اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چهارمین استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم پای قصه پر غصه رود بشار نشست

نشست کارگروه طرح ساماندهی رود بشار همزمان با آغاز تخلفات دوباره در بستر این رود حواشی خاص خود را داشت و قصه طرح جامع رود بشار یک بار دیگر در این نشست این‌بار برای استاندار جدید تکرار شد.

چهارمین استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم پای قصه پر غصه  رود بشار نشست

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، رود بشار که در دوره مدیریت سید حسین صابری استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد قصه پر غصه آن سر باز کرد حکایتی دارد که تکرار آن خالی از لطف نیست.

رود بشار از جمله داده‌های خدادادی و مواهب طبیعی است که شهر یاسوج را در میان بسیاری از شهرهای ایران متفاوت کرده است.

اصفهان و اهواز و یکی دو شهر دیگر به انضمام یاسوج از جمله معدود شهرهای ایران هستند که از دل آن‌ها رودخانه‌ای زیبا و اثرگذار عبور می‌کند اما قصه رود بشار با زاینده‌رود و کارون متفاوت است.

نمایی از رود کارون در شهر اهواز

نمایی از زاینده‌رود در شهر اصفهان

آن‌جا در اصفهان و اهواز دو رود زاینده‌رود و کارون بستری برای گردشگری و اقتصاد بوده اما در این جا بشار تنها بستری برای برداشت غیر قانونی شن و ماسه است.

همان‌گونه که استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد اقرار می‌کرد در استان کهگیلویه و بویراحمد هر کجا که پا می‌گذاری معارضین آن‌جا را ملک ابا و اجدادی خود می‌دانند خواه این ملک رودخانه باشد یا کوه و دشت و جنگل.

رود بشار طی سه دهد گذشته همزمان با تسریع در ساخت و سازها و توسعه شهر یاسوج بستری برای تولید شن و ماسه ساختمان‌های جور و واجور این شهر شده است و این‌گونه که معلوم است خداوند سکه آن را برای 20 تا 30 مدیر سنگ‌شکن در شهر یاسوج ضرب کرده تا بشکنند و بار کنند و پول آن را بگیرند و نوش جان کنند.

نخستین تجربه رود بشار در مردم‌داری

در این‌جا نباید تنها به این عده معدود خرده گرفت چراکه اگر در اصفهان و اهواز هم مسئولان مربوطه از جمله استانداران، مدیران محیط زیست و منابع طبیعی و آب و همه و همه سهل‌انگاری به خرج می‌دادند زاینده‌رود نیز از کوهرنگ تا باتلاق گاوخونی و کارون هم از کوهرنگ تا خلیج فارس بازیچه دست منفعت‌طلبان می‌شد اما در آن‌ دو دیار خبری از سهل‌انگاری مدیران تاکنون نبوده است.

قصه از این جا شروع می‌شود که سالهاست عده‌ای در رود بشار برای خود دکانی به نام واحدهای سنگ‌شکن باز کرده‌اند و با فروش شن و ماسه به نان و نوایی رسیده‌اند و امروز در قرن 21 که برای نجات جان پروانه‌ای در ینگه دنیا توسط یک بازیکن فوتبال این همه سر و صدا به پا می‌شود اما در یاسوج مرکز طبیعت ایران خبری از دلسوزی برای میلیون‌ها قطعه ماهی‌ و انواع جانوران و پرندگان و مهم‌تر از همه انسان‌ها نیست.

در این جا پس از گذشت 30 سال از تخلف در بستر یک رود بزرگ با کیلومترها طول و ده‌ها متر عرض مدیری خم به ابرو نیاورد و همه در خواب خرگوشی بودند تا این‌که استانداری آمد و از روی هر چیز، چه از روی دلسوزی و یا چه از روی لجبازی دستور تعطیلی این همه تخلف را یک شبه صادر کرد.

واحدهای سنگ‌شکن و شن و ماسه جمع‌آوری شد اما مدیران آن به صراحت گفتند که پس از رفتن صابری به جای اول خود برمی‌گردند و کار را با جدیت آغاز می‌کنند.

تو گویی که در دولت عدالت به آن‌ها بی‌عدالتی روا داشته شده بود و از این رو به دولت تدبیر چشم امید بسته بودند.

بازگشت خودسرانه به رود بشار دهن‌کجی به استاندار جدید بود

صابری رفت و موسی خادمی آمد و بدون اخذ اجازه‌ای حتی از نوع مدرسه‌ای و دست بلند کردن و نظرخواهی از خادمی وارد بستر رود بشار شدند.

استاندار جدید هم که قضیه را جدی تلقی کرده بود در نخستین روزهای کاری خود نشستی چهار ساعته با مدیران مربوطه برگزار کرد و پای قصه ساماندهی و زیباسازی رود بشار نشست.

خادمی در این نشست با بیان اینکه کارخانه‌های شن و ماسه دیگر نباید به رودخانه بشار برگردند، به این موضوع نیز اشاره کرد که در این تصمیم البته باید هم نجات رودخانه بشار از چنگال بی‌رحم آلودگی‌ها مد نظر باشد و هم کیفیت و قیمت مناسب شن و ماسه‌ها برای مردم.

وی خاطرنشان کرد:‌ جهت‌گیری‌های افکار عمومی در همه تصمیم‌گیری‌ها امری مهم بوده که در موضوع شن و ماسه‌ها نیز باید به آن توجه شود؛ به طوری که اگر افکار عمومی در موضوع نجات رودخانه بشار و جابجایی واحدهای تولیدی شن و ماسه کاملاً همراه بوده، اکنون در موضوع قیمت شن و ماسه، حمل و نقل، دسترسی و کیفیت آن نیز باید با تصمیم‌گیری‌های مسئولان همراه و راضی باشد.

* هم نجات رودخانه بشار اهمیت دارد و هم دسترسی آسان مردم به شن و ماسه ارزان و با کیفیت

خادمی تأکید کرد: نمی‌شود در این موضوع توجه صرف به نجات رودخانه بشار و یا توجه صرف به قیمت و کیفیت شن و ماسه داشت، بلکه باید هر دو موضوع باید باهم دیده شوند.

نماینده دولت یازدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تصمیم استاندار قبلی در مورد جابجایی شن و ماسه‌ها پابرجا است، ادامه داد: طی 10 روز آینده باید فضای موجود و جایگزین جابجایی شن و ماسه‌ها مشخص و منطقی شود؛ به طوری که صدای همه ادارات مسئول در این حوزه یکی شده و مردم نیز از این وضع راضی باشند.

خادمی در پی اشاره یکی از مدیران در مورد پیگیری برخی مالکان شن و ماسه‌ها برای برگشت به رود بشار از طریق مراجع قانونی، اذعان داشت: اصولاً مراجع قانونی برای احقاق حق است و ما فکر می‌کنیم که رود بشار از حقوق حقه مردم بوده که نباید در مقابل تخریب آن سکوت کنیم.

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد افزود: بشار ظرفیت بزرگی برای این استان است که با وجود تجارب موفق در ساماندهی سواحل سایر رودخانه‌ها در شهرهای دیگر، اما متأسفانه تاکنون از این فرصت در شهر یاسوج استفاده نشده است.

وی یادآور شد:‌ کارهایی که در خصوص ساماندهی رود بشار انجام شده پراکنده بوده که اکنون باید با تهیه یک طرح جامع و هدفمند در سواحل رود بشار زمینه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی آن را فراهم کنیم.

اکنون به انتظار می‌نشینیم تا ادامه قصه پر غصه رود بشار را بشنویم.

انتهای پیام/2571/خ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول