اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای شهر گرگان:

اجلاس حسینی یک رخداد بزرگ فرهنگی و مذهبی است / کار فرهنگی با شعارگرایی اتفاق نمی‎افتد

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان از اجلاس پیرغلامان حسینی به عنوان یک رخداد بزرگ فرهنگی و مذهبی یاد کرد و گفت: وقتی به عنوان مسلمان داعیه‎دار کار فرهنگی هستیم باید در عمل نیز آن را اثبات کنیم که این امر با شعارگرایی اتفاق نمی‎افتد.

اجلاس حسینی یک رخداد بزرگ فرهنگی و مذهبی است / کار فرهنگی با شعارگرایی اتفاق نمی‎افتد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آبان‎ماه امسال گلستان میزبان بزرگترین رخداد فرهنگی در سطح بین‎المللی خواهد بود اجلاسی که مدال یازدهم آن بر سینه گلستان آویخته خواهد شد تا عظمت این میزبانی در سطحی شایسته بتواند به دارالمومنین بودن گلستانی‎ها صحه بگذارد.

با توجه به اینکه شورای چهارم تکیه بر تعامل اعضای 13 نفره در اجرای برنامه‎های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و در یک کلام مدیریت شهری دارد خبرنگار فارس تلاش کرد تا از دریچه نگاه ناصر گرزین رئیس شورای اسلامی شهر گرگان به اهمیت برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی که قرار است چند ماه دیگر به میزبانی گلستان برگزار شود بپردازد که ماحصل این گفت‎وگو را در ذیل می‎خوانید:

فارس: ضرورت برگزاری اجلاس بین‎المللی پیرغلامان حسینی را در گلستان چگونه ارزیابی می‎کنید؟

گرزین: این اجلاس یک رخداد بزرگ فرهنگی و مذهبی است لذا وقتی دم از مسائل فرهنگی و مذهبی می‎زنیم باید کار فرهنگی و مذهبی نیز انجام دهیم که این عمل فقط با شعارگرایی و شعارزدگی اتفاق نمی‎افتد.

برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی کار بزرگی است که امیدوارم دستگاه‎های مسئول و اجراکننده، آن را طوری مدیریت کنند که اثرات آن را در سطح جامعه داشته باشیم که قطعا همین اتفاق خواهد افتاد.

کم‎کم به ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) نزدیک می‎شویم لذا باید تفکرات و الگوی سیدالشهدا (ع) به طریقی در نسل حاضر جاری شود بنابران یقین دارم اجلاس پیرغلامان حسینی اثرات زیادی بر جای خواهد گذاشت.

فارس: برگزاری این اجلاس چقدر می‎تواند در کاهش و زدودن خرافات و بدعت‎ها اثرگذار باشد؟

گرزین: جامعه ایرانی اعم از پیر و جوان، کوچک و بزرگ همگی ارادت قلبی نسبت به سیدالشهدا (ع) دارند شاید رفتارهای ما باعث دین‎گریزی جوانان شود ولی اجرای کار فرهنگی در این سطح که ابعاد مختلفی در پرداختن به مسائل دینی و مذهبی دارد بسیار گسترده خواهد بود و می‎تواند جلوی معضلاتی چون خرافات، پیرایه‎ها و بدعات‎ها را بگیرد.

فارس: چه رابطه‎ای بین بدعت‎ها و دین‎گریزی جوانان وجود دارد؟

گرزین: شاید دلیلش این باشد که ما کارهای بزرگ برای نسل حاضر نکردیم، کارهای فرهنگی هزینه‎بر است و نوعی سرمایه‎گذاری برای نسل آینده محسوب می‎شود، اگر قرار است کار کنیم باید هزینه کنیم.

اگر اعتقاد داریم نسل امروز پایه‎گذار جامعه فرداست بنابراین کارهای فرهنگی و مذهبی در این سطح می‎تواند پاسخگوی خوبی برای نسل آتی باشد.

فارس: سوال دیگری که در این حوزه مطرح است اینکه برخی مداحی را به عنوان شغل محسوب می‎کنند نظر شما در این باره چیست؟

گرزین: اجلاس پیرغلامان را نباید در حد مداحی در نظر گرفت اثرات روانی و مذهبی که این رویداد می‎تواند در جامعه بگذارد بسیار متعالی است لذا اینجا ظرفیت ماست که تا چه حد بتوانیم از ظرفیت این اجلاس برای جامعه استفاده کنیم.

تاکید می کنم که مداحی شغل نیست بلکه یک کار فرهنگی است و نباید آن را به دیده یک شغل نگریست، مداحان و پیرغلامان باید توجه کنند آن سخن و ندایی که از کام‎شان بیرون می‎آید اثرات مختلفی در جامعه ایجاد خواهد کرد و آن اثرات می‎تواند برای مردم بسیار مهم باشد.

فارس: چقدر به این مسئله قائل هستید که مراسمات آئینی باید به صورت مردمی برگزار شود؟

گرزین: سوال خوبی مطرح کردید، باید بگویم هر جایی که مردم خودشان برگزارکننده مراسمات مذهبی باشند اثرات کار بیشتر می‎شود چنانچه وقتی ماه محرم فرا می‎رسد در جای‎جای کشور می‎بینیم که مراسمات مختلفی به صورت خودجوش و از بطن مردم نشأت می‎گیرد و شاهد شور، شعور و شکوه وصف ناشدنی در مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) هستیم.

اجلاس پیرغلامان حسینی قطعا مشارکت‎های مردمی را در پی خواهد داشت و در این راستا کانون مداحان و هیئت‎های مذهبی نقش‎آفرین هستند چراکه هیئت‎های مذهبی برگرفته از اقشار مختلف مردم هستند.

توصیه‎ام به کانون مداحان، هیئت‎های مذهبی و همه کسانی که این مناسبت‎ها و اجلاس را برگزار می‎کنند این است که باید تلاش کنند مردم درگیر کار فرهنگی شوند چراکه این مشارکت‎ها زمینه‎ساز اثرگذاری بهتر در جامعه می‎شود و نباید این مراسمات در حد حکومت و به صورت تشکیلاتی انجام شود.

کمیته‎های این اجلاس از سه ماه گذشته در گلستان فعال شده و مداحان و هیئت‎های مذهبی در این راستا اقدامات خوبی انجام داده‎اند که یقینا به مشارکت مردم در این زمینه کمک خواهد کرد که امیدوارم کارنامه گلستان در برگزاری این اجلاس درخشان باشد.

===============

مصاحبه زهره رجبی

===============

انتهای پیام/83001/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول