اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازخوانی پرونده الحاق بخشی از ساحل هرمزگان به استان فارس

نمایندگان هرمزگان در آزمون صداقت / مواضع عجیب و غریب نمایندگان

نمایندگان هرمزگان طی روزهای گذشته در پی انتشار موافقت‌نامه وزارت کشور برای الحاق بخشی از ساحل شهرستان پارسیان به استان فارس، کماکان یا بعضا این موافقت‌نامه را قبول نداشته و یا در اظهارنظرهای خود مواضعی عجیب و غریب می‌گیرند.‌

نمایندگان هرمزگان در آزمون صداقت / مواضع عجیب و غریب نمایندگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سرانجام در میان همه اظهارات ضد و نقیض و موضع‌گیری‌های قابل تامل نمایندگان هرمزگان، شایعات پیرامون انتزاع بخشی از شهرستان پارسیان و الحاق آن به استان فارس رسما رنگ واقعیت به خود گرفت و وزارت کشور طی نامه مورخ هفتم شهریورماه، با نظر موافق، ابلاغ مصوبه آن را برای هیئت دولت بلامانع اعلام کرده است.

در این مجال فرجام این امر و باید و نباید آن اصلا موضوع گزارش حاضر نیست، بلکه روی سخن با نمایندگان محترم هرمزگان است که به صراحت پاسخ دهند چرا به ‌رغم قطعی شدن موضوع و اعلان رسمی وزارت کشور، هنوز در حال تکذیب و وعده دادن و خبر از دیدار با وزیر و وکیل می‌دهند؟!

واقعیت این است که نمایندگان هرمزگان پیرامون این موضوع تا توانسته‌اند خبر و گزارش و مصاحبه به خورد مردم داده‌اند و بسیار دیده و شنیده‌ایم که بر دفاع از حدود جغرافیایی استان درمسئله تقسیمات کشوری چه سخن‌ها که نگفته و چه ژست‌ها که نگرفته‌اند.

اما بالاخره ماه برای همیشه پشت ابر نماند و مسئله جدایی بخشی از پارسیان و الحاق آن به استان فارس هم تعیین تکلیف شد و نمایندگان هرمزگان ماندند و آرشیو اظهارات ضد و نقیض و وعده‌های نامعلوم.

ماجرا از این قرار است که پس از اعلام رسمی اتصال استان فارس به خلیج فارس از سوی وزارت کشور به عنوان مجری اصلی تقسمیات کشوری، استاندار این استان با بشارت به مردم، خبر از الحاق فارس به خلیج فارس می‌دهد و اعلام می‌دارد با مصوبه رسمی دولت بیش از 100 کیلومتر به وسعت استان افزوده شده و این بخش هم اکنون کار خود را آغاز کار کرده است.

حسین صادق عابدین در آیین افتتاح فاز اول یک هتل بزرگ شیراز با اشاره به هدیه دولت یازدهم به مردم فارس در اتصال این استان به خلیج فارس گفت: این اقدام موجب شد تا زمینه بهره‌مندی مردم فارس در کنار استان‌های هرمزگان و بوشهر از نعمت خدادادی خلیج فارس فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: با ظرفیت‌هایی که در داخل استان سراغ داریم باید از فرصت‌های الحاق به خلیج فارس برای توسعه فارس به ویژه جنوب استان استفاده کرده و با تعریف منطقه آزاد در این حوزه الحاقی و به کارگیری منابع مالی و انسانی استان پهناور فارس به آبادانی منطقه و تقویت بنیه اقتصادی کشور کمک شود.

به گفته استاندار فارس، مردم فهیم فارس باید قدر این نعمت را دانسته و برای توسعه و آبادانی هر چه سریع‌تر استان و تعالی کشور فعالیت جدی در پیش گیرند.

به دنبال این اظهارات رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در واکنشی عجیب موضوع جدا سازی بخشی از استان را نادرست خواند و با انتقادی شدیدالحن از استاندار فارس، گفت: برخی هنوز تصور می‌کنند که در فضای دولت قبل به سر می‌برند و در آستانه عزل با اظهاراتی سودجویانه و تحریک کننده در پی بر هم زدن آرامش مردم مناطق جنوبی کشور هستند.

احمد جباری همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، چنین مسئله ای را نه تنها صحیح ندانست بلکه اضافه کرد در حال پیگیری شایعه پراکنان و تحریک کنندگان هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان مردم هرمزگان در همین راستا بیان داشت: برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی این فرد (استاندار فارس) نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری موضوع نه تنها در دولت حضور یافته‌اند بلکه در جلساتی با معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور نیز این مسئله را به طور کامل بررسی کرده‌اند.

جباری تصریح کرد: اساسا چنین مسئله‌ای صحت ندارد و تنها جوسازی برای القای این مسئله و با هدف تحریک اذهان مردم صورت می‌گیرد .

این نماینده مجلس به مردم حوزه انتخابیه‌اش اطمینان داد که نمایندگان آنها تمام توان خودشان را برای دفاع از حقوق مردم هرمزگان و به ویژه شایعه جداسازی بخشی از شهرستان پارسیان و الحاق آن به شهرستان لامرد از توابع استان فارس به کار خواهند گرفت!!!

این موضع‌گیری البته محدود به جباری نماند و یکی دیگر از نمایندگان هم در موضعی مشابه با خطاب قرار دادن استاندار فارس اظهار داشت: استاندار فارس به جای اظهارات تحریک آمیز و تنش آفرین در خصوص الحاق استان فارس به خلیج فارس پاسخگوی حواشی و شائبه‌های مطرح شده پیرامون خود باشد.

ابوالقاسم جراره درگفت و گو با خبرنگار فارس افزود: مجمع نمایندگان جلسه‌ای را پیرامون این موضوع برگزار کرد و مقرر شد هفته آینده دیداری را با وزیر کشور و سایر مسئولان داشته باشیم و تذکر لازم ارائه گردد.

جراره موضوع الحاق استان فارس به خلیج فارس که از سوی استاندار این استان مطرح شده است را نادرست خواند و بیان داشت: هر چند این طرح از سوی نماینده لامرد و شیراز پیگیری می‌شد و مبنای اظهارات نادرست استاندار نیز همین موارد است اما موضوع عاری از واقعیت است و به مسئولان استان فارس تذکر می‌دهیم دست از شیطنت بردارند و با طرح مسائلی که هیچ گونه مبنای قانونی ندارد باعث ایجاد اختلاف و تحریک مردم منطقه نشوند.

اما به فاصله اندکی از این اظهارات، نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به ابلاغیه رسمی، از الحاق استان فارس به خلیج فارس و برآورده شدن آرزوی دیرینه مردم این استان خبر داد.

سید موسی موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: الحاق استان فارس به خلیج فارس موضوعی بوده که فواید بسیاری بر آن مترتب است و به همین دلیل از سال‌ها پیش توسط مسئولان کشوری و استانی پیگیری می‌شد که در عین حال تمام تلاش‌ها به نتیجه مطلوبی دست نیافته بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: با اقدامات موثری که استاندار فارس و مجمع نمایندگان این استان طی یک سال گذشته داشتند، در نهایت در آخرین روزهای دولت دهم موفق به اخذ مصوبه هیئت دولت در این مورد شدیم و با این مصوبه بخش‌هایی از شهرستان پارسیان واقع در منتهی‌الیه غرب استان هرمزگان به شهرستان لامرد در فارس ملحق می‌شود و از این پس فارس می‌تواند از برکات بزرگ ساحلی بودن کمال استفاده را ببرد.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این موضوع ماه‌ها در شورای عالی امنیت ملی به بحث گذاشته شد و پس از تصویب در این شورا، شاهد اخذ مصوبه هیئت دولت دهم در این مورد بودیم و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و هماهنگی با مسئولان عالی‌رتبه دولت جدید، این مهم روز گذشته توسط وزارت کشور ابلاغ شد.

موسوی در پایان با تبریک این اتفاق مهم به آحاد مردم اظهار امیدواری کرد از آنجا که دسترسی فارس به دریا می‌تواند مشکلات اقتصادی این استان را تا حد بسیاری حل و زمینه را به منظور بهره‌برداری بیشتر از دریاها فراهم کند، مسئولان تمام توان خود را به منظور تسریع در بهره‌گیری از ظرفیت عظیم ایجاد شده به کار گیرند.

شاید این اظهارات هنوز برای نمایندگان هرمزگان پذیرفتنی نبود که همچنان برمحور مخالفت و تکذیب و حتی تهدید، اقدام به مصاحبه و تولید خبر می‌کردند که با رو شدن موضع رسمی وزارت کشور جای هیچ تردیدی را باقی نگذاشت که موضوع نسبتا دیر زمانی است که پایان یافته و توسط وزارت کشور در شهرماه امسال رسما ابلاغ شده است.

اکنون با روشن شدن ابعاد مسئله، جای چند پرسش از نمایندگان استان هرمزگان باقی است که باید به صراحت پاسخگوی افکار عمومی باشند.

اول اینکه نمایندگان پاسخ دهند چرا در موعدی که نامه موافقت وزارت کشور بیشتر از یک ماه پیش به تاریخ هفتم شهریور با امضای «عبدالرضا رحمانی فضلی» امضا و ابلاغ شده است، اکنون با تشکیل جلسه، دلخوش دیدار با وزیر و مقامات هستند؟! کدام وزیر؟!

مگر نه اینکه وزارت کشور به عنوان مجری اصلی تقسیمات کشوری و پیشنهاد دهنده این طرح به شورای عالی امنیت ملی و کسب نظر موافق این شورا، با نظر موافق، ابلاغ آن از سوی دولت را بلامانع اعلام کرده است.

چرا با وجود انتشار چنین نامه‌ای نمایندگان هرمزگان از قول مقامات رسمی، موضوع تمام شده و حتی ابلاغ شده را انکار و مدعی نادرستی آن هستند؟ چرا با وجود سند منتشره، به جای شفاف سازی و صداقت پیشگی، همچنان افکار عمومی را در حال تردید باقی گذاشته اند و وعده حل موضوع را با اظهاراتی قابل تامل مطرح می‌کنند؟

به راستی هدف از این موضع‌گیری‌ها چیست؟ قطعا پاسخ به این پرسش از دو حالت خارج نیست!

یا نمایندگان محترم با علم بر موضوع و اطلاع از همه جزییات در حال فضا سازی و توجیه اقدامات خود برای افکار عمومی هستند، یا اینکه واقعا روحشان هم از چنین تصمیم مهم مقامات کشور بی خبر است؟

با فرض هر دو گزاره، آیا این حق را به موکلان خود می‌دهند که اولا با فرض پذیرش صداقت نمایندگان، چنین مطرح کنند که لابد مقامات مسئول کشور ضرورتی برای اطلاع رسانی به نمایندگان مظلوم هرمزگان ندیده‌اند که این چنین آنان را در فضای دیگری قرار داده تا برای خود مصاحبه و موضوع گیری و خط و نشان داشته باشند و با نمایندگان و مسئولان فارس کار را به سرانجام برسانند!

یا اینکه نمایندگان استان هرمزگان با اطلاع از همه جزییات، واقعیت را می‌دانستند و انکار می‌کردند، که این گزاره هم در جای خود بسیار قابل تامل است.

اگر چنین است چه هدفی از این پنهان کاری و قلب واقعیت وجود داشته و دارد؟ دانستن و خود را به ندانستن زدن و مصاحبه‌های آنچنانی یک حقیقت تلخ و ندانستن و بی اطلاعی هم حقیقت تلخ‌تر و عذر بدتر از گناه.

واقعا در مجمع نمایندگان هرمزگان چه خبر است. مگر نه اینکه استان هرمزگان هم در کمیسیون‌های مهم مجلس و هم در جایگاه بسیار مهم هیئت رئیسه دارای نماینده است؟!

آیا بهتر نبود قبل از چنین موضع‌گیری‌های عوام پسند، صحت و سقم موضوع را بررسی نموده تا به چشم خود ببینند که سند موافقت قطعی وزرات کشور نیز منتشر و مقامات فارس به درستی و بدون کمترین تردیدی خبر نهایی آن را اعلام کرده‌اند. چرا باید مسئولان فارس از این مهم مطلع و نمایندگان هرمزگان بی خبر باشند؟!

حداقل کار اینکه به جای اظهارات این چنینی، نمایندگان هرمزگان صادقانه اذعان می‌کردند که به رغم پیگیری، سرانجام وزارت کشور با تایید نظر مسئولان فارس، موضع خود را رسما اعلام و به تعبیر عامیانه کار از کار گذشته است. نمایندگان هرمزگان بر این دوگانگی برخورد با موضوع چه پاسخی به افکار عمومی دارند؟!

چرا واقعیت مسلم نامه وزارت کشور که اکنون در دسترس عام و خاص است باید از دید نماینده وجود خارجی نداشته باشد؟!

آیا با حمله لفظی و خط و نشان کشیدن به مقامات استان فارس موضوع منتفی می‌شود؟! آیا این به همان معنی تیر در تاریکی انداختن نیست؟ نماینده باید بداند در عصر ارتباطات نمی‌توان واقعیت‌ها را از مردم پنهان نگاه داشت و چنین رویکرد دو گانه‌ای فقط به سلب اعتماد از نمایندگان خود می‌انجامد.

شاهد این ادعا نیز همین رفتار و انکارگری نمایندگان و دسترسی مردم به اصل و حقیقت ماجراست.

آیا پسندیده است که مردم هرمزگان از این پس برای رفع  تردید و راستی آزمایی اظهارات نمایندگان، خود دست به کار شوند و با جستجو در اینترنت و سایر منابع، هر آنچه که واقعیت است را ببیند و نمایندگان محترم را نیز به حال خود بگذارند تا خطابه کنند و وعده پیگیری دهند.

یادداشت: علی نظری

انتهای پیام/88007/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول