنشان کرد: مکان‌یابی، امکان‌سنجی و کسب مجوز از مراکز مرتبط در رابطه با مکان جدید تخلیه زباله حائز اهمیت است که این مهم در دستور کار قرار دارد.

===============

گزارش از: مریم صابری یگانه

===============

انتهای پیام/89006/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول