اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زمین‌های بلاکشت ریگان طلایی می‌شوند / چرخ آسیاب‌های گندم‌ ریگان همچنان می‌چرخد ‌

کشاورزان ریگانی کمر همت را بسته و زمین‌های بلا‌کشت خود را رنگارنگ از خوشه‌های طلایی گندم می‌کنند‌.

زمین‌های بلاکشت ریگان طلایی می‌شوند / چرخ آسیاب‌های گندم‌ ریگان همچنان می‌چرخد ‌

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، کشاورزان ریگانی سال‌جاری کمر همت را بسته و برای جبران خسارت ‌محصول خرمای خود ‌به کشت محصول گندم روی آورده‌اند و زمین‌های بلا‌کشت خود را رنگارنگ از خوشه‌های طلایی گندم می‌کنند‌.

‌کشاورزان سختکوش کویر با تلاشی ‌وصف‌ناپذیر سعی در خارج شدن از تک محصولی دارند و با این اقدام تلاش می‌کنند در زمینه گندم خودکفا شوند‌.

در گذشته نان گندم سنتی پخته شده در‌ شهرستان ریگان به دلیل طعم و مزه خاص آن‌ به شهرستان‌های همجوار ارسال می‌شد.

‌آسیاب‌های گندم‌ ریگان همچنان می‌چرخد

هنوز در این شهرستان آسیاب‌هایی برای آرد کردن گندم وجود دارند که صدای دلنشین آن‌ها انسان را به گذشته‌های دور‌ می‌برد و با آرد گندم و پخت نان، تنورهای سنتی فعالیت خاصی دارند‌.

نان‌های «کُماچ» در مناطق عشایری ریگان چنان طعمی دارند که در اصلاح محلی در «تاوه» پخت می‌شوند و با خرد کردن آن در شیر گوسفند، خوراکی مغزی و سالم را فراهم می‌آورد.

یکی از نان‌هایی که در‌ شهرستان کویری ریگان پخت می‌شود و طرفداران زیادی دارد، «بورک» است که با یونجه مشهور ریگانی، مقداری ادویه گیاهان دارویی‌ و خمیر گندم پخت می‌شود و دارای طعم ‌خاصی ‌است‌.

این نان در بیشتر مراسم‌ محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از غذاهای مشهور و قدیمی شهرستان ریگان است که در تعدادی از روستاها به فراموشی سپرده شده است.

یکی دیگر از نان‌های سنتی شهرستان ریگان که با روغن حیوانی،‌ مقداری‌ زیره و آرد گندم ‌پخت می‌شود، «چَنگمال» است که با خرما‌ مخلوط شده و بر سر سفره‌ها قرار می‌گیرد.

«پدوپته» نام محلی یکی دیگر از غذاهای سنتی ریگان است که با نان پخت می‌شود و با اندازه‌های کوچک‌ در مراسم‌ شادی و عزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظارت 10 کارشناس کشاورزی بر تولید گندم ریگان

ریگان به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه و خاص یکی از شهرستان‌هایی است که کشت گندم در آن به خوبی انجام می‌شود و محصول آن با‌کیفیت است.

کشاورزان ریگانی سال‌جاری تمام‌ زمین‌های بلا‌کشت خود را به زیر کشت خوشه‌های طلایی می‌برند تا از تک محصولی خارج و در زمینه گندم خودکفا شوند و مازاد مصرف را به دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها ارسال کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سال‌جاری با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کشت محصول گندم به تمام‌ کشاورزان ریگانی که آب فراوان و زمین بلا‌کشت دارند، توصیه شده است‌.

موسی جلالی افزود: با حضور 10 کارشناس در زمینه کشت گندم از مراحل کاشت، داشت و برداشت نظارتی ویژه در این زمین‌های کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: سال‌جاری تسهیلاتی در زمینه کشت گندم به کشاورزان اعطا می‌شود که شامل در اختیار قرار دادن بذر گواهی شده، کودهای شیمیایی ‌و وسایل مکانیزه کشت گندم است.

جلالی عنوان کرد: کشت گندم‌ به صورت ‌مکانیزه در زمین‌های کویری ‌شهرستان ریگان انجام می‌شود و کشاورزان با کشت گندم سعی در خارج شدن از تک محصولی دارند.

افزایش 30 درصدی کشت گندم در ریگان

وی با اشاره به این‌که سال گذشته یک‌هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ریگان زیر کشت محصول گندم بود، افزود: ‌سال‌جاری با تدارک انجام شده این مقدار 30 درصد افزایش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان از کشاورزان‌ خواست با مراجعه به صندوق بیمه‌ محصولات کشاورزی، محصول خود را در مقابل خسارات احتمالی بیمه کنند.

وی اظهار داشت: با اجرای سیاست‌های جهاد کشاورزی تمام تلاش ما بر این است که در زمینه گندم در این شهرستان خودکفا شویم.

به گزارش فارس، شهرستان ریگان یکی از قطب‌های تولید گندم در شرق استان کرمان است.

==============

گزارش از موسی ملاییان

==============

انتهای پیام/80014/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول