اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی یزد خبر داد

ارائه خدمات به بیش از 450 هزار سالمند در مراکز روزانه استان یزد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان یزد از ارائه خدمات به بیش از 450 هزار سالمند در مراکز روزانه این استان خبر داد.

ارائه خدمات به بیش از 450 هزار سالمند در مراکز روزانه استان یزد

ناصرصباغ‌زادگان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: مهم‌ترین سیاست‌های حوزه توانبخشی بهزیستی در زمینه سالمندان، توسعه و تاسیس مراکز روزانه نگهداری سالمندان بوده که تا حدی این مهم محقق شده است.

وی با بیان اینکه در شش سال گذشته هشت مرکز روزانه نگهداری سالمندان در استان یزد تاسیس و راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: این مراکز توسط موسسات خیریه و بخش خصوصی راه‌ا‌ندازی شده و سازمان بهزیستی با نقش نظارتی خود پروانه فعالیت را برای این موسسات صادر کرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی یزد، بیشتر سالمندان حاضر در مراکز روزانه را از گروه بانوان برشمرد و اعلام کرد: این مراکز در قبال خدماتی که به سالمندان ارائه می‌کنند، یارانه دولتی دارند که پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالمندان در این مراکز تنها به صورت چند ساعت در روز نگهداری می‌شوند، افزود: با تاسیس مراکز روزانه نگهداری سالمندان، این گروه از جامعه در دو نوبت صبح و عصر در این مراکز حضور دارند و بقیه روز را می‌توانند در کنار خانواده سپری کنند.

صباغ‌زادگان با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم برای تاثیر بر روحیات سالمندان از نظر روانی و عاطفی گفت: در این مراکز تلاش می‌شود از تجربیات سالمندان در بخش‌های هنری، فرهنگی و حتی فنی استفاده و زمینه برای آموزش تجربیات آنها به دیگر افراد فراهم شود.

وی گفت: حضور سالمندان در ساعاتی از روز در کنار یکدیگر و همنوعان خود به نوعی در روحیه آنها نیز تاثیر می‌گذارد و از تبعات منفی دوری از خانواده جلوگیری می‌کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان یزد توجه به تکریم سالمندان را مهم‌ترین مسئله‌ای دانست که در روحیات سالمندان و شاد زیستن آنها تاثیرگذار است و افزود: تکریم سالمندان در کنار سالم پیرشدن آنها مورد توجه سازمان بهزیستی است.

وی میزان استقبال سالمندان از مراکز روزانه نگهداری را مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت: متقاضی زیادی برای حضور در این مراکز وجود دارد و اکنون بیش از 450 هزار نفر از سالمندان در این مراکز خدمات می‌گیرند.

صباغ‌زادگان در مورد برنامه‌های سازمان بهزیستی برای توسعه مراکز روزانه نگهداری سالمندان عنوان کرد: به دلیل محدودیت اعتبارات و عدم توانایی سازمان در پرداخت یارانه این مراکز، موفق به توسعه و یا جذب تعداد سالمندان بیشتر در این مراکز نشدیم.

وی از وجود سه مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 355 نفر از سالمندان که به طور عمده سالمندان بدسرپرست، مجهول الهویه و بی‌سرپرست هستند در این مراکز نگهداری می‌شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی یزد با بیان اینکه بیشتر سالمندان از بیماری‌های مزمن و شایع در جامعه رنج می‌برند، عنوان کرد: بیشتر سالمندان بالای 75 سال همزمان سه بیماری مزمن دارند و مجبور به مصرف چندین نوع دارو هستند که عواقب و تبعات منفی دارد.

وی بیان کرد: بر این اساس باید برنامه‌ریزی‌ها و راهکارها به سمتی برود که سالمندانی سالم به جامعه تحویل دهیم و افراد در زمانی که پا به سالمندی می‌گذارند، دارای چندین نوع بیماری و مصرف دارو نباشند.

صباغ‌زادگان به تشریح اقدامات مراقبتی از سوی سازمان بهزیستی و معاونت توانبخشی این نهاد در زمینه سالمندان پرداخت و بیان داشت: تیم سیار ویزیت در منزل نیز متشکل از فیزیوتراپ، پزشک و مددکار بر حسب نیاز سالمند به منزل مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/90004/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول