اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کارگروه آموزش و اطلاع‎رسانی مدیریت بحران گلستان:

مدیریت رسانه‎ای در حریق اخیر جنگل‎های گلستان تجربه موفقی بود + تصاویر

عضو کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان گفت: مدیریت رسانه‎ا‎‎ی در آتش‎سوزی‎های اخیر جنگلهای گلستان تجربه موفقی بوده است.

مدیریت رسانه‎ای در حریق اخیر جنگل‎های گلستان تجربه موفقی بود + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید علیرضا حسینی در کارگاه آموزشی رسانه و مدیریت بحران در محل مرکز کنترل مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: این حریق با دامنه‎ای همسان با آتش‎سوزی‎های سال 1389 اتفاق افتاد اما اطلاع‎رسانی مناسب و سریع این حادثه مانع از مدیریت رسانه‎ای دیگر رسانه‎های غیر مسئول شد.

وی خاطرنشان کرد: در این حادثه مسئولان بر اساس تجربیات گذشته همکاری مناسبی با رسانه‎ها داشتند که باید از این بابت از آنان تشکر کرد.

انتشار لحظه لحظه اخبار نشان از بلوغ رسانه‎ای مدیران استانی داشت

حسینی با اشاره به انتشار لحظه لحظه خبر توسط رسانه‎ها از این حادثه طبیعی افزود: انتشار لحظه به لحظه خبر از محل حادثه، توام با بیان تلاش‎های انجام گرفته توسط دستگاه‎های حاضر در محل حادثه، نشان از بلوغ رسانه‎ای این مدیران داشت.

وی متذکر شد: چنانچه این‎ کار رسانه‎ای انجام نمی‎گرفت برخی رسانه‎های بیگانه از این فرصت و جای خالی رسانه‎های داخلی سود می‎بردند و اوضاع را به چالش می‎کشیدند.

اطلاع‎رسانی مناسب حادثه مانع از سوء استفاده رسانه‎های غیر رسمی شد

مسئول رسانه‎ای مدیریت بحران استان گلستان ادامه داد: جالب اینجاست که در سال 1389 در همین وضعیت مشابه جریان رسانه‎ای سنگین به راه افتاده بود در حالی که در این حادثه حتی اشاره کوچکی به این حادثه بزرگ نشده بود.

حسینی اذعان داشت: آسیب‎شناسی رسانه‎ای این موضوع نشان می‎دهد که جدا از اطلاع‎رسانی مناسب که موجب عدم سوءاستفاده آن رسانه‎ها از این حادثه شده بود، موید رویکرد سیاسی آن رسانه‎ها است که در حادثه پیشین به دنبال آن مقاصد بودند.

اعتمادسازی رسانه‌ای در حادثه حریق به بهترین شکل انجام گرفت

وی در مورد کیفیت اطلاع‎رسانی آتش‎سوزی اخیر پارک ملی گلستان خاطرنشان کرد: با اطلاع از حادثه و هماهنگی به عمل آمده، مدیران کل مدیریت بحران و منابع طبیعی استان به محض دریافت اطلاعات اولیه از شدت حادثه و گستردگی حریق سخن گفتند که اطلاع‎رسانی شد.

مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: با حضور این دو مدیرکل و دیگر مدیران استانی در منطقه، گزارشات جدیدی به افکار عمومی منعکس شد که همه این اخبار نشان می‌داد، وضعیت تحت کنترل است و اوضاع برخلاف گزارش‎های اولیه آنچنان حاد نیست.

حسینی اضافه کرد: اخبار جدید منعکس شد و بازخورد آن رویکرد مثبت رسانه‎ها بود که همزمان با گزارش اصل واقعه، تلاش‎های انجام گرفته توسط دستگاههای امدادی و اطفای حریق دستگاه‎های اجرایی را نیز انعکاس دادند.

وی یادآور شد: برآیند این حادثه و اطلاع‎رسانی مناسب آن ضمن اعتمادسازی به رسانه‌ها، مانع از انحراف مسیر خبررسانی شد و از هرگونه شایعه بی‎اساس و کذب جلوگیری کرد.

مردم نامحرم نیستند

حسینی با اشاره به اینکه اگر اخبار را از مردم دریغ کنیم، دیگران اطلاع‎رسانی می‎کنند افزود: چرا باید بترسیم که اخبار واقعی را به مردم منعکس کنیم و آنان را محرم ندانیم.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‎رسانی به معنای پذیرفتن مشکلات و اینکه مقصریم نیست بلکه به معنای بیان مشکلاتی است که با آن روبه‎رو هستیم و مردم نیز این موضوع را درک می‎کنند و به تلاشی که انجام می‎گیرد احترام می‌گذارند.

مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان اذعان داشت: این حادثه طبیعی بر اثر سهل‎انگاری افرادی بوده که در جنگل‎ها تردد می‎کردند و دلیل ندارد یک مدیر از بیان اخباری که در این عرصه می‎گذرد خودداری کند یا اینکه ادعا کند چرا اطلاع‌رسانی شده است.

حسینی اضافه کرد: خوشبختانه مستندات موجود نشان می‎دهد که این آتش‎سوزی در سطح زمین و بوته‎زارهای اطراف اتفاق افتاد و به جنگل آسیب اندکی وارد شد.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال‌شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هر ساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی جنگل‎ها است.

انتهای پیام/83002/ل40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول