اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از روز ملی آتش‌نشان گزارش می‌دهد

آتش‌نشان جان به آتش می‌زند همچون خلیل

آتش‌نشانان جان بر کف زندگی را از عمق حادثه‌ها نجات می‌دهند و عاشقانه زندگی خود را برای حفظ جان و تأمین امنیت شهروندان در طبق اخلاص می‌گذارند.

آتش‌نشان جان به آتش می‌زند همچون خلیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هفتم مهر‌ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام دارد، شنیدن واژه آتش‌نشان نوعی ایمنی و آرامش را در ذهن افراد تداعی می‌کند، اگر چه آتش‌نشان تنها یک کلمه است، اما این واژه هزاران معنا و مفهوم را در دل خود دارد، چرا که آتش‌نشانان در شرایط سخت و بحران‌ها با گذشت از جان خود برای حفظ جان انسان‌هایی که گرفتار حریق و حادثه شده‌اند، تلاش می‌کنند، آتش‌نشانان حفظ جان افراد را به عنوان وظیفه و رسالت اصلی خود می‌دانند و برای آنها تفاوتی نمی‌کند که برای نجات دوستش تلاش کند یا دشمنش، چرا که آتش‌نشان تنها به انجام رسالت خود فکر می‌کند، حتی اگر جان خود را برای حفظ جان انسان دیگری از دست بدهد، نام‌گذاری هفتم مهر ماه به عنوان روز ملی آتش‌نشان تنها بهانه‌ای برای پاسداشت و تقدیر از ذره‌ای از زحمات و تلاش‌های جبران‌نا‌پذیر آتش‌نشانان است.

*‌ آتش‌نشانی اصفهان به شاخصه‌های توسعه دست یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آتش‌نشانی اصفهان با حرکت در مسیر دست‌یابی به استاندارد‌های روز دنیا در راستای کاهش وقوع حریق و حادثه و ایمن‌سازی محیط شهری تلاش می‌کند، طی سال‌های گذشته با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان آتش‌نشانی سطح ایمنی شهر افزایش یافته و به دنبال این موضوع اصفهان به شاخصه‌های توسعه در بخش‌های مختلف دست یافته است.

*‌ 22 ایستگاه آتش‌نشانی در اصفهان فعال است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر 22 ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر اصفهان فعال است و افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح شهر در دستور کار این سازمان قرار دارد.

بهزاد بزرگزاد هفتم مهر ماه را به عنوان روز ملی آتش‌نشانی دانست و اظهار کرد: این سازمان برای انجام هر اقدامی در راستای ایمنی کامل شهر به فرهنگ‌سازی، ارتقای کمی و کیفی و افزایش علم و دانش شهروندان در زمینه مباحث ایمنی نیاز دارد و اقدامات این سازمان بدون وجود فرهنگ‌سازی به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

*‌ رسانه‌ها تکیه‌گاه و بازوان آتش‌نشانی هستند

وی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها، مطبوعات و خبرنگاران را در راستای نهادینه شدن فرهنگ ایمنی و کاهش وقوع حوادث در میان مردم بسیار مهم و پر‌رنگ است، ادامه داد: رسانه‌ها به عنوان تکیه‌گاه و بازوان آتش‌نشانی در راستای ارتقای سطح عمومی مردم در زمینه مسائل فرهنگی هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه زمان عملیات به عنوان مهم‌ترین عامل تقاطع و اتصال در سازمان آتش‌نشانی است، اضافه کرد: سازمان آتش‌نشانی در راستای زمان عملیات باید طرح و برنامه‌ریزی داشته باشد تا اقدامات صورت گرفته در راستای رسیدگی به حوادث نتیجه داشته باشد.

این مسئول نقش برنامه‌ریزی در راستای آموزش و پیشگیری را در زمینه کاهش وقوع حوادث مهم و مؤثر دانست و اضافه کرد: آتش‌نشانی برای کاهش وقوع حوادث باید بستر‌هایی مانند آموزش، پیشگیری، برنامه‌ریزی، ارائه طرح‌های کارشناسی شده، افزایش آمادگی جسمانی نیرو‌های آتش‌نشانی، آماده شدن نیرو‌های سازمان از نظر روانی و تأمین منابع مورد نیاز برای خرید تجهیزات را فراهم کند.

*‌ آتش‌نشانی در حال حرکت از مرحله سنتی به مرحله علمی است

بزرگزاد با بیان اینکه آتش‌نشانی در حال حرکت از مرحله سنتی به مرحله علمی است و با رویکرد تغییر برنامه‌های خود به صورت علمی در راستای کاهش وقوع حوادث و حریق و ارتقای سطح ایمنی شهر گام بر می‌دارد، تاکید کرد: سازمان آتش‌نشانی درصدد است که برنامه‌های خود را به صورت علمی و عملی در سطح شهر اجرایی کند و افزایش توانمندی‌های نیرو‌های آتش‌نشانی از لحاظ علمی و عملی از جمله برنامه‌ها و رویکرد‌های این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه افزایش توانمندی‌های این افراد سبب برخورداری سازمان از وجود یک منبع کامل برای رسیدگی به حریق و حوادث می‌شود، افزود: نیرو‌های آتش‌نشانی در تمام شرایط سخت و بحرانی برای نجات جان انسان‌ها و رسیدگی به حریق و حوادث آماده هستند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

*‌ سال آینده 3 ایستگاه جدید آتش‌نشانی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

این مسئول با تاکید بر اینکه در سال آینده سه ایستگاه جدید در شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود و تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی اصفهان به 25 ایستگاه افزایش می‌یابد، گفت: خرید نردبان 60 متری یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این سازمان در سال جاری است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نصب شیر‌های آب هیدرانت را یکی از سیاست‌های شهرداری برای احداث ساختمان‌های جدید دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود دو هزار شیر هیدرانت در سطح شهر نصب شده و 30 مورد از این شیر‌‌ها در بازار بزرگ اصفهان نصب شده است.

بزرگزاد با تاکید بر اینکه آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، ادامه داد: حدود دو ماه گذشته لایحه قرار گرفتن آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور تصویب شده و با این مصوبه آتش‌نشانان با سابقه 20 سال خدمت بازنشسته می‌شوند.

وی با بیان اینکه در برخی از مواقع اطفای حریق در یک ساختمان بلند 10 طبقه به مرتب سخت‌تر از اطفای حریق در یک جایگاه سوخت با کاربری مخاطره‌آمیز است، تاکید کرد: در برخی از موارد تغییر کاربری‌هایی بدون مجوز آتش‌نشانی شهرداری به کاربری‌های دیگر مانند تغییر کاربری مسکونی به انبار سبب ایجاد حریق و آتش‌سوزی می‌شود و مواردی که بر مبنای استاندارد نباشد نگرانی‌های بسیاری را برای آتش‌نشانان ایجاد می‌کند.

*‌ سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی به تصویب رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، اما تا دو ماه گذشته هیچ قانون و مصوبه‌ای در این زمینه وجود نداشت، در حال حاضر سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی به تصویب رسیده و امیدواریم دولت و مسئولان امکانات و شرایط اقتصادی ویژه‌ای را برای این افراد فراهم کند تا حداقل بخش کوچکی از فداکاری‌ها و خدمات این قشر زحمت‌کش فراهم شود.

*‌ وقوع بیش از 3 هزار حادثه و حریق در اصفهان طی 6ماه گذشته

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: طی شش ماهه نخست امسال 3 هزار و 344 حادثه و حریق در شهر اصفهان به وقوع پیوسته و تعداد حریق شش درصد و حوادث نیز پنج درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

حمید رضوانی با بیان اینکه میانگین جهانی زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی به محل حادثه بین سه تا پنج دقیقه است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته میانگین زمان رسیدن آتش‌نشانی اصفهان به محل حادثه هشت دقیقه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اما با افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تغییر دیدگاه‌ها از سنتی به علمی، افزایش توان جسمانی نیرو‌های آتش‌نشانی و منطبق کردن ناوگان با شرایط معابر میانگین زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی به محل حادثه کاهش یافته، افزود: در سال 1390 میانگین زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی به محل حادثه چهار دقیقه و 29 ثانیه بوده است.

*‌ کاهش زمان رسیدن به محل حادثه از سیاست‌های اصلی آتش‌نشانی است

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز میانگین زمان رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه چهار دقیقه و 23 ثانیه بوده و کاهش زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی به محل حادثه از سیاست‌های اصلی این سازمان محسوب می‌شود، بیان داشت: طی شش ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته میانگین زمان رسیدن نیرو‌های آتش‌نشانی به محل حادثه چهار دقیقه و 17 ثانیه بوده است.

رضوانی با تاکید بر اینکه به صورت میانگین روزانه یک‌هزار و 426 تماس با سامانه 125 گرفته می‌شود و میانگین حوادث در اصفهان به صورت روزانه 18 حادثه است و به صورت میانگین برای هر حادثه  روزانه 12 تماس با سامانه 125 گرفته می‌شود، افزود: روزانه 270 تماس به صورت میانگین برای استفاده از مشاوره‌های ایمنی با 125 گرفته می‌شود.

*‌‌ پنج مورد از تماس‌های افراد با آتش‌نشانی خطای مخابراتی است

وی با بیان اینکه پنج مورد از تماس‌های افراد با آتش‌نشانی خطای مخابراتی و 340 مورد از تماس‌های افراد با سامانه 125 نیز به دلیل عدم آشنایی شهروندان با شماره‌های امدادی است، تاکید کرد:

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه است، ادامه داد: تعداد مزاحمت‌های تلفنی به سامانه 125 در شش ماهه نخست سال گذشته 846 مورد بوده و تعداد این مزاحمت‌ها در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 550 مورد بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه طی شش ماهه نخست امسال با کاهش 35 درصدی مزاحمت‌های تلفنی مواجه بوده‌ایم، تاکید کرد: بیشتر مزاحمت‌های تلفنی با سامانه 125 به کودکان هفت تا 12 سال اختصاص دارد.

*‌ مزاحمت‌های تلفنی برای 125 حادثه‌ساز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، طی سال‌های گذشته برخی از افراد مزاحمت‌های تلفنی بسیاری را برای آتش‌نشانی و سامانه 125 ایجاد می‌کردند و در برخی از موارد با این اقدام خود سبب ایجاد چالش‌هایی برای آتش‌نشانان می‌شدند، البته این مزاحمت‌ها به دلیل عدم آشنایی افراد با شغل پر‌خطر آتش‌نشانی و نهادینه نشدن فرهنگ ایمنی و رعایت شاخصه‌های ایمنی در میان افراد است، البته در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته از سوی آتش‌نشانی و آموزش‌های ایمنی به مردم میزان این مزاحمت‌ها تا حدود بسیاری کاهش یافته و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک هیچ مزاحمت تلفنی از سوی افراد برای این ناوگان ایجاد نشود.

*‌ ارائه آموزش‌های آتش‌نشانی به بیش از 107 هزار نفرساعت در اصفهان

معاون آموزش، پیشگیری و اطفای حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: طی شش ماهه نخست امسال آموزش‌های آتش‌نشانی به بیش از 107 هزار نفرساعت در اصفهان ارائه شده است.

علیرضا یاوری با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این سازمان در راستای فرهنگ‌سازی رعایت موارد ایمنی در بین مردم استفاده از ظرفیت‌های بسیج است و آموزش‌های لازم در زمینه مباحث ایمنی از سوی این سازمان به نیرو‌های بسیجی ارائه می‌شود، یادآور شد: استفاده از این ظرفیت‌ها در راستای کاهش وقوع حوادث در سطح شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بسیج با استفاده از این آموزش‌ها باید بتواند بازویی برای محلات در راستای کاهش وقوع حوادث و ایمن‌سازی محیط شهری باشد، ادامه داد: در ایام نوروز این سازمان از تمهیدات لازم برای ایمنی مسافران در سطح شهر استفاده کرده و جلوگیری از گاز پیک‌نیکی و کنترل چادر‌های مسافران به منظور پیشگیری از وقوع حریق و گاز‌گرفتگی در سطح شهر از برنامه‌های این سازمان بوده است.

معاون آموزش، پیشگیری و اطفای حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته استفاده از این تمهیدات در راستای کاهش گاز‌گرفتگی‌ها برای مسافران نقش مؤثری داشته و با استفاده از این تمهیدات طی سال‌های گذشته حادثه گاز‌گرفتگی برای مسافران نوروزی در چادر‌های اسکان نداشته‌ایم، عنوان کرد: بیشترین حادثه گاز‌گرفتگی در دی ماه رخ می‌دهد.

*‌ فرهنگ‌سازی مسائل ایمنی سبب کاهش گاز‌گرفتگی‌ها می‌شود

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در راستای رعایت مسائل ایمنی برای کاهش گاز‌گرفتگی‌ها در سطح شهر نقش مؤثری دارد، اما در حال حاضر مردم در زمینه بحث گاز منوکسیدکربن به بی‌توجه هستند، گفت: اداره پیشگیری این سازمان دارای چهار واحد ایمن‌سازی صنوف، صنایع و پروژه‌ها، ایمن‌سازی شهری و واحد مهندسی سیستم‌ها و دستور‌العمل‌ها است.

یاوری با تاکید بر اینکه همچنین در حال حاضر برای نخستین بار واحد بازرسی و HSQ در این سازمان راه‌اندازی شده، ابراز داشت: مسئولیت ایمنی کار برای نخستین بار در حوزه شهرداری در پروژه میدان امام علی (ع) مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هر شغل و حرفه‌ای دارای سختی‌ها و شیرینی‌هایی است، اما آتش‌نشانی سختی‌های خاص خود را دارد که آتش‌نشانان پس از موفقیت در هر عملیات شیرینی کار خود را می‌چشند و نتیجه اخروی تلاش‌ها و فداکاری‌های این افراد در کارنامه آنها ثبت می‌شود، امروز هفتم مهر ماه است تا اهمیت وجود آتش‌نشانان ثابت شود و باید گفت آتش‌نشانان عزیز به پاس تمام تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه‌ات این روز را گرامی می‌داریم.

آتش‌نشانان، مرد‌های سختی‌ها و بحران‌ها روز‌تان مبارک.

=============

گزارش از پروین احمدی

=============

انتهای پیام/63004/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول