اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر ساختمان اداره‌‌کل راه و شهرسازی کردستان خبر داد

اتمام مرحله نازک‌کاری 25 هزار واحد مسکن مهر در کردستان/ بهره‌برداری از 23 هزار واحد

مدیر ساختمان و مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی کردستان مجموع واحدهای مسکن مهر استان را 40 هزار واحد اعلام کرد و گفت: مرحله نازک‌کاری 25 هزار واحد از این تعداد تمام شده است.

اتمام مرحله نازک‌کاری 25 هزار واحد مسکن مهر در کردستان/ بهره‌برداری از 23 هزار واحد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خسرو ویسی ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان در سنندج، سهم استان کردستان در طرح مسکن مهر را  40 هزار واحد اعلام و اظهار کرد: 36 هزار واحد از این میزان مربوط به شهرهای بالای 25 هزار خانوار و 4 هزار واحد شهرهای زیر 25 هزار خانواری است.

به گفته وی، فونداسیون 40 هزار واحد و اسکلت‌بندی و سقف 35 هزار واحد از 40 هزار واحد سهمیه استان به صورت کامل به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سفت‌کاری 30 هزار واحد و نازک‌کاری 25 هزار واحد از مجموع 41 هزار واحد مسکن مهر سهم استان کردستان به پایان رسیده است.

مدیر ساختمان و مسکن اداره‌‌کل راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه از آغاز اجرای این طرح تاکنون 23 هزار و 582 واحد مسکن مهر در استان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: 9 هزار و 582 واحد از این تعداد در سال 90 و  10 هزار واحد نیز همزمان با سفر رئیس جمهوری در فروردین‌ماه امسال به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته ویسی، مرداد ماه امسال نیز با حضور رحیمی معاون اول دولت دهم 4 هزار واحد دیگر به بهره‌برداری رسید.

افتتاح واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر در بهار سال آینده

وی با بیان اینکه 17 هزار واحدهای باقیمانده مسکن مهر استان کردستان به دو بخش تقسیم می‌شود، گفت: اسکلت‌بندی بخشی از این واحدها به اتمام رسیده و در مرحله نازک‌کاری قرار دارد و تا پایان امسال و یا در بهار سال آینده بهره‌برداری خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: ‌بخش دیگر که تعداد کمی است و کار ساخت آن‌ها از سال گذشته و یا اواخر سال 90 آغاز شده در حال حاضر در مرحله اسکلت‌بندی هستند.

وی با بیان اینکه این بخش به دلیل دیر شروع شدن و مشکلات اقتصادی که به محض کلید خوردن با آن درگیر بوده‌اند از رشد فیزیکی چندان مطلوبی برخوردار نیست، گفت:‌ به منظور تسریع در روند اجرای این تعداد تلاش‌ها و رایزنی‌های زیادی انجام شده است.

مدیر ساختمان و مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی کردستان به عدم برگزاری جلسات شورای مسکن به  دلیل برگزاری انتخابات و تغییر دولت اظهار کرد: با توجه به برگزاری شورای مسکن و بررسی موانع و مشکلات سعی داریم پرونده مسکن مهر استان را ظرف یک سال آینده به صورت کامل ببندیم.

ویسی افزود: هدف‌گذاری ما اتمام 10 هزار واحد تا پایان امسال و یا حداکثر بهار سال آینده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای مابقی واحدهای مسکن مهر مشکلاتی داریم که رفع این مشکلات در توان اداره‌کل راه و شهرسازی استان نیست، تصریح کرد: این مشکلات در دولت قبلی در زمان نیک‌زاد از سوی برخی از استان‌ها نیز مطرح شد و پیشنهاد افزایش وام‌ها از 25 به 30 میلیون تومان داده شد.

وی افزود: بانک مرکزی افزایش این وام را منوط به مصوبه هیت دولت قبول کرد و این مهم در برخی از استان‌ها نیز اجرایی شد.

مدیر ساختمان و مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی کردستان تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای تصویب ارتقا وام 15 هزار واحد به 30 میلیون تومان در سفر چهارم هست دولت که قرار بود به استان کردستان بیاید را انجام دادیم ولی متاسفانه این سفر کنسل شد.

ویسی تصریح کرد: 10 هزار واحد مسکن مهر از 300 هزار واحدی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به منظور افزایش وام به 30 میلیون معرفی ‌شدند مربوط به استان ما بود که به دلیل تغییراتی که به خاطر دولت جدید صورت گرفت بی‌نتیجه ماند.

3 هزار واحد آماده بهره‌برداری است

وی افزود: اگر این وام به 15 هزار واحد مسکن مهر استان اختصاص داده شود می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات این طرح را که به دلایل افزایش نرخ تورم و نبود توان مالی صاحبان امتیاز به وجود آمده، حل کند.

مدیر ساختمان و مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی کردستان تصریح کرد: 3 هزار واحد از  واحدهای مسکن مهر در استان در حال حاضر از لحاظ ساخت و ساز ساختمانی کاملا به پایان رسیده اما به دلیل نداشتن آب، برق، گاز و در مجموع امکانات خدماتی نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

ویسی در پاسخ به سوال مبنی بر تمدید شدن وعده‌های بهره‌برداری از مسکن مهر استان از سوی این اداره اظهار کرد: آماری که از سوی ما در بحث بهره‌برداری واحدهای مسکن مهر داده می‌شود تنها پیش‌بینی است و در صورت تامین و وجود امکانات و بسترهای محقق می‌شود.

وی گفت: تاخیر در اتمام به موقع پروژه‌ها در زمان مشخص تنها به عهده ما نبوده و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز در این راستا وظایفی دارند.

مدیر ساختمان و مسکن اداره ‌کل راه و شهرسازی کردستان تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که تا پایان سال کاری بهره‌برداری از واحدهای مسکن مهر استان را به اتمام برسانیم و تنها تعداد محدودی از آن را به سال آینده موکول کنیم.

ویسی مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین عامل تاخیر در بهره‌برداری از واحدهای مسکونی عنوان کرد و گفت: از یک سال گذشته مشکلات اقتصادی یکی از اساسی‌ترین موانع سد راه ساخت و بهره‌برداری از مسکن‌های مهر بوده است.

گرانی مصالح ساختمانی عامل کندی پروژه مسکن مهر

به گفته وی، گرانی و تورم اثر خود را بر مصالح ساختمانی، دستمزدها و هزینه پایانی واحدهای مسکن مهر گذاشته و در این پروسه سرعت بعضی از پروژه‌ها کند و تعدادی نیز متوقف شده است.

وی افزود:‌به دلیل  بازار خوبی که برای اکیپ‌های بومی استان در کردستان عراق درست شده است اکثر قریب به اتفاق اکیپ‌های بومی ما نیز در سلیمانه و اربیل کردستان عراق مشغول به کار هستند.

به گفته وی، هزینه آماده‌سازی در استان کردستان به دلیل طبیعت خشن و محدودیت اراضی نسبت به سایر نقاط کشور بالا بوده و همین امر موجب شده متقاضیان توان مالی برای پرداخت را نداشته باشند.

مدیر ساختمان و مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی کردستان در پایان در زمینه ایمنی و مقاوم بودن مسکن‌های مهر استان نسبت به سایر نقاط کشور نیز اظهار کرد: علی‌رغم تمام محدویت‌ها و مشکلات مسکن مهر استان کردستان از لحاظ مقاومت و استحکام نسبت به مسکن مهر سایر استان بهتر است.

انتهای پیام/79002/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول