اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌فارس گزارش می‌دهد

‌استقبال بی‌نظیر گلستانی‎ها از جشنواره اقوام ایران ‌+ تصاویر

در دومین شب از برگزاری هفتمین جشنواره بین‎المللی اقوام ایران زمین در گلستان، قومیت‎های شرکت‌کننده در این جشنواره از استقبال گلستانی‎ها شگفت‎زده شدند.

‌استقبال بی‌نظیر گلستانی‎ها از جشنواره اقوام ایران ‌+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از دور دست تعدد پارک خودروهای متعدد در چندصد متری محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی استان گلستان پیام حضور بی‎نظیر گلستانی‎ها از جشنواره بین‎المللی فرهنگ اقوام ایران زمین را می‎رساند.

حضور باشکوه مردم از همان ابتدای مسیر آنقدر بالاست که یکی از رانندگان خودرو که با خانواده به این نمایشگاه آمده بود و برای پارک خودرو وارد محوطه پارکینگ نمایشگاه شده بود به خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: حدود 15 دقیقه است که از ابتدای ورودی پارکینگ تا به اینجا منتظر حرکت خودروی جلویی هستم و هنوز مسیر زیادی تا محل پارکینگ باقی مانده است.

در بدو ورود به محوطه اطراف نمایشگاه با سیاه‎چادرهایی روبرو می‎شوی که اقوام مختلف در حال تهیه انواع غذا، شیرینی، نان از شهر و دیار خود هستند و همزمان آن را به بازدیدکنندگان پیشکش می‎کنند.

کمی جلوتر سیستانی‎های همیشه در صحنه در حال رقص محلی و سنتی خود هستند که همانند همیشه برای مردم این رقص جذابیت خاص خودش را دارد که هر کسی که در آن اطراف حاضر بود با هر وسیله‎ای در حال ثبت این لحظه‎ها بود.

این چادرها و رقص‎های محلی و سنتی تمامی اقوام کرد، لر، ترک، بلوچ و همه و همه در حاشیه محوطه نمایشگاه به چشم می‎خورد و تمامی اقوام با لباس‎های کاملاً سنتی به استقبال بازدیدکنندگان می‎آیند.

پس از عبور از سیاه‎چادرها و ورود به محوطه اصلی نمایشگاه غرفه‎های مختلف صنایع‌دستی و گردشگری استان‎های مختلف و حضور بیش از انتظار مردم نظرها را جلب می‎کند.

غرفه‎هایی که متصدی‎های آنها تمام با لباس‎های سنتی حاضر هستند و حتی با لهجه‎های شیرین دیار خود با بازدیدکنندگان سخن می‎گویند.

اما کمی آنطرف‎تر و در بخش دیگری از سالن جشنواره، محل برگزاری نمایش‎ها و رقص‎های اقوام گوناگون است که علاوه بر رقص، سنت‎های گوناگون خود در مراسم‎های شادی و عروسی را به نمایش می‎گذارند که با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان مواجه شده است.

بیش از 15 هزار نفر از این جشنواره بازدید کرده‎اند

رئیس برگزاری جشنواره بین‎المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در پی استقبال کم‎نظیر گلستانی‎ها از این جشنواره اظهار داشت: با گذشت دو روز پرشور از برپایی این جشنواره تاکنون شاهد حضور بیش از 15 هزار بازدیدکننده از این جشنواره بوده‎ایم.

قربان عباسی افزود: در راستای تداوم این جشنواره تاکنون بیش از 200 متر پارچه به امضای بازدیدکنندگان رسیده است که همگی ضمن ابراز رضایتمندی، علاقمند به تداوم این جشنواره بودند.

وی ادامه داد: جشنواره بین‎المللی فرهنگ اقوام ایران زمین با محورهای صنایع‌دستی و جاذبه‎های گردشگری، معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه‎های زندگی اقوام، مراسم آیینی و موسیقی اقوام و برنامه‎های تورگردانی سفرا و میهمانان خارجی همراه شده و در این جشنواره 20 گروه موسیقی و آئینی، به اجرای برنامه می‎پردازند.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان اذعان داشت: نمایشگاه جاذبه‎های گردشگری نیز در 20 غرفه در فضای باز نمایشگاه دایر شده است.

عباسی افزود: معرفی و نمایش آداب و رسوم و ویژگی‎های فرهنگی اقوام ایرانی با برپایی آلاچیق و سیاه‌چادر از دیگر بخش‎های جشنواره است و نمایش آداب و رسوم و ویژگی‎های فرهنگی مردم استان گلستان شامل قوم کتول، ترکمن، سیستانی، قزاق، قزلباش (رامیان) و محلی مازندرانی (غرب استان) می‎شود.

وی عنوان کرد: این دوره از جشنواره با توجه به اطلاع‎رسانی مناسب، با استقبال جمع کثیری از بازدیدکنندگان مواجه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به شعار روز جهانی جهانگردی در سال 2013 با عنوان گردشگری، آب و حفاظت از آینده مشترک، پیام این جشنواره را با توجه به حضور گروه‎های مختلف موسیقی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، افزایش گردشگران به ایران اسلامی به خصوص استان گلستان در سایه وحدت و پیوند فرهنگ‎ها و بهره‎مندی از ظرفیت‎های گردشگری روستایی به خصوص ظرفیت‎های آبی این استان در راستای جذب گردشگر اعلام کرد.

گلستان میزبان لایق برای ایران‎ زمین است

پویا زمانی یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: در این چند سال که این جشنواره در گرگان برگزار می‎شود سعی کرده‎ام هرسال و حداقل یک شب در این جشنواره حاضر شوم تا با اقوام گوناگون بیشتر آشنایی پیدا کنم.

وی اضافه کرد: در هیچ کدام از این چند سال استقبال را به این شکل ندیده‎ام و بسیار از این موضوع خوشحالم که استان و شهری که در آن زندگی می‎کنم میزبانی لایق برای تمامی اقوام ایران زمین است.

نرگس شاهینی 44 ساله از شیراز که میهمان استان گلستان است ادامه داد: دو روز پیش به همراه خانواده‎ام به گرگان آمدیم و از طریق آشنایان و فامیل نسبت به برگزاری این جشنواره آگاه شدیم.

وی گفت: در ابتدا قصد نداشتم بیایم چون به هیچ وجه انتظار چنین کیفیت و استقبالی را نداشتم و پس از حضور در این جشنواره بسیار شگفت‎زده شده‎ام.

این مسافر شیرازی افزود: از غرفه شهر خودم چندان راضی نیستم، چون انتظار داشتم بهتر از اینها استان فارس و شهر شیراز به دیگران معرفی شود اما به واقع باید خسته نباشیدی بسیار ستودنی به دست‎اندرکاران این جشنواره گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هفتمین جشنواره بین‎المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان از هشت تا 11 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی استان گلستان برپاست.

=================

عکس و گزارش: سالار احمدی

=================

انتهای پیام/83004/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول