اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بنادر و دریانوردی قشم:

شناورهای یدک‌کش از مسیر لافت پهل خارج می‌شوند/تعریف فاز دو توسعه بندر ذاکری

رئیس اداره بنادر و دریانوردی قشم با بیان اینکه فاز یک توسعه بندر ذاکری قشم با محدویت‌هایی روبرو شد، از تعریف فاز دو این بندر و همچنین خروج همیشگی شناورهای یدک‌کش از مسیر لافت به پهل خبر داد.

شناورهای یدک‌کش از مسیر لافت پهل خارج می‌شوند/تعریف فاز دو توسعه بندر ذاکری

سید باقر موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قشم ضمن تبریک به مناسبت  روز جهانی دریانوردی به دریانوردان کشور، هرمزگان و علی الخصوص شهرستان قشم گفت: 12 اسکله فعال در حوزه‌های مختلف در شهرستان وجود دارد که عمده  این اسکله‌ها در بخش فعالیت‌ها تجاری، مسافری و نفت وگاز فعال است.

وی افزود: همچنین اداره بنادر و دریانوردی قشم در سال‌های گذشته و امسال به صورت پر رنگ‌تر در بعد ایمنی سفرهای دریایی خصوصا مسافرت‌های دریایی در اسکله شهید ذاکری و لافت و بندر پل و همچنین بنادر کوچک که فعالیت گردشگری را انجام می‌دهند همانند مسیر کندالو به هنگام و جنگل حرا را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده است.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر یک فروند شناور ناجی در جزیره مستقر و همچنین تجهیزات مقابله با آلودگی‌های دریایی نیز در جزیره قشم مهیا شده است.

وی با بیان اینکه طرح توسعه بندر شهید ذاکری طی 1.5 سال گذشته آغاز شده است، افزود: تاکنون احداث موج شکن به طول 350 متر و لایروبی فاز اول، همچنین نصب چهار فروند اسکله شناور در این اسکله محقق شده است.

*توسعه فاز نخست بندر ذاکری به دلیل برخی از محدودیت‌ها میسر نشد

موسوی اضافه کرد: با توجه به این که بخشی از اسکله در اختیار صیادان و بخش دیگر در اخیار دریابانی قرار دارد، ممانعت‌هایی از سوی این دو بخش صورت گرفت که امکان توسعه این بندر به صورت کامل میسر نشده است.

*فاز دوم توسعه بندر ذاکری تعریف شده است

وی ادامه داد: به همین منظور فاز دوم اسکله ذاکری را تعریف کردیم که اگر امسال دریابانی و صیادان و از جمله سازمان منطقه آزاد همکاری لازم را داشته باشند می‌توان طرح توسعه این بندر را کامل و عمده فعالیت‌هایی که در سال 91 به مرحله بهره‌برداری نرسید را به اتمام رساند.

*الحاق شش فروند شناور مسافری به خط دریایی قشم بندرعباس

رئیس اداره بنادر ودریانوردی قشم یادآور شد: در بحث نوسازی شناورهای مسافری نیز در حال حاظر 40 فروند شناور در مسیر اسکله ذاکری قشم و بندر حقانی بندرعباس در حال تردد هستند که تا پایان امسال شش فروند به ظرفیت شناورها اضافه می‌شود.

*فروش بلیط شناورهای مسافری اینترنتی می‌شود

موسوی اظهار داشت: نرم افزار فروش بلیط الکترونیکی و اینترنتی از طرف شرکت مربوطه در اختیار ما قرار گرفته شده که تا پایان سال با همکاری تعاونی‌های مسافری، مالکان شناورها و سازمان منطقه آزاد قشم تا قبل از پایان سال این نرم‌افزار کاربردی و فروش اینترنتی به مرحله اجرا در می‌آید.

*خروج کامل یدک‌کش‌ها از مسیر بندر لافت به پهل

وی با اشاره به عمده فعالیت‌های اداره بنادر و دریانوردی در مسیر لافت به پهل گفت: طی سال‌های گذشته شش فروند بارج و یدک‌کش با هدف جایگزینی لندینگ‌ کرافت‌ها وارد مسیر لافت به پل شده است.

به گفته این مسئول، تا پایان امسال و نیمه اول 93 یدک‌کش‌ها به طور کامل مسیر لافت و پهل خارج می‌شوند و لندینگ کرافت‌ها جای خود را یدک‌کش‌ها می‌دهد.

*تفکیک حمل خودروهای سنگین و سبک در مسیر لافت پهل

وی همچنین با بیان اینکه همواره مسافران نارضایتی‌هایی را در امر کمبود جا در هنگام جابجایی خودروهای سواری خود از مسیر دریایی لافت به پهل و برعکس دارند افزود: طی نشست‌ها و رایزنی‌هایی که با مالکان شناورها گرفته شده است، مقرر شد که حمل دریایی شناورهای سبک و سنگین از هم تفکیک و شناورهای حامل به طور جداگانه به این امر مبادرت بورزنند.

*برای جبران کاهش درآمد یدک‌کش‌‌ها تمهیداتی اندیشیده می‌شود

رئیس اداره بنادر و دریانوردی قشم یادآور شد: با توجه به نگرانی مالکان از کاهش ظرفیت در صورت اجرای طرح مذکور و کاهش درآمد، مالکان شناورها درخواست کردند که امکان افزایش معقول برای کرایه شناورها در نظر گرفته شود که در همین راستا هماهنگی‌هایی با استانداری، سازمان منطقه آزاد قشم و فرمانداری شده است که در دو ماه آینده این مشکل مرتفع گردد.

*اختصاص برج کنترل به کندالو

موسوی ادامه داد: در بحث گردشگری تنها به شناورهایی که شرایط ایمنی را کسب نموده‌اند اجازه فعالیت داده خواهد شد و حداقل تجهیزات ایمنی از جمله حلقه نجات، جلیقه نجات و کپسول آتش نشانی برای این شناورها در مواقع اضطراری در نظر گرفته شده است.

*استقرار برج کنترل برای ایمنی بیشتر شناورهای گردشگری

وی اضافه کرد: همچنین استقرار یک برج کنترل در کندالو و در اختیاردادن تعدادی بی‌سیم به لیدرهای گردشگری نیز در نظر گرفته شد تا در مواقع اضطراری سریع‌تر امر کمک رسانی انجام شود.

این مسئول افزود: در این راستا خواستار بیشتر حمایت ارگان‌هایی همانند دریابانی، تعاونی‌های گردشگری و دهیاری‌های منطقه هستیم با بتوانیم امر ساماندهی شناورهای گردشگری را با سرعت بیشتری به سرانجام برسانیم.

*رمچاه نیز صاحب اسکله مردمی می‌شود

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تاکنون چهار موج‌شکن که به عنوان اسکله چند منطوره و مردمی معروف هستند در قشم به بهره‌برداری رسیده است که دو موج شکن جدید در آینده اضافه خواهد شد.

وی در همین راستا گفت: در این راستا توانستیم با همکاری شورای رمچاه مجوز احداث اسکله مردمی برای این روستا که از صیادان زیادی برخودار است را بگیریم.

موسوی در پایان گفت: ضمن استقبال از نظرات سازنده کارشناسان و مردم در حوزه دریایی، بر آن هستیم که با به کارگیری نظرات و پیشنهادات مردم در جاهایی که مشکلاتی وجود دارد در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات مبادرت بورزیم.

انتهای پیام/88001/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول