اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صنایع آذربایجان شرقی در دفاع مقدس

صنایع در قالب بسیج به کمک نیروهای مسلح شتافتند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش صنایع در دوران دفاع مقدس گفت: در هشت سال دفاع مقدس، صنایع علاوه بر تامین و تولید محصولات مورد نیاز در جنگ، به تولید محصولات داخلی و نیز ایجاد اشتغال در کشور می‌پرداختند.

صنایع در قالب بسیج به کمک نیروهای مسلح شتافتند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز؛ صنعت مدرن و مترقی در جهان با صنایعی نظیر بافندگی، زغال سنگ، ذوب آهن و نساجی و ... آغاز گردیده است و به تدریج مسیر رشد و تعالی را طی کرده و در این مسیر سرزمین‌های دیگر را تحت تاثیر خود قرار داده است.

یکی از ویژگی‌های انقلاب صنعتی پیشرفت‌های تکنولوژی در صنایع مختلف بوده به طوری که تا قبل از انقلاب اسلامی ایران روستاها و بعد از آن کارخانه‌ها مرکز تولید و توزیع صنایع شدند و در این میان پنبه از جمله اولین صنایعی بود که در انقلاب صنعتی به کار آمد.

جای‌گیری صنایع به صورت متمرکز در برخی استان‌ها و شهرستان‌های کشور به ویژه در شهرهای مهم سبب پیدایش آرایش‌های محوری فعالیت‌های صنعتی در مناطق مختلف شده است. از این نظر شهرهایی نظیر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، کرج، قزوین، اهواز، شیراز، کرمان به مراکز اصلی استقرار کارگاه‌های صنعتی تبدیل شده‌اند که از این میان تبریز، اصفهان، مشهد و اهواز به مانند تهران به عنوان مراکز درجه اول صنعتی به تدریج توسعه یافته‌اند.

استان آذربایجان‌شرقی در میان استان‌های کشور نیز به علت تمرکز صنایع بزرگ تولیدی در شهر تبریز به عنوان قطب صنعت ایران مطرح است. با نگاه به تاریخ صنعت در این استان به این نکته پی می‌بریم که بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با دوران قبل از انقلاب تحولی عظیم در عرصه صنعت و تولید صورت گرفته است چرا که صنعت آذربایجان‌شرقی در گذار تاریخی خود از مونتاژ به سوی تولید واقعی حرکت کرده است. برای بررسی بیشتر نقش صنایع استان آذربایجان شرقی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ویژه دوران هشت سال دفاع مقدس به سراغ مسئولان ذیربط رفته و گفتگویی کرده‌ایم که در زیر می‌آید:

جنگ، آب باریکه‌ای برای توسعه صنایع ایجاد کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی گفت: صنعت در ایران بعد از به دنیا آمدن نوزاد انقلاب و در همان سال‌های آغازین استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران گرفتار طوفانی دهشتناک به نام جنگ تحمیلی شد.

محمدجعفر عظمایی ادامه داد: اما این جنگ نه تنها چرخ‌های تولید را از مسیر رشد و تعالی خارج نکرد بلکه در تنگناهای خانمان برانداز جنگ آب باریکه‌ای برای توسعه پیدا کرد.

وی افزود: در آذربایجان‌شرقی در طول مدت هشت سال دفاع مقدس 701 فقره جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری 84382450 میلیون ریال صادر شده بود که برای 11 هزار و 987 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده بود.

وی اظهار کرد: در کنار این در سال‌های 1359 الی 1368 تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنایع در این استان به 322 فقره می‌رسید که4 هزار و 598 فرصت شغلی با سرمایه‌گذاری 10140300 میلیون ریال ایجاد کرد.

عظمایی با بیان اینکه اقتصاد و صنعت همانند دفاع مقدس هشت ساله منجر به پیروزی شد، گفت: متاسفانه در ادامه دشمنان با شبیخون‌ها و تحریم‌های مختلف سعی بر آن داشتند که انقلاب را گرفتار جنگ‌های اقتصادی کنند.

وی اظهار کرد: اما این امر اگر چه صنایع را گرفتار برخی مشکلات کرده که توجه به آنها و رفع این مشکلات باید در اولویت کاری مسئولان و دست‌اندرکاران باشد ولی هرگز این مسائل روحیه جهادی را از صنعتگران نگرفته است و آنها چون سربازی مشغول نبرد اقتصادی هستند.

عظمایی خاطر نشان کرد: صنعتگران بر این باورند که صنایع در طول تاریخ این انقلاب دوشادوش انقلاب اسلامی آمده‌اند.

صنایع در قالب بسیج به کمک نیروهای مسلح شتافتند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش صنایع در دوران دفاع مقدس گفت: در هشت سال دفاع مقدس، صنایع علاوه بر تامین و تولید محصولات مورد نیاز در جنگ، به تولید محصولات داخلی و نیز ایجاد اشتغال در کشور می‌پرداختند.

رضا رحمانی گفت: در هشت سال دفاع مقدس دشمنان به سردمداری آمریکا، رژیم بعث عراق را برای جنگ با ایران پشتیبانی، هدایت و کنترل می‌کردند.

وی پشتیبانی همه جانبه کشورهای ابرقدرت را از رژیم بعث عراق در هشت سال جنگ علیه ایران یادآور شد و گفت: در منطقه هم برخی از کشورها علاوه بر حمایت‌های مالی، بنادر خود را در اختیار رژیم متجاوز بعث قرار می‌دادند.

رحمانی در ادامه تبیین شرایط هشت سال دفاع مقدس گفت: با صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) و حضور مردم در جبهه‌ها، جنگ مردمی شد و نیروی‌های مردمی از هر قشری به ویژه از صنایع در قالب بسیج به کمک دیگر نیروهای مسلح شتافتند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بمباران تاسیسات صنعتی را در دوران دفاع مقدس یادآور شد و افزود: در آن زمان برای به حرکت در آوردن ادوات نظامی در جبهه‌ها سوخت و انرژی لازم بود که صنایع آن را تامین می‌کرد و این در حالی بود که ما در آن زمان از سوی ابرقدرت‌ها تحریم بوده و امکان واردات سوخت را نداشتیم.

وی با بیان اینکه با وجود مدیران و کارکنان با تجربه جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشتیم، گفت: از این رو عبور مقتدرانه از جبهه جنگ اقتصادی کاری دشوار نخواهد بود.

تغییر ماهیت جنگ از نظامی به اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی نیز در خصوص تجارب اقتصادی دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: یکی از تجاربی که در حوزه‌ اقتصادی در شرایط جنگ کسب کردیم‌، توزیع عادلانه‌ کالا بود.          

رحیم صادقیان ادامه داد: توزیع عادلانه‌ کالا می‌توانست مواد ضروری و مورد نیاز زندگی اکثریت مردم را با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار دهد و زمینه‌های نارضایتی عمومی را از بین ببرد؛ چرا که محدودیت کالاهای مورد نیاز عامه و تقاضای بیش از حد مردم در شرایط جنگی، می‌توانست تورم سنگینی بر مردم محروم ما تحمیل کند.

وی با بیان اینکه در جنگ‌های گسترده‌ نظامی، آنقدر فشارهای اقتصادی و تورم شدید است که موجب نارضایتی‌های عمومی می‌شود، بیان داشت: توزیع عادلانه‌ کالاهای ضروری و مورد نیاز عامه‌ مردم، یکی از مهم‌ترین تجارب اقتصادی ما در شرایط جنگی بود.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: امروزه ماهیت جنگ از حالت نظامی به حالت اقتصادی تغییر یافته است و بر این اساس بایستی در این نبرد نیز پیروز میدان باشیم.

صادقیان اظهار داشت: همه مسئولان و اقتصاددانان و کارشناسان بر این نکته اذعان دارند که نبود نقدینگی و سرمایه در گردش اساسی‌ترین مشکلاتی هستند که صنایع را با آن دست به گریبان کرده است و برای پیروزی در نبرد اقتصادی باید این موانع از سر راه صنایع برداشته شود.

وی گفت: در شرایط فعلی تحریم‌ها باعث گشته تولیدکنندگان ناامیدانه در مسیر تولید قدم بردارند. صنایع خود را سربازان این میدان به شمار می‌آورند تا در نبرد اقتصادی با دشمن با رشادت‌های خود نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کنند.

...............................

نگارنده: علی آقایاری

..............................

انتهای پیام/60002/ل40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول