اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‏وگو با فارس مطرح شد

دغدغه‏های عاطفی؛ عمده‏ترین مشکل سالمندان

مدیر و صاحب امتیاز مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان رودهن گفت: مشکل عمده و اصلی سالمندانی که در این‏گونه مراکز نگهداری می‏شوند، دغدغه‏های عاطفی است.

دغدغه‏های عاطفی؛ عمده‏ترین مشکل سالمندان

فرشید شمس‏لاهیجانی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: هرچه سن سالمند بالاتر می‏رود، بهانه‏گیرتر شده و مثل یک کودک بهانه‏های کودکانه می‏گیرد.

وی، نگهداری از سالمندان آلزایمری و دارای مشکلات جسمی را در منزل سخت خواند و ادامه داد: در مراکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان، نیروهای متخصص سعی می‏کنند تا بهترین خدمات را به این عزیزان ارائه دهند.

شمس‏لاهیجانی، بیشترین علل پذیرش سالمند و سپردن آنان به این مراکز را کهولت سن و آلزایمر خواند و اذعان داشت: سالمندانی داریم که فرزندش 70 سال سن داشته و خودش سالمند است.

وی، مسن‏ترین سالمند پذیرفته شده در مرکز خود را 100 ساله معرفی و اظهار کرد: کم‏سن‏ترین سالمندمان هم 50 سال سن دارد و به دلیل معلولیت ذهنی اندکی که دارد و مصرف دارو، نگهداری از او در منزل مشکلاتی داشت؛ به همین دلیل به تشخیص کمیته توانبخشی بهزیستی، وی را که زیر 60 سال سن داشت، در این مرکز پذیرفتیم.

مدیر و صاحب امتیاز مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان رودهن در خصوص تیم پزشکی تصریح کرد: پزشک، روانشناس و فیزیوتراپ هر کدام دو یا سه بار در هفته به این مرکز آمده و به ارائه خدمات به سالمندان می‏پردازند.

وی اضافه کرد: در موارد اورژانسی هم با هماهنگی‏های انجام گرفته با مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، سالمند را در صورت نیاز با آمبولانس به بیمارستان امام حسین(ع) در تهران منتقل می‏کنیم.

شمس‏لاهیجانی دلیل انتقال سالمند به تهران را نبود بیمارستان تخصصی در رودهن برشمرد و اضافه کرد: در گذشته، آمبولانس دولتی می‏فرستادند که رایگان بود، اما در حال حاضر آمبولانس خصوصی اعزام می‏شود که هزینه‏های مربوط به آمبولانس و بیمارستان بر عهده خانواده سالمند است.

وی درباره مشکلات موجود بر سر راه مراکز نگهداری از سالمندان توضیح داد: در حال حاضر، برای مکان و ساختمان مرکز مشکل داریم و پیدا کردن جایی که با استانداردهای بهزیستی مطابقت داشته باشد، کار بسیار سختی است.

مدیر و صاحب امتیاز مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان رودهن افزود: از طرف دیگر، وقتی مکان مناسبی پیدا می‏شود و مالک از نوع کار خبردار می‏شود، یا اجاره بیشتری مطالبه می‏کند یا به هر نحو دیگری اذیت‏هایی می‏شویم.

وی تأکید کرد: خانه سالمندان یا مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمند باید از ابتدا به همین منظور ساخته شود.

به گفته شمس‏لاهیجانی، در آغاز کار برای تأسیس نخستین خانه سالمندان در شهرستان دماوند با مشکلات زیادی مواجه بوده است؛ چراکه در آن زمان مردم و مسئولان شهرستان دماوند مخالف وجود یک چنین مراکزی بوده و به سختی با وی همکاری می‏کرده‏اند.

انتهای پیام/2568/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول