اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث مطرح کرد

اهمیت جریان علوم و معارف قرآن و حدیث در مناسبات فرهنگی

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث گفت: لازم است علوم و معارف قرآن و حدیث در مناسبات فرهنگی و اجتماعی جاری شود تا به اهداف خود نزدیک شویم.

اهمیت جریان علوم و معارف قرآن و حدیث در مناسبات فرهنگی

حجت‌الاسلام رضا برنجکار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به پژوهشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: حدیث، در حقیقت چراغ راه انسان‌ها و هدایت‌کننده اندیشه‌هاست و زندگی بشر را از معنویت و کردار حکیمانه سرشار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سنت یا حدیث پس از قرآن کریم، دومین منبع دینی مسلمانان است که در شناساندن اسلام، شکل‌گیری و بالندگی علوم اسلامی سهم بزرگی دارد.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث با بیان اینکه اقدام دانشمندان و حافظان حدیث و سنت، در ثبت، ترجمه و شرح احادیث، قابل تحسین است گفت: در گذشته به علت محدودیت‌های کار جمعی، تلاش هماهنگ و جامعی برای سازماندهی احادیث صورت نگرفته است، ولی نیاز به وجود مرکز مستقلی احساس می‌شد تا اقدام سازمان یافته‌ای را در زمینه دسته‌بندی، پالایش، تبیین و ترویج معارف حدیثی و پژوهش در مسائل مربوط به حدیث انجام دهد.

وی با اشاره به تاسیس موسسه دارالحدیث در سال 74 خاطرنشان کرد: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در راستای پر کردن این خلأ، به عنوان نخستین مجموعه مستقل حدیث‌پژوهی در جهان تشیع، درباره حدیث و مسائل مربوط به آن فعالیت می‌کند.

برنجکار راه‌اندازی پژوهشکده علوم و معارف حدیث را از مهم‌ترین اقدامات موسسه دارالحدیث ذکر کرد و افزود: نشر آثار متعدد و کسب رتبه‌های علمی کشوری در دهه نخست تأسیس این پژوهشکده سبب شد تا در کنار این پژوهشکده، سه پژوهشکده دیگر نیز در قالب پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع)، کلام اهل بیت(ع) و اخلاق و روانشناسی اسلامی تاسیس شود.

وی خاطرنشان کرد: این پژوهشکده‌ها در نظر دارند تا بر پایه دو یادگار ارزشمند پیامبر خدا(ص) یعنی قرآن و عترت به تولید دانش در حوزه علوم اسلامی بپردازند.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث با اشاره به اهداف پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: استنباط و تبیین روزآمد‌ علوم و معارف اسلامی بر پایه قرآن و حدیث، ارائه علوم و معارف قرآن و حدیث در قالب‌های نوین و کارآمد، ارائه فرهنگ و سبک زندگی دینی بر پایه آموزه‌های کتاب و سنت و گسترش و تعمیق فرهنگ و معارف قرآن و حدیث از جمله اهداف این پژوهشگاه است.

وی بازنگری در مبانی و روش‌شناسی علوم انسانی، احیا یا تاسیس نقش قرآن و حدیث در ارزش‌گذاری و هدایت دانش‌های بشری، کمک به جاری‌سازی علوم و معارف قرآن و حدیث در مناسبات فرهنگی و اجتماعی، پاسخگویی به مسائل بنیادی، نظری و کاربردی حوزه علوم و معارف قرآن و حدیث، دفاع روشمند و مؤثر از معارف قرآن و سنت و پاسخگویی به شبهات را از اهداف دیگر پژوهشگاه قرآن و حدیث ذکر کرد.

وی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی برخاسته از قرآن و حدیث، حاکمیت فضای علمی و پژوهشی پرنشاط همراه با نوآوری، ارزش‌مداری و آرمان‌گرایی، علم محوری، پژوهش‌گرایی و پیشتازی در تولید علم و گسترش مرزهای دانش و مرجعیت توأم و جدایی‌ناپذیر قرآن و اهل بیت(ع) را از اهداف دیگر پژوهشگاه قرآن و حدیث ذکر کرد.

برنجکار با اشاره به چشم‌انداز 10 ساله پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: پژوهشگاه قرآن و حدیث نظریه‌پردازی و تولید دانش در حوزه علوم اسلامی مبتنی بر دو ثقل جدایی ناپذیر قرآن و حدیث و همچنین تربیت پژوهشگران و محققان شایسته و توانمند در این حوزه را سرلوحه برنامه‌های علمی و پژوهشی خود قرار داده است.

وی یادآور شد: بهره‌مندی از نظام و روش پژوهشی پویا، کارآمد و متناسب با نیاز‌های روز و تعامل موثر با دیگر مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور از دیگر چشم‌اندازهای تعیین شده پژوهشگاه قرآن و حدیث است.

انتهای پیام/78003/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول