اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌مدیر گروه سلامت روان‌ دانشگاه پزشکی کرمان‌:

‌سالمندان در توسعه پایدار جامعه‌ نقش غیر‌قابل انکاری دارند

‌مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نقش سالمندان در توسعه پایدار جامعه از طریق افزایش سرمایه اجتماعی واقعیت غیر‌قابل انکاری است.

‌سالمندان در توسعه پایدار جامعه‌ نقش غیر‌قابل انکاری دارند

علی بهرام‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: اگر ‌دوره سالمندی ‌با فقر، بیماری و مشکلات روانی اجتماعی همراه شود، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری در سطح جامعه و سایر گروه‌های سنی ایجاد کند.

وی با اشاره به نقش سالمندان به عنوان پاسدار ارزش‌ها و حافظ سنت‌های اصیل گفت: سالمندان با معاشرت و انس با نسل جدید می‌کوشند مفهوم زندگی را برای آنها روشن کنند و مراقب باشند لغزش و خطایی از او‌ سر نزند.

بهرام‌نژاد تصریح کرد: اگر این موضوع به خوبی برای سایر گروه‌های سنی از جمله نوجوانان و جوانان تبیین نشود، منجر به افزایش فاصله نسل‌ها شده و گاهی به صورت بدبینی، تحقیر و دشمنی در می‌آید و گاه موجب طغیان جوانان در مقابل سالمندان می‌شود.

وی بیان داشت: شناخت طبیعت دو نسل و انتخاب راه مناسب برای نزدیک کردن دو نسل به یکدیگر در ایجاد این محیط آرام و خوب بسیار مؤثر است.

بهرام‌نژاد رسیدن به کمال را از ویژگی‌های دوران سالمندی عنوان کرد و گفت: ویژگی رسیدن به کمال در دوران سالمندی،‌ موجب ایجاد شاخصه‌هایی مانند‌ تعاون، نوعدوستی، همکاری و گذشت می‌شود.

وی افزود: این ویژگی‌ها به دلیل تأثیر‌گذاری بر روی سایر افراد در نهایت منجر به افزایش سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار هر جامعه‌ای می‌شود.

بهرام‌نژاد خاطر نشان کرد: نقش سالمندان در توسعه پایدار جامعه از طریق افزایش سرمایه اجتماعی واقعیت غیر‌قابل‌انکاری است.

وی با اشاره به سایر نقش‌های اجتماعی سالمندان اذعان داشت: با افزایش علاقه سالمندان به اجرای مراسم دینی و احساس اطمینان و رضایت خاطر بیشتر از این عمل، سالمندان‌ می‌توانند در تحکیم باور‌های دینی و مذهبی و همچنین رشد و توسعه شخصیت اخلاقی افراد مرتبط با آنها نقش مهمی را ایفا کنند.

بهرام‌نژاد ابراز داشت: تحکیم این باورها یک عامل حفاظت کننده در مقابل آسیب‌های روانی و اجتماعی در نوجوانان و جوانان است. 

وی گفت: از آن جایی که دوران سالمندی همراه‌ با نیازهای مادی و غیر‌مادی سالمندان است، این خود موجب می‌شود افراد جامعه نسبت به این گروه احسان و کمک کنند.

بهرام‌نژاد عنوان کرد: احسان و دستگیری نیازمندان موجب ایجاد آرامش و در نتیجه برقراری امنیت اجتماعی می‌شود و در نهایت جامعه به تعادل و توازن و رشد و پیشرفت دست می‌یابد.

‌وی با اشاره به اهمیت سلامت سالمندان گفت: آنچه که دانش امروزی به آن توجه ‌می‌کند تنها طولانی کردن دوران زندگی نیست، بلکه باید توجه داشت که سال‌های اضافی عمر انسان در کمال آرامش و سلامت جسمی و روانی سپری شده و با توجه به مسائل جسمی به جنبه‌های روحی و روانی افراد در سال‌های آخر عمر نیز توجه داشت‌.

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول