اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اقتدار پلیس در سایه مردم‌داری

ارتباط پلیس با مردم مقوله فرهنگ و سرمایه اجتماعی را شکل می‌دهد و توسعه سرمایه اجتماعی ضرورت اولیه برای ایجاد امنیت و اقتدار یک جامعه است.

اقتدار پلیس در سایه مردم‌داری

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اقتدار نیروی انتظامی بر پایه قانون و مشروعیت، حاکمیت ارزش‌های اسلامی، پذیرش اقتدار توسط آحاد جامعه، پیشبرد امنیت ملی، بهبود امنیت و آرامش جامعه و مقابله با ظالم و حمایت از مظلوم و... استوار است.

مردم، یکی از ارکان مهم امنیت و قدرت در جوامع مدرن امروزی محسوب می‌شوند که نقش نوع و میزان مشارکت آنها در انسجام اجتماعی و ایجاد نظم در جامعه بسیار مهم است. 

بنیاد ارتباط پلیس با مردم مقوله فرهنگ و سرمایه اجتماعی را شکل می‌دهد و توسعه سرمایه اجتماعی ضرورت اولیه برای ایجاد امنیت و اقتدار یک جامعه است.

*رفتار محترمانه پلیس با مردم اصل مهم در اسلام

رفتار محترمانه پلیس با مردم و اصل تکریم در مناسبات انسانی و روابط اجتماعی مورد تأکید دین مبین اسلام نیز قرار گرفته است.

مشروعیت اقتدار پلیس در نظام اسلامی مبتنی بر پذیرش عامه مردم و تکریم ارباب رجوع، تقید به اصل برائت و محور بودن مردم در توسعه امنیت پایدار و مقابله با توطئه تهاجم فرهنگی و... است.

در عصر ارتباطات، فناوری‌های نوین ارتقا پیدا کرده و همپای این تغییرات پلیس نیز در حوزه فناوری نوین و هوشمند در محیط سازمان به نوآوری، خلاقیت، یادگیری و تجربه‌گرایی برای بقا و پیشرفت سازمانی نیازمند مدیریت دانش، فرایند شناسایی و ارزیابی دانش است تا بتواند امنیت و آرامش را در جامعه مستقر کند. 

*پلیس دین‌مدار و حافظ ارزش‌های اسلامی 

فرمانده انتظامی گیلان با تبریک آغاز هفته ناجا، اظهار کرد: هفته نیروی انتظامی از 13 تا 19 مهر جاری همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار می‌شود.

ابراهیم قائدرحمتی، با بیان اینکه بیش از 60 عنوان برنامه در هفته نیروی انتظامی برگزار می‌شود، افزود: هفته نیروی انتظامی فرصتی برای افزایش تعامل پلیس با مردم است.

وی مردم را از ارکان امنیت در جامعه خواند و تصریح کرد: پلیس دین‌مدار و حافظ ارزش‌های اسلامی حائز اهمیت است.

*مردم کانون مفهوم اجتماعی هستند

فرمانده انتظامی گیلان، با اشاره به اینکه مردم برای رسیدن به حکومت اسلامی باید به حقوق و تکالیف شهروندی آشنا باشند، تصریح کرد: مردم بستر تعامل و روابط اجتماعی و کانون مفهوم اجتماعی هستند.

وی شعار هفته ناجا در سال جاری را «اقتدار ما در سایه مردم‌داری، قانون‌مداری و روزآمدی» ذکر کرد و گفت: سرعت تغییرات در زندگی روزمره و روابط اجتماعی نیازمند مدیریت مقتدر است.

قائدرحمتی، اقتدار را دارای جنبه مادی و معنوی دانست و خاطرنشان کرد: اقتدار پلیس بر پایه اقتدار بر مشروعیت جامعه، اقتدار در پیشبرد امنیت ملی، اقتدار به منظور افزایش سرمایه اجتماعی و عبور از بحران‌های اجتماعی است.

به گفته وی، مشروعیت اقتدار پلیس در نظام اسلامی مبتنی بر پذیرش عامه مردم است.

رئیس پلیس گیلان، حاکمیت ارزش‌های اخلاقی، تکریم ارباب رجوع، پرهیز از قشرگرایی و باندبازی و محور بودن مردم در توسعه امنیت پایدار را از جمله رویکردهای نیروی انتظامی برشمرد.

*دانش فناوری پلیس گیلان

وی، درباره روزآمدی پلیس در هزار سوم، تصریح کرد: فناوری‌های نوین در عصر ارتباطات ارتقا پیدا کرده و دانش با سرعت وصف‌ناپذیری در حال تغییر است.

به گفته قائد رحمتی، فرماندهی انتظامی گیلان در نظارت تخصصی که از طریق بازرسان ناجا انجام شد، با ارتقای 13 رتبه نسبت به نظارت تخصصی قبل موفق به کسب رتبه هفتم بین استان‌های کشور شده است.

وی، با اشاره به اینکه مردم از عملکرد پلیس ابراز رضایت کردند، یادآور شد: امیدواریم روزی بتوانیم این رضایتمندی 84 درصدی را به صد درصد برسانیم.

فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه تعداد 560 نفر در نیمه نخست امسال توسط پلیس استخدام شدند، یادآور شد: افراد مذکور به مرکز آموزش اعزام شدند.

وی به تغییر وضعیت 265 نفر از کارکنان نیروی انتظامی گیلان اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و 897 نفر ثبت‌نام کردند و به‌زودی جذب پلیس گیلان می‌شوند.

*وجود 442 شهید انتظامی گیلان 

قائدرحمتی با اشاره به وجود 619 نفر جانباز و 63 نفر آزاده در نیروی انتظامی گیلان، خاطرنشان کرد: پلیس گیلان 442 شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است.

وی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیروی انتظامی باید قوی، مقتدر، هوشمند، پیچیده، سالم، امین، سریع، به‌هنگام، مودب، اهل بیان و تفاهم با مردم باشد، خاطرنشان کرد: در اجرای فرامین مقام معظم رهبری، پلیس در جمهوری اسلامی ایران دانش بنیان، فناور، هوشمند بوده و در این راستا از جلب حداکثری اعتماد و مشارکت مردم در تأمین امنیت و آرامش و تقویت دانش علمی، بنیادی نیروی انسانی پلیس و... بهره می‌برد.

*قانون‌مداری مولفه مهم سرمایه اجتماعی است

فرمانده انتظامی گیلان، قانون مداری و قانون‌گذاری قوی و عادلانه یکی از مولفه‌های بعد سیاسی سرمایه اجتماعی دانست و افزود: پلیس با بهره‌مندی از قانون‌مداری در جامعه می‌تواند در تامین امنیت و آرامش موفق باشد.

وی با بیان اینکه پایداری جوامع و حیات اجتماعی بشر نیازمند قانون است، متذکر شد: متولیانی که قانون را عادلانه اجرا کنند اعتماد مردم به نظام حاکم را بیشتر می‌کنند.

قائدرحمتی، امنیت و آرامش مردم را وظیفه پلیس بر اساس قانون در جامعه خواند و یادآور شد: تمام مردم در برخورداری از حقوق شهروندی یکسان بوده و در همه امور اجرای قانون برای پلیس یک اصل مهم است.

*همکاری مردم اساس کار پلیس در ارتقای امنیت اجتماعی است

جانشین فرمانده انتظامی گیلان نیز اساس کار پلیس در ارتقای امنیت اجتماعی را تکیه بر سرمایه اجتماعی و تعامل و همکاری شهروندان دانست.

بخشعلی کامرانی‌صالح، امنیت را حاصل اراده و تلاش و مشارکت آگاهانه مردم و نیز نهادهای جمعی و اجتماعی برآمده از جامعه ذکر کرد.

وی با بیان اینکه اعتماد و اطمینان مردم به پلیس موجب توانمندی پلیس و تامین امنیت بهتر جامعه می‌شود، افزود: سرمایه اجتماعی از ویژگی خود تقویتی برخوردار است.

*امنیت اجتماعی نتیجه تعامل افراد جامعه است

جانشین فرمانده انتظامی گیلان، گفت: امنیت اجتماعی یک تولید اجتماعی و نتیجه تعامل افراد جامعه بین خود و در رابطه با حاکمیت است.

به گفته کامرانی‌صالح، قانون و امنیت اجتماعی و زندگی مسالمت‌آمیز افراد در یک جامعه تنها در صورت رعایت مقررات و ضوابط مشترک ممکن می‌شود.

وی، کاهش حضور و همکاری عمومی در تامین امنیت را موجب افزایش هزینه امنیتی در جامعه ذکر کرد.

این مسئول، تقویت خود کنترلی، نظارت در انجام کارها، محول کردن ماموریت‌ها به اشخاص توانمند، در اختیار قرار دادن ابزار و تجهیزات مناسب را موجب سالم ماندن مجموعه سازمان دانست.

به گفته وی، بررسی دقیق گزارش‌های مردمی موجب ارتقای تعامل برای تامین امنیت در جامعه می‌شود.

*نقش مهم پلیس در مبارزه با مواد مخدر

مدیرعامل جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی گیلان نیز اقدام این جمعیت در زمینه اعتیاد، اظهار کرد: امسال جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی گیلان طرح بازار محلی و ترویج خانواده موفق را اجرا می‌کند.

زهرا رشیدی‌نژاد، مواد مخدر صنعتی را از جمله مشکلات تکنولوژی برای جامعه دانست و بیان کرد: بسیاری از والدین از مشکلات مواد مخدر آشنایی ندارند.

وی، با اشاره به اینکه آموزش از دوران کودکی در کاهش بلای خانمان‌سوز اعتیاد تاثیرگذار است، خواستار آموزش پیشگیری از اعتیاد از دوران کودکی شد.

مدیرعامل جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی گیلان با بیان اینکه مراکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در شهرهای لاهیجان، لنگرود، صومعه‌سرا، رشت و ... راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: 11 مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این جمعیت در شهرهای مختلف استان فعالیت دارند.

وی نقش و تلاش پلیس در مبارزه با مواد مخدر را بسیار مهم دانست و از خانواده‌ها خواست همیار پلیس در این مسیر باشند.

انتهای پیام/2300/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول