اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسم معارفه تولیت جدید مسجد مقدس جمکران مطرح شد

تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر تغذیه روحی زائران جمکران

رهبر انقلاب اسلامی در حکم تولیت جدید مسجد مقدس جمکران بر دو موضوع تسهیل حضور زائرین و همچنین تلاش در راستای تغذیه فکری و روحی آنها در این مکان مقدس تاکید کردند.

تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر تغذیه روحی زائران جمکران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم معارفه حجت‌الاسلام شیخ‌محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران با حضور شخصیت‌های کشوری و استانی در سالن همایش عصر آفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله حسینی‌بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، آیت‌الله شیخ ابوالقاسم وافی تولیت پیشین مسجد مقدس جمکران، اعضای جامعه مدرسین، مدیران استانی و جمعی از مدیران مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

رشد و گسترش مسجد مقدس جمکران با زحمات شبانه‌روزی آیت‌الله وافی

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: این جلسه به پاس بیش از 10 سال خدمات ارزنده یکی از چهره‌های محبوب، متواضع، خدمتگزار، مرید و محب اهل بیت(ع) در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود و همچنین در این مراسم یکی دیگر از شخصیت‌های فرهنگی و یار دیرین امام عهده‌دار مسئولیتی خواهد شد.

وی با اشاره به خدمات آیت‌الله وافی و حجت‌الاسلام رحیمیان در عرصه‌های مختلف اذعان کرد: هر دوی این افراد از افسران رشید ولایت یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیان کرد: امیدواریم این آمد و رفت‌ها با توجه به عنایت بقیة‌الله و حضرت معصومه(س) ذخیره‌ای برای دنیا و آخرت باشد.

وی با اشاره به اینکه در جمکران بیش از 10 سال شاهد خدمات یک مجتهد بزرگوار و روحانی ارزشمند بودیم، بیان کرد: 13 سال پیش در آستانه میلاد امام رضا(ع) در این مسجد مقدس مراسم معارفه آیت‌الله وافی با حکم رهبری انجام شد و از همان سال ایشان مخلصانه و متواضعانه استراحت و آسایش را بر خود سلب کردند و با عصای تدبیر، تواضع،‌ اخلاص، ولایت و با توسل به اهل‌بیت کارهای ارزشمندی را در این مسجد انجام دادند.

سعیدی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته مسجد جمکران با همراهی و همکاری خدمت‌گزاران این مجموعه توسعه بسیار گسترده‌ای داشته است، خاطرنشان کرد: امروز وقتی زائران فراوان به این مسجد مشرف می‌شوند به بهترین نحو از این فضا استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های رهبری که در سخنان ایشان مشاهده می‌شود این است که عده‌ای خود را از کلان‌نگری محروم کرده و چنین انسان‌هایی با ورود به جزئیات و موارد غیرضروری از کارهای مهم باز می‌مانند.

امام جمعه قم گفت: کسی که کلان‌نگر است هم خوب نگاه کرده و هم انتقاد و تعریف درستی دارد؛ رهبری وقتی می‌خواهند از کسی تعریف و تمجید کنند مسئولان را در حد کلان می‌سنجند.

وی بیان کرد: در این مسجد شریف شاهد زحمات فراوانی از سوی تولیت بودیم و با راه‌اندازی بلوار پیامبر اعظم قرار بود که با همکاری آیت‌الله وافی در انتها و ابتدای این بلوار معنوی کارهای فرهنگی را پیوست کنیم و هم اکنون با حضور حجت‌الاسلام رحیمیان این کارها شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

جابه جایی مسئولیت‌ها در نظام اسلامی جا به جایی خدمت است نه قدرت

آیت‌الله ابوالقاسم وافی دومین سخنران این مراسم بود که به تشریح عملکرد 13 ساله خود در مسجد مقدس جمکران پرداخت و اظهار داشت: از 17 بهمن سال 79 هم‌زمان با ولادت امام رضا(ع) با حکم مقام معظم رهبری که توسط رئیس دفتر محترم ایشان حجت‌الاسلام گلپایگانی قرائت شد، افتخار خدمت رسانی در این مسجد را پیدا کردم.

وی تاکید کرد: تعبیراتی که در حکم معظم له بود وسیله‌ای برای توسعه این مکان مقدس شد؛ ایشان در این حکم مسجد مقدس جمکران را پایگاه عظیم تشیع دانستند و این مکان را دارای مقام متبرک معرفی کردند که زائران و نمازگزاران به آن مشرف می‌شوند و مسجد را مرکزی دانستند که معارف اسلامی از آن به جهان منتشر می‌شود و از مسئولان خواستند در حد توان به رشد و گسترش این مسجد مقدس کمک کنند.

تولیت سابق مسجد مقدس جمکران بیان کرد: هنگامی که این مسئولیت در مسجد به ما سپرده شد مسجد از نظر فیزیکی محدود و از نظر امکانات محدودتر بود.

وی گفت: در آن زمان بسیاری از زمین‌هایی که امروز در اختیار مسجد است توسط هیئت امنا خریداری شده بود و به دلیل مشکلات مالی بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان مسجد مقروض بود.

وافی اضافه کرد: با حمایت مقام معظم رهبری و همکاری دفتر معظم له با اقراضی که صورت گرفت این بدهی‌ها را تسویه کردیم و امروز جمکران به هیچ واحد حقوقی و حقیقی بدهی ندارد.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کارهایی که برای امور روزمره مسجد بوده انجام شده است و دو میلیارد تومان وسائل و تجهیزات خریداری شده است.

تولیت سابق مسجد مقدس جمکران گفت: از نظر دامداری در وضعیت خوبی هستیم و علاوه بر تأمین نیازهای مسجد به بسیاری از خانواده‌های مستمند کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدایایی که به مسجد داده می‌شود از سوی طبقات ضعیف و متوسط جامعه است، گفت: مشکل اساسی ما در مسجد مشکل تأمین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است که پاسخگویی به این نیاز طبق برآورد مهندسین حدود پنج میلیارد تومان هزینه نیاز داشت که این هزینه را تأمین کرده و به صورت جداگانه در اختیار تولیت جدید قرار می‌دهیم تا در این راستا هزینه شود.

وافی ادامه داد: آن روز که مسجد تحویل ما شد دو نفر در واحد فرهنگی حضور داشتند ولی در شرایط کنونی فقط در واحد فرهنگی خواهران و برادران 60 نفر به مشاوره مشغول هستند.

وی بیان کرد: انتشارات مسجد مقدس جمکران نیز یکی از پررونق‌ترین مراکز انتشاراتی کشور است و بهترین کتاب‌ها و بهترین عرضه را در این زمینه انجام می‌دهد. همچنین در استان‌های محروم کشور نیز نمایشگاه‌های سیار کتاب برپا کرده‌ایم که با استقبال قابل توجهی صورت گرفته است.

تولیت سابق مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: نسبت به مسائل رفاهی در حد توان اقدام کرده‌ایم و در بعضی مواقع 5 میلیون تومان در ماه هزینه یخ پرداخت کردیم و واحد کشاورزی مسجد از جمله واحدهای فعال است.

وی با اشاره به احداث دارالشفا مسجد گفت: ساختمان جدید یک بانی خصوصی داشته و آیت‌الله مکارم نیز قرار است که به ساخت این محل کمک شایان توجهی داشته باشند و امیدواریم به زودی این مرکز راه‌اندازی شده و بیماران با حداقل هزینه درمان شوند.

وافی اظهار کرد: یکی از مسئولان خدمت رهبری رسیدند و گفتند انتقال قدرت در کشور امری طبیعی است بنده می‌گویم انتقال خدمت انتقال خدمت به خدمت است و امروز خادمی فرسوده و کم توان می‌رود و خادمی با نشاط عهده‌دار مسئولیت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند به طور قطع خدمات 13 سال گذشته برای جمکران در بخش‌های مختلف با تمام کارهایی که در زمان‌های گذشته انجام شده قابل مقایسه نیست و افزون است.

قرائت حکم تولیت مسجد مقدس جمکران توسط رئیس دفتر مقام معظم رهبری

در ادامه این مراسم  حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری حکم تولیت مسجد مقدس جمکران را قرائت کرد. متن حکم به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج‌شیخ محمد حسن رحیمیان دامت افاضاته

با قدردانی از زحمات با ارزش جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای وافی در مسجد جمکران، جنابعالی را به تولیت آن مکان مقدس و نورانی منصوب می‌کنم.

بی‌شک خدمتگزاری به آن جایگاه رفیع، شرف و منزلت والایی است که به شکرانه آن، شایسته است همه‌ توان برای تسهیل بهره‌مندی مشتاقان و ایجاد فضای معنوی و قدسی برای استفاده روحی و فکری مؤمنان، به کار رود.

توفیق جنابعالی را در این مسئولیت ارزشمند از خداوند متعال خواستارم.

سید علی خامنه‌ای

19/ شهریور/1392

حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی در ادامه با بیان اینکه همه ما خدمت‌گزار صدیق و عالم بزرگوار آقای وافی را خوب می‌شناسیم اظهار داشت: ایشان شخصیت والایی است که همه وجودش را وقف ترویج معارف اهل بیت (ع) کرد.

وی بیان کرد: آقای وافی شخصی با یک دنیا صفا و صداقت هستند که در 13 سال گذشته با وجود مسئولیت‌های دیگر در این مسجد شریف فعالیت کردند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد:‌ این چهره شناخته شده در دوران خدمت خود در مسجد مقدس جمکران کمتر به منزل می‌رفتند و شب و روزشان را در خدمت به زائران این مسجد شریف می‌گذراندند و در طول این سال‌ها در مسجد جمکران خدمات ارزشمندی ارائه شده است.

وی تاکید کرد: آنچه که ایشان تحویل گرفتند و امروز تحویل می‌دهند از نظر کمی و کیفی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

محمدی‌گلپایگانی گفت: این تحولات با کمک نیروهای خوبی که ایشان در اختیار داشتند و با مشاوره‌های هیئت امنا به ویژه آیت‌الله سعیدی و سایر کسانی که در امور عمرانی تلاش کردند محقق شده است.

وی در ادامه بیان کرد: آقای رحیمیان نیز چهره شناخته‌ شده‌ای هستند که از دوران طلبگی نزد امام بودند و دست بیعت با ایشان دادند و در قم و در خدمت امام بودند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: ایشان از جمله افراد انگشت‌شمار هستند که مورد اعتماد حضرت امام بودند و هر خدمتی که در توان داشتند برای ایشان انجام دادند.

وی ادامه داد: پس از رحلت ایشان نیز آقای رحیمیان با مقام معظم رهبری دست بیعت دادند و حقا و انصافاً آنچه در توان داشتند کار کردند؛ به ویژه در نهاد بنیاد شهید که سر و کار ایشان با خانواده‌های معظم شهدا و بازماندگان ایشان بود.

محمدی‌گلپایگانی ادامه داد: در این دوران ایشان دلسوز این خانواده‌ها بودند و درب اتاقشان بر روی کسی بسته نبود و همواره در خدمت خانواده شهدا بودند.

وی تاکید کرد: ایشان یک عنصر فرهنگی به تمام معنا است و شخصیتی است که مسجد مقدس جمکران به آن نیاز دارد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: جمکران مکانی است که شخصیت‌های علمی و انسان‌های غربال شده و خالص‌ به آن مشرف می‌شوند و کسانی که به جمکران می‌آیند همه عاشقان امام زمان (عج)  هستند و کسانی هستند که در این دنیا به دنبال پناهگاه می‌گردند.

وی گفت: امام زمان (عج) شخصیت بزرگواری است که امید ناامیدان جهان و ذخیره روزهای سخت بشریت است و ایشان در بیداری فرمان ساخت مسجد را صادر کردند و این سرزمین مقدس جایی است که مورد توجه عاشقان امام زمان (عج) است.

محمدی‌گلپایگانی اضافه کرد: امیدواریم که همچون گذشته بهتر و بیشتر از فرصت حضور زائران در این مسجد در راستای شناسایی و شناساندن امام زمان (عج) استفاده کنیم.

وی گفت: برخی از گوشه و کنار با قلم‌های‌ بی‌ارزش چیزهایی می‌نویسند که جمکران مسجدی مانند سایر مساجد است حرامتان باد لقمه‌ای که از سفره امام زمان (عج) خورده‌اید.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: امروز اگر شیعه در دنیا سرپا است به خاطر وجود امام زمان (عج) است، هرچه هست از ایشان است و علت دشمنی با شیعه این است که دشمنان می‌دانند آن حضرت ریشه آنها را خشک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جمکران پایگاه بزرگ امام زمان (عج) است و ان‌شاءالله با سیاست‌های تولیت جدید باید آوازه بیشتری پیدا کرده و برنامه‌ها متناسب با قشرهای مختلف مردم اجرا شود.

ایجاد فضای معنوی برای تغذیه روحی زائرین جمکران خواسته رهبر انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: امروز خدا را شاکرم که از روی کرم و رحمتش پاداش 25 سال خدمت در بنیاد شهید را با قرار گرفتن در این پایگاه شریف به من عنایت کرد.

وی گفت: دو تعبیر اصلی در حکم رهبری آمده است که یکی تسهیل برای حضور زائران و دوم ایجاد فضای قدسی و معنوی برای تغذیه روحی و فکری آنها است.

تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: در مورد اول مسئولان شهر مقدس قم در زمینه ایجاد تسهیلات باید طبق گذشته یار و یاور مسجد باشند و در مورد دوم که هدف اصلی است باید پیوند بین حوزه علمیه و مسجد مقدس جمکران بیش از پیش مستحکم شود و این نظر رهبری به نحو احسن محقق شود.

وی اظهار کرد: آنچه که رهبری در مورد این مسجد مورد تاکید قرار دادند برگرفته از آیات قرآن درباره اهمیت مساجد است، ظرفیت‌های خوب حوزوی در ارتباط با مهدویت در قم وجود دارد که باید به بهترین وجه ممکن با بهره‌گیری از آنها نظر مقام معظم رهبری را در خصوص تغذیه فکری زائرین این مسجد شریف محقق کنیم.

رحیمیان با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات تولیت سابق جمکران گفت: 50 سال در خدمت آیت‌الله وافی بوده و ارادتمند ایشان هستم و از ایشان جز خیر ندیدم.

وی بیان کرد: در بنیاد شهید آمد و شدهایی بود ولی تودیع نداشتیم و هر کس که در بنیاد شهید نیت خدمت به شهدا را داشت با او خداحافظی نمی‌کردیم زیرا این حلقه وصل تا ابد ادامه خواهد داشت از نظر بنده تودیع نسبت به آقای وافی نیز صادق نیست بلکه این مراسم تشکری است که آقای محمدی گلپایگانی نیز به آن اشاره کردند و رهبری نیز آن را مورد تصریح و تاکید قرار دادند و من نیز وظیفه می‌دانم از زحمات ایشان تشکر کنم.

تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: تشکر از ایشان باید از جانب کسی انجام شود که برای او کار کرده است و جبران زحمات آقای وافی به دست کسی است که دنیا و آخرت از آن اوست.

وی اضافه کرد: هر آنچه که در پیروزی این انقلاب و پیشرفت و تعالی داشته‌ایم به دلیل پیروی از ولایت فقیه بوده و باید از آنچه که ولی امر و نایب امام زمان به ما تکلیف می‌کند و یا احساس می‌کنیم که ایشان به آن تمایل دارند تبعیت کرده و این رمز ولایت‌پذیری و پیوند با امام زمان و ائمه معصومین است.

در پایان این مراسم مسئولان استانی و مسجد جمکران با لوح و هدایایی از آیت‌الله وافی تقدیر کردند.

-----------------------------

گزارش: حسین طالب علی

-----------------------------

انتهای پیام/78009/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول