اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس مسائل آمریکا:

تعطیلی دولت فدرال آمریکا باعث کاهش تمایلات جنگ‌طلبانه واشنگتن می‌شود

یک کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید اختلافات کنگره و دولت آمریکا بر سر مسائل ابتدایی، هر چند به مردم آسیب رسانده و اقتصاد برخی کشورهای وابسته به آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داده اما از سوی دیگر از رویکرد جنگ‌طلبانه واشنگتن می‌کاهد.

تعطیلی دولت فدرال آمریکا باعث کاهش تمایلات جنگ‌طلبانه واشنگتن می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، دولت فدرال آمریکا در پی اختلاف میان مجلس نمایندگان و مجلس سنا بر سر لایحه بودجه، از دیروز رسما در وضعیت تعطیل قرار گرفته است، آنهم تا زمانی که این دو نهاد بتوانند در بحث بودجه به توافق برسند. به منظور بررسی تبعات این رویداد در سطح داخلی آمریکا و در عرصه بین‌المللی با فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگو کردیم که وی درباره علت شکل‌گیری این معضل در آمریکا اظهار داشت: ریشه این مشکل در قانون بیمه‌ای است که باراک اوباما در همان دوره اول ارائه کرد و به تصویب رسید. در واقع، مجلس سنا که اکثریت آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند و مجلس نمایندگان که غالب آن را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند، در ظاهر در تصویب بحث بودجه دولت فدرال به مشکل خورده‌اند. اما واقعیت اینجاست که مخالفان قانون بیمه که اغلب جمهوریخواهان هستند، قصد دارند به منظور مقابله با این قانون، با اهرم بودجه به خواسته خود برسند. در واقع، خواسته آنها این است که تصویب قانون بیمه به تعویق بیافتد.

وی افزود: در واقع، مخالفان قصد دارند در صورتی که این قانون به تعویق نیافتد، کل ماجرای تصویب بودجه را متوقف کنند. نگاه جناح مخالف در درون حزب جمهوریخواه این است که دولت آمریکا به شدت متورم و بزرگ شده و هزینه‌های آن زیاد شده بنابراین دیگر نباید هزینه بیمه را بپردازد.

ایزدی درباره ماجرای قانون بیمه نیز چنین گفت:‌ البته این گونه نیست که بیمه، دولتی باشد، بلکه مردم باید بیمه را خریداری کنند و دولت صرفا نقش تسهیل کننده در این مسیر را ایفا می‌کند. اما جمهوریخواهان با این موضوع مشکل دارند اما به جای اینکه بخواهند برای حل این معضل به کاهش بودجه نظامی متوسل شوند، دست بر روی قانون بیمه گذاشته‌اند.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره تاثیر تعطیلی دولت فدرال بر اقتصاد آمریکا و نیز اقتصاد بین‌المللی گفت: نتیجه تعطیلی دولت فدرال، بیکاری کارمندان دولتی است. این بیکاری هم مرخصی محسوب نمی‌شود و در نتیجه با حقوق نیست. در حقیقت، نوعی اخراج محسوب می‌شود. زمانی که افراد حقوقی دریافت نکنند، توان خرج کردن نیز ندارند و این امر به اقتصاد آمریکا ضربه وارد می‌کند.

فواد ایزدی افزود: علاوه بر این، این موضوع نشان می‌دهد کنگره و دولت بر سر مسائل ابتدایی با یکدیگر مشکل دارند. این مسئله از اعتبار و وجهه آن می‌کاهد و کاسته شدن از وجهه آمریکا برای بسیاری از افرادی که در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند، مسئله مهمی است چراکه برای آنها حائز اهمیت است مقصد سرمایه گذاری آنها قابلیت و ظرفیت مدیریت خود را داشته باشد. در نتیجه وضعیت بی‌ثبات باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود و خرید اوراق قرضه دولت نیز کاهش می‌یابد، این در حالی است که دولت آمریکا با فروش این اوراق قرضه حرکت می‌کند. از این رو، اگر افرادی نباشند که اوراق قرضه را خریداری کنند، دولت آمریکا ورشکسته می‌شود.

وی اظهار داشت: استمرار این وضعیت در مباحث تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی هم تاثیرات منفی دارد و کشورهایی که به دلایلی اقتصادشان به اقتصاد آمریکا گره خورده یا وابستگی شدیدی به دلار دارند، با مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین وضعیت کنونی نه برای مردم آمریکا خوب است نه برای کشورهایی که به آن وابسته هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره تاثیر تعطیلی دولت فدرال بر افزایش تعداد افراد بیکار و نیز کاهش رویکرد جنگ‌طلبانه آمریکا گفت: درگیری کنگره و دولت آمریکا موجب شده، آنها فرصتی برای انجام کارهایی که در اوقات فراغت خود داشتند، نظیر حمله به سایر کشورها، دیگر نداشته باشند. این موضوع باعث کاهش شیطنت‌های آمریکایی‌ها می‌شود که البته برای مردم سایر کشورهای جهان خوشایند است.

به گفته فواد ایزدی، تعطیلی دولت فدرال آمریکا در حوزه سیاسی نیز بر وجهه این کشور تاثیرگذار بوده است. در واقع، اکنون این نگاه که بخشی از کشورهای دنیا به آمریکا داشتند، مبنی بر اینکه این ابرقدرت، کشوری پیشرو و نظام‌مند است، تغییر کرده چراکه آنها متوجه شده‌اند، آمریکا به شدت مشکل دارد و جناح‌های سیاسی داخلی با یکدیگر درگیر هستند و در نهایت کوچکترین توجهی به منافع مردم ندارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول