اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تأکید بر مقاتل صورت می‌گیرد

انتشار کتاب «جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه»

مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از چاپ دوم کتاب «جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه با تاکید بر مقاتل» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

انتشار کتاب «جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه»

محمد روحانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه با تاکید بر مقاتل اظهار کرد: این کتاب در زمینه واقعه کربلا و مسائل تاریخ‌نویسی عاشورا مطالبی را تبیین می‌کند و در هشت فصل و یک جمع‌بندی اشاره‌ای کامل به موضوعات عاشورا دارد.

وی عنوان داشت: ابتدا نویسنده این کتاب به مباحث مقدماتی مانند بیان مسئله، اهمیت، ضرورت، اهداف و پیشینه تحقیق می‌پردازد.

مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: در فصل نخست چشم‌انداز اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران از صفویه تا مشروطه اشاره شده که به طور طبیعی عصر صفویه، افشاریه، زندیه و قاجار را دربر می‌گیرد و از نظر چشم‌انداز اجتماعی و اقتصادی، دینی و فرهنگی مطالبی مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فصل دوم شامل سیر در مقاتل و تاریخ‌نگاری عاشورا از آغاز تا عصر مشروطه است و فصل سوم قرائت‌های سوگوارانه، تراژیک یا احساسی عاطفی را دربر می‌گیرد.

روحانی «قرائت حماسی اسطوره‌ای»، «قرائت، تعبد و شهادت»، «قرائت مسیحیانه یا بخشایش» و «قرائت تقدیری یا تقدیر گرایانه» را از عناوین دیگر فصل‌های این کتاب ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب پژوهشی در قلمروی تاریخ عاشوراست که هدف اصلی نویسنده آن ارائه قرائات و رویکردهای گوناگون به واقعه عاشورا و نقش آنها در ایجاد تحریفات گوناگون در گزارش این واقعه است.

مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد:‌ واقعه عاشورا به سبب جایگاه ویژه آن در تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ تشیع و امامیه در گستره تاریخ، مورد عنایت بسیاری از مورخان و اندیشمندان تاریخ اسلام بوده است.

وی عنوان داشت: با گذشت زمان و شیوع مراسم عزاداری و سوگواری به ویژه از دوره حاکمیت فراگیر دولت شیعه صفوی به سبب وجود زمینه‌ها و عوامل گوناگون از جمله اوضاع سیاسی، اجتماعی و دینی حاکم و باورهای خاص و برداشت‌های نادرست از برخی از آموزه‌های دینی زمینه و بستر مناسب برای پیدایش و ترویج قرائت‌ها و برداشت‌های متعدد فراهم شده است.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ بر این اساس پژوهش حاضر و مطالعه و بررسی جریان‌شناسی تاریخی مهم‌ترین، مشهورترین و شایع‌ترین قرائت‌ها و برداشت‌های موجود از واقعه عاشورا یعنی قرائت‌های احساسی، عاطفی، حماسی، اسطوره‌ای، عرفانی، ابتلایی، شهادت و تکلیف ویژه مسیحیانه است.

وی ادامه داد: در ادامه زمینه، علل و عوامل پیدایش یا ترویج این قرائت‌ها بررسی می‌شود و بخش انتهایی محدوده جغرافیایی این پژوهش، ایران عهد صفوی و قاجاریه است.

کتاب «جریان‌شناسی تاریخی قرائت‌ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه با تاکید بر مقاتل» در 380 صفحه توسط محسن رنجبر تالیف شده و چاپ دوم این کتاب با تیراژ هزار عدد و قیمت 11 هزار تومان تا چند روز آینده وارد بازار نشر می‌شود.

انتهای پیام/78003/خ30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول