اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای امسال تاکنون صورت گرفت

صدور 120 سند برای موقوفات قزوین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 120 سند برای موقوفات این استان صادر شده تا دست موقوفه‌خواران از این موقوفات کوتاه شود.

صدور 120 سند برای موقوفات قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی بعد از ظهر امروز در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مسئولان استان قزوین اظهار داشت: در سطح کشور بیش از هشت هزار بقعه متبرکه و امامزاده وجود دارد که ظرفیت خوبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دینی است.

وی افزود: در استان قزوین نیز 264 امامزاده شناسایی شده که در نقاط مختلف این استان پراکنده هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: تمام غبارروبی‌هایی که در امامزادگان سطح این استان انجام می‌شود زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین است.

نوروزی تصریح کرد: نذوراتی که در امامزادگان جمع‌آوری می‌شود باید در خود آن امامزاده هزینه شود.

این مسئول اضافه کرد: از مجموعه نذورات جمع‌آوری شده در هر یک از امامزادگان، 40 درصد برای پروژه‌های عمرانی امامزاده، 30 درصد برای امور مدیریتی امامزاده، 20 درصد برای کارهای فرهنگی و 10 درصد برای حق تصدی‌گری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هزینه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: از نظر شرعی نیز مکلف هستیم که تمام نذورات هر امامزاده را در خود آن امامزاده هزینه کنیم و حتی اجازه هزینه کردن نذورات یک امامزاده در امامزاده دیگری را نداریم.

نوروزی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص ایجاد وقف‌های جدید عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص ایجاد راهکار برای موقوفات جدید تأکید زیادی دارند که یکی از آن‌ها وقف برای دانشجویان رشته فیزیک هسته‌ای است.

این مسئول اضافه کرد: در استان قزوین پروژه‌های مختلفی اجرا شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت درمانگاه خیریه در شهر بیدستان اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه وقف‌های موجود عنوان کرد: برای تحقق این فرمایش رهبر معظم انقلاب، رقبات جدیدی برای موقوفاتی که در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد، ایجاد شده است.

نوروزی افزود: در استان قزوین نیز از محل موقوفات حاج محمدحسین خزانه هر ساله بیش از 150 جهیزیه در اختیار زوج‌های جوان بی‌بضاعت قرار می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب در زمینه وقف روی آن تأکید کردند، ترویج وقف به شکل گسترده در بین مردم جامعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: برای تحقق این امر نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین هر ساله جشنواره‌هایی با موضوع وقف در بین قشرهای مختلف مردم این استان برگزار می‌کند.

نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته 86 مورد وقف جدید در استان قزوین به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در این بین دو مورد وقف حضرت زهرا (س) به ثبت رسیده که تاکنون در این استان چنین وقفی ثبت نشده بود و این جای بسی خوشحالی است.

وی با اشاره به سنددار کردن موقوفات استان قزوین گفت: سنددار کردن موقوفات استان یکی از کارهای مهمی بوده که در سال گذشته با همکاری اداره کل ثبت استان انجام شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: در سال گذشته 230 سند و در سال جاری نیز تاکنون 120 سند برای موقوفات استان قزوین صادر شده است تا موقوفه خواران جرأت تعرض به موقوفات را نداشته باشند.

نوروزی بیان کرد: براساس منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند «بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود» تمام مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی استان را در بقاع متبرکه برگزار می‌کنیم.

این مسئول اظهار کرد:‌ برای مقاوم‌سازی بقاع متبرکه نیز اقداماتی در سطح استان انجام گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به تخریب و بازسازی 29 بقعه متبرکه در سطح استان قزوین اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: اما با توجه به اینکه از یک سو درآمد بقاع متبرکه به میزانی نیست که به راحتی بتوان کار مقاوم‌سازی را به پایان رساند و از سوی دیگر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از نظر مالی با مشکلاتی روبرو است، این کار ناتمام باقی مانده است.

نوروزی یادآور شد: همچنین در استان قزوین بیش از یک هزار و 400 مسجد وجود دارد که اعتبار لازم برای تجهیز و نگهداری آن‌ها در اختیار نیست.

انتهای پیام/77010/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول