اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کردستان و ظرفیت‌های توسعه گردشگری / کلید توسعه گردشگری کردستان کجاست؟

توسعه گردشگری در کردستان با توجه به ظرفیت و بسترهای موجود وظیفه‌ای است که تمام بخش‌های اقتصادی مرتبط با صنعت گردشگری و به صورت ویژه اداره‌کل میراث فرهنگی عهده‌دار این مهم هستند.

کردستان و ظرفیت‌های توسعه گردشگری / کلید توسعه گردشگری کردستان کجاست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، صنعت گردشگری در جهان توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها از این راه توانسته‌اند مشکلات خود در حوزه بیکاری، پایین بودن سطح درآمد سرانه و کمبود درآمد ارزی را رفع و وضعیت خود را تا حدود زیادی بهبود بخشند.

صنعت جهانگردی در مجموع بزرگترین و متنوع‌ترین تحرک اجتماعی بشر و صنعت در دنیا به حساب می‌آید و منشا عمیق‌ترین اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود، بسیار از جوامع این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد، اشتغالزایی، رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند.

سفر و گردشگری، از دیرباز در ایران مورد توجه بوده و در روزگاران گذشته آن زمان که هنوز وسایل نقلیه اختراع نشده بود، دوست‌داران دانستن و تماشا کردن، پیاده و سواره برای دیدن زیبای‌های جهان سال‌ها از خانه و دیار خود دور می‌شدند.

بعد از گسترش آئین جاودان اسلام، با توجه به سفارش‌های زیادی که در این دین الهی در مورد سفر کردن و آشنایی با اقوام و ملت‌های مختلف شده بود، علاقه‌مند، شوق ایرانیان برای سفر کردن بیشتری شد تا جای که در کارنامه « گردشگری » این ملت، جهانگردانی چون ثعالبی، سعدی، ناصرخسرو و صدها نام‌آور دیگر به ثبت رسیده است.

بعضی از این نام‌آوران دیده‌ها و شنیده‌های خود در این سفرها را برای ما به یادگار گذاشتند تا در خانه بخوانیم و در خیال خود گاه در بازارهای بغداد و گاه سرگردان در بیابان‌های حجاز ببینیم.

دیدن چند بنای آجری و سنگی ویران و نیمه ویران قرن 4 و 5 و گشت و گذار در بازارهای سرپوشیده شهرها و خرید صنایع دستی و آثار هنری تنها چیزی نیست که انسان در سفر می‌آموزد چرا که هر سفر اگر سنجیده و به اصطلاح حساب شده باشد می‌توان تولد و زندگی دوباره برای هر مسافری باشد.

در هر سفر درس و دانشی وجود دارد و خردمند کسی است که نه تنها با چمدانی از سوغات و ره‌آورد و صنایع دستی به وطن خود باز گردد، بلکه کوله‌باری از احساس، خاطره، تجربه و در نهایت عشق به میهن را بعد از هر سفر به خانه و سرزمین خود بیاورد.

در این میان ایران یکی از زیباترین کشورهای جهان است که به تاریخ چند هزارساله و زیبایی‌های خیره‌کننده مشهور است.

وجود بناهای تاریخی با شکوه و زیبایی‌های طبیعی این کشور را به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل کرده است.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در جای جای این کشور در دل استان‌های مختلف جاگرفته‌اند تا دل مشتاقان و علاقمندان به سیر و سفر را به سمت خود بکشاند.

کردستان و ظرفیت‌های توسعه گردشگری

استان کردستان در میان سایر استان‌های کشور به خاطر طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی‌اش همواره مورد توجه جمع کثیری از هموطنانمان بوده تا جایی‌که در طول سال بویژه در ایام تعطیلات شاهد حضور میلیون‌های مسافر در این استان هستیم.

کردستان، استانی سرسبز و خرم با وسعتی معادل 28 هزار و 203 کیلومتر مربع است که در غرب ایران و در مجاورت بخش شرقی کشور عراق قرار دارد.

مهمان‌نوازی و مهربانی مردم خونگرم کردستان همواره زبان زد بود و این امر اشتیاق بیش از پیش مردم ایران زمین و حتی سایر کشورها را به حضور در این سرزمین افزایش داده است.

استان کردستان به دلیل تاریخ و قدمت طولانی و جغرافیای خاص خود از مکان‌های تاریخی و طبیعی با ارزشی برخوردار است که در مناطق مختلف استان پراکنده شده‌اند. جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و کوه‌های سر به فلک کشیده؛ طبیعت زیبا و چشم نواز استان را رقم زده و  یکی از زیباترین جلوه‌های گردشگری طبیعی ایران را در دامنه‌های زاگرس به وجود آورده است.

جاذبه‌های تاریخی و معماری منطقه در کنار آیین‌ها و فرهنگ رایج بین اقوام کرد از دیگر جاذبه‌های استان کردستان است که موجب ترغیب بسیار از گردشگران و مسافرین به حضور در این منطقه می‌شود.

معاون عمرانی استانداری کردستان گفت: توسعه بخش گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تحقق توسعه پایدار استان باید در اولویت مسئولین ذیربط قرار گیرد.

امیر قادری خاطرنشان کرد: با توجه به وجود منابع آبی فراوان و ذخایر آبی سدهای استان، باید نسبت به استفاده از این ظرفیت برای توسعه گردشگری بهترین بهره‌ و استفاده را برد.

وی با بیان اینکه بستر و ظرفیت‌های لازم برای توسعه بخش گردشگری در استان فراهم است گفت: توجه به ظرفیت‌های بخش گردشگری می‌تواند آهنگ توسعه استان را شتاب بخشد.

قابلیت‌های زیاد در بخش گردشگری کردستان

به گفته معاون عمرانی استانداری کردستان، تدوین و اجرایی طرح‌های جامع گردشگری اقدامی اساسی برای توسعه گردشگری در استان است که باید با بررسی کارشناسی و شناسایی ظرفیت‌های موجود استان بستر رشد و شکوفایی این بخش را فراهم کرد.

قادری خاطرنشان کرد: منابع طبیعی فراوان با قابلیت‌های گردشگری فرصت توسعه بخش گردشگری را در استان فراهم کرده است، که باید با برنامه‌ریزی‌های مستمر از این بستر به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

به گفته وی، مطالعات طرح‌های جامع در مناطق ویژه گردشگری به منظور افزایش تعداد گردشگران از دیگر اقداماتی است که زمینه تحقق اهداف مورد نظر در زمینه توسعه گردشگری در استان را فراهم می‌کند.

وی بر ایجاد بسترهای لازم به منظور ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری را  ضروری خواند و گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی در بخش گردشگری باید با حذف بروکراسی اداری و کوتاه کردن زمان بررسی درخواست‌ صدور مجوز متقاضیان زمینه را برای جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: بدون شک توسعه گردشگری و افزایش ورود توریست‌های خارجی و داخلی به استان بستر مناسبی برای رشد سرمایه‌گذاری در کردستان را ارتقا می‌دهد.

به گفته قادری، ایجاد مشوق‌های لازم به منظور تحقق این مهم نیازی لازم و ضروری است.

ثبت 1700 اثر کردستان در فهرست آثار ملی

‌ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز از این استان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز هدف گردشگری کشور نام برد و گفت: مسئولان و مدیران اجرایی استان باید با تخصیص اعتبار مورد نیاز این حوزه و توجه ویژه به آن از این ظرفیت برای معرفی بیش از پیش این استان فرهنگی در داخل و خارج از کشور استفاده کنند.

به گفته فرهاد میمنت‌آبادی، مناطق گردشگرپذیر و تاریخی زیادی در کردستان وجود دارد که در صورت ثبت جهانی آنها تحولی عظیمی در حوزه گردشگری استان به وجود می‌آید.

وی بی‌‌توجهی به میراث فرهنگی استان را غیرقابل جبران‌ دانست و گفت: وجود بیش از یک‌هزار و 700 اثر ثبت شده و 60 بنای تاریخی نیاز توجه ویژه به میراث فرهنگی استان را بیشتر کرده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، توسعه گردشگری، توجه به ظرفیت‌ صنایع دستی در راستای ایجاد اشتغال پایدار از مهم‌ترین رسالت‌های این اداره‌کل در استان است.

وی سفر هشت روزه مقام معظم رهبری و تعابیر زیبا و حکیمانه ایشان در مورد کردستان را نقطه قوتی برای توسعه بیش از پیش صنعت گردشگری در استان دانست و گفت: امنیت و آرامش حاکم بر استان نیز از دیگر عوامل تقویت بحث گردشگری در چند سال اخیر در استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌جاری تا کنون بیش از 9 میلیون مسافر به استان سفر کرده‌اند که براساس آمار ثبت شده، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

وی گردشگری جنگ و حضور زائران راهیان نور را از دیگر ظرفیت‌های استان در راستای توسعه هرچه بیشتر صنعت گردشگری بیان کرد و افزود: سالانه هزاران نفر از سراسر کشور در قالب اردوهای راهیان‌ نور وارد استان می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری کردستان

مریم حسینی که از استان لرستان به کردستان سفر کرده است؛ از کردستان به عنوان دیار زیبایی‌ها و مهربانی‌ها نام می‌برد و می‌گوید:‌ نخستین باری است که به کردستان سفر می‌کنم و دیدن این همه زیبایی برای منی که از سرزمین زیبایی‌ها کویر می‌آیم بسیار جذاب است.

وی گردش در طبیعت زیبای کردستان را نعمتی الهی برای مردمان این خطه خواند و گفت: طبیعت بکر و دست نخورده‌ای که در کردستان است در کمتر جای ایران زمین به چشم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد:‌ جای‌جای ایران زیبایی‌های خاص خود را دارد که می‌تواند انسان را مجذوب کند اما جاذبه‌های گردشگری که در کردستان دیده‌ام بسیار متفاوت است.

حسینی خواستار حفظ این طبیعت بکر از سوی مردم استان و مسافرین شد و گفت: از بین بردن این سرمایه‌ها، هدررفت ثروت‌های ملی است.

وی از مردم کردستان نیز به عنوان مردمانی مهمان‌نواز و مهربان نام برد و گفت: خون گرمی و صفا و صمیمیت مردم کردستان در شهرها و روستاهای مختلف هر مسافری را به دوباره سفر کردن به این دیار ترغیب می‌کند.

وارد بازار سرپوشیده سنندج می‌شوم، فرم لباس‌هایی که بر تن دارند غیربومی بودنشان را به خوبی نمایان کرده است، با لهجه خاصی صحبت می‌کنند کنارشان می‌روم از مردمان خونگرم بندر ترکمن هستند برای رسیدن به اینجا بیش از 11 ساعت راه را طی کرده‌اند.

دنبال سوغات برای خانواده مغازه‌های بازار سنندج را یکی پس دیگر از زیر نگاهشان عبور می‌دهند.

کوه آبیدر، موزه سنندج، مسجد جامع و خانه کرد جاهایی است که در طول این چند روز توانسته‌‌اند بازدید کنند اما همین چند جاذبه آنها را مجذوب کردستان کرده است.

خانم حیدریان با بیان اینکه کردستان جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد گفت:‌ اطلاع‌رسانی در مورد زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این استان نقش مهمی در تقویت گردشگری کردستان خواهد داشت.

وی نحوه برخورد مردم با مهمانان و مسافرین را نیز مطلوب ارزیابی کرد و گفت: صفا و صمیمیت و مهربانی این مردم و نحوه برخورد آنها در کمتر جایی کشور دیده می‌شود.

نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری

به گفته کارشناس گردشگری کردستان، این استان دارای توانایی‌های بالقوه‌ای در بحث گردشگری است که باید با تلاش بیش از پیش زمینه حضور گردشگران و توریست در این منطقه فراهم شود.

تیمور خالدیان با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری پایدار و ماندگار در این استان امری ضروری است، گفت: توسعه گردشگری ضمن رفع مشکل بیکاری نقش بسزایی در ارتقا سطح اقتصادی مردم منطقه دارد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری قدرت اشتغالزایی و تولید کالا را افزایش می‌دهد طوری که پولی که در صنعت گردشگری جابجا می‌شود، اقتصاد را تقویت می‌کند.

به گفته وی، مهمان‌نوازی، امکانات، اخلاق و آثار باستانی منطقه مهم‌ترین عواملی است که مسافران را از مسیرهای دور به مقصد می‌کشاند که کار در این حوزه‌ها باید در دستور مسئولین قرار گیرد.

خالدیان با بیان اینکه متاسفانه صنعت گردشگری و اقتصاد استان سرد است تصریح کرد: باید با تشویق سرمایه‌گذار در ورود به بخش جاذبه‌های گردشگری زمینه  افزایش ورود و جذب گردشگران را به استان فراهم کرد.

وی بر تشویق مردم استان نیز به ورود و سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید کرد و گفت: با توجه به فرهنگی بودن استان باید در جذب توریست، تقویت صنعت موسیقی، لباس محلی و آموزش زبان بیشتر تلاش کرد.

توسعه گردشگری، یک ضرورت اقتصادی است و این واقعیت را هر بار که شاخص‌ها و آمار و اطلاعات اقتصادی را مرور کنیم بیشتر در می‌یابیم.

صنعت توریسم چند قدم بیشتر تا فتح رتبه نخستین محور تجارت جهانی فاصله ندارد و چنان گسترده و فراگیر در حوزه تبادلات اقتصادی کشورهای جهان ظاهر شده است که تقریباً هیچ کجای دنیا حتی نقاطی که از حداقل ظرفیت جذب گردشگر برخوردارند تلاش در جذب گردشگر را به عنوان یکی از منابع درآمد در برآوردهای اقتصادی شان از نظر دور نمی‌دارند.

توسعه گردشگری در کردستان با توجه به ظرفیت و بسترهای موجود در آن، وظیفه‌ای است که بر دوش تمام بخش‌های اقتصادی مرتبط با صنعت گردشگری  و به صورت ویژه بر عهده اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری و مجموعه‌های تابعه آن سنگینی می‌کند.

کلید اصلی توسعه در گردشگری ما در حال حاضر ایجاد ارتباط و هماهنگی است. به عبارت بهتر توسعه پایدار گردشگری در هیچ منطقه‌ای اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه شاهد حضور فردی حقیقی یا حقوقی به عنوان عامل توسعه باشیم.

تجربه نشان داده هر جا که در گردشگری کشور  اتفاق خاصی رخ داده و در هر بخشی که توسعه‌ای ایجاد شده، الزاما دست فرد یا گروهی به عنوان عامل توسعه در میان بوده است.

=============

گزارش از: شیرین مرادی

=============

انتهای پیام/79002/ل40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول