اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ارشاد سیریک:

انجمن تعزیه خوانان سیریک راه‌اندازی شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک از راه‌اندازی انجمن تعزیه‌خوانان در این شهرستان خبر داد.

انجمن تعزیه خوانان سیریک راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سیریک، مصطفی کریمی در جلسه تشکیل انجمن تعزیه خوانان این شهرستان و در جمع هئیت‌های مذهبی و تعزیه خوانان اظهار داشت: ما در مملکتی زندگی می‌کنیم که در راس حکومت آن قرآن و سرزمین ایران خانه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) محسوب می‌شود و به همین دلیل باید بیش از سایر کشورها برای ترویج فرهنگ ناب اسلامی و ارزش‌های جهان اسلام  به ویژه فرهنگ  عاشورایی تلاش وافری داشته باشیم.

وی احیای مراسم تعزیه خوانی برای انتقال پیام آزادگی و ایثارگری حضرت اباعبدلله الحسین (ع) را امری بسیار ضروری دانست و  لازم برشمرد.

این مسئول ابراز داشت: روز عاشورا مهم‌ترین حادثه در تاریخ شیعه است که به این مناسبت مراسم عزاداری به منظور زنده نگه داشتن فریاد آزادیخواهی حضرت ابا عبدلله الحسین (ع) در ادوار گوناگون با شور و هیجانی خاص در ایران برگزار می‌شود و ادبیات ایران هم سرشار از آثاری در این ارتباط است.

کریمی خاطرنشان کرد: مردم در نقاط مختلف ایران با اجرای مراسم عزاداری با زبان‌ها و آداب و رسوم مختلف، یاد ایثار، آزادگی و رشادت سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدلله الحسین (ع) را زنده نگه می‌دارند و این مراسم را در استان‌های مختلف ایران با هنر ایرانی از جمله موسیقی‌های سنتی و گویش های محلی آمیخته که به برگزاری این آیین در ایام محرم جلوه خاصی می‌بخشند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیریک با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه خوانی از سال‌های دور در ایران تصریح کرد: تعزیه خوانی در ایران به صورت یک نماد فرهنگی، هنری و دینی در آمده است که با تجسم صحنه‌های واقعه عاشورا، رشادت، ایثار و پیام آزادگی حضرت اباعبدلله الحسین (ع) را به نسل‌های آینده منتقل کرده  و آن را زنده نگه می دارند.

وی در مورد ضرورت حفظ مراسم تعزیه خوانی به عنوان یک نماد ارزشمند ایرانی، اسلامی یادآور شد: با اینکه مراسم تعزیه خوانی در این شهرستان در روستاهای بزرگ شیعه نشین  بندر کوهستک، کرپان، روتان، کنارجو، پالور، گچینه و  شهید مردان برگزار می‌شود ولی باید همه ما مسئولان برای حفظ آیین‌های مذهبی در جامعه و برای احیای این هنر برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم.

انتهای پیام/88004/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول