اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه هفته دفاع مقدس؛

بازماندگان قافله شهادت در کنج غربت / چشم انتظاری را عشق جانسوز لازم است

بازماندگان قافله عشق به شهادت امروز در حالی در کنج غربت خاطراتشان را مرور می‌کنند که هوس کربلایی شدن دارند.

بازماندگان قافله شهادت در کنج غربت / چشم انتظاری را عشق جانسوز لازم است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به مناسبت سومین روز از هفته دفاع مقدس جمعی از کارکنان بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور به اتفاق مسئولان این مرکز علمی و آموزشی با حضور در بیمارستان ایثار اردبیل از نزدیک با بیماران اعصاب و روان بستری در این بیمارستان ملاقات کردند.

در این دیدار معنوی و سراسر عشق و عاطفه لحظاتی با شکوه برای ما رقم خورد و گمان داریم که هیچ‌ وقت این لحظات ناب و دلنشین را از یاد و خاطر نمی‌بریم.

دورتر نمی‌رویم، مقصد همین جاست، شهر فرهنگ و تاریخ اردبیل، شهر دلیر‌مردان حاضر در عملیات‌های خیبر و بدر و کربلای پنج که جوانمردانه در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل حاضر شدند.

دورتر نمی‌رویم شهر اردبیل، شهر سرداران شهید شاپور برزگر‌، محمود بنی هاشمی، عقیل عرش‌نشین و عمران پستی‌ها‌، حامدی‌ها و رجبی‌ها است که دلیرانه در راه این مسیر جان فدا کردند.

چه خوش شهری که آوازه‌ نام و یاد شهدای آن با نقش و یاد لاله‌های سرخ مزین شده، دورتر نمی‌رویم و بیمارستان ایثار اردبیل را برای دیدار انتخاب می‌کنیم.

یادگاران هشت سال دفاع مقدس بستری در بیمارستان اعصاب و روان اردبیل اکنون با دیدگانی منتظر چشم به راه آمدن ما بودند.

با دیدن گروهی که به دیدارشان رفته بود برق خوشحالی درنگاهایشان پیدا شد. اتاق به اتاق و رزمنده به رزمنده دستهایشان را گرفتیم هنوز آثار و عطر بوی شهادت در وجودشان فضای اتاق‌های بیمارستان ایثار را فرا‌گرفته بود.

در برخوردهایشان یاد رفتار‌های هشت سال دفاع مقدس زنده شده و باور کردند که از یاد نرفته‌اند.

با چند تن از مجروحان بستری اعصاب و روان در این مرکز گفت‌و گویی داشتیم، که اظهار داشتند: برخی اوقات حس می‌کنیم که فراموش شده‌ایم اما امروز با آمدن شما دلتنگی‌های چندین ساله ما از یادمان رفت.

یکی از مجروحان بستری در این بیمارستان گفت: چندین سال است که بر روی این تخت بستری هستم و هر بار که کسی برای دیدنم می‌آید انگار تمام غم‌های دلم را با خود می‌برد.

مجروحی که در چندین عملیات در هشت سال دفاع مقدس حضور داشت بیان داشت: دیدار‌هایی که از سوی مردم و مسئولان صورت می‌گیرد به ما امید زندگی می‌دهد.

چه خوب است فراموش نکنیم که در نقطه‌ای از این گوشه شهر بزرگ کنج اتاق‌های خلوت یادگارانی هستند با عطر و بوی شجاعت، ایثار و مقاومت، آنانی که با دلدادگی به کلام روح‌الله کبیر جان در دست گرفته و برای نجات این خاک سر از پا نشناختند.

این جوانمردان رفتند و در آن سوی بیکرانه‌ها بر دشمن تازیدند و یارانی از این جمع کبوتر‌وار به آسمان پر کشیدند و اکنون که با همرزمان شهیدان اوج گرفته هستیم باید قدر بدانیم زحمات و رشادت‌های این راست قامتان را، آنان که به چشم خود حماسه‌های ایثار و جاودانگی را دیده و به دستان خود پیکرهای همرزمانشان را به پشت جبهه برده‌اند.

در بین رزمندگان آن دوران مجروحانی بودند که در گوشه‌ای تنها و غریبانه با آرامش بر دیوار و یا بر صندلی‌های داخل سالن بیمارستان تکیه زده بودند آنها جویای محبت بودند.

 

 

خوب است به خود آییم در چند قدمی خانه، کوچه و خیابان‌های شهرمان دل‌هایی به شوق محبت ما انتظار می‌کشند و ملاقات با این پاکبازان حریم دفاع و مقاومت علاوه بر روحیه‌بخشی به آنان موجبات آرامش روحی و روانی آنان را فراهم خواهد کرد.

مجروحان از مسئولان بیمارستان رضایت داشتند و خواستار توجه بیشتر مسئولان به بازماندگان و خانواده‌های خود شدند.

برخی از آنها بیان می‌کردند که ما که در اینجا بی‌خبر از خانواده بستری هستیم امید خانواده به ماست و این مسئولان هستند که با فراهم آوردن امکانات می‌توانند موجبات آسایش خاطر خانواده‌های ما را فراهم کنند.

از عملیات‌های مختلف خیبر، بیت‌المقدس، والفجر، جزیره مجنون و طریق‌القدس چه خاطراتی که همچون گنج در دل داشتند و چه زیبا صحنه‌های ماندگار از لحظات جانفشانی همرزمان خود را تعریف می‌کردند.

دیدار این گروه که از شهر خلخال که پس از پیمودن بیش از صدها کیلومتر از خلخال برای ملاقات با این یادگاران دوران دفاع مقدس در بیمارستان ایثار اردبیل حاضر شده بودند، سه ساعت به طول انجامید و اگر اغراق نباشد می‌توان گفت این سه ساعت شاید به مانند حضور در قطعه‌ای از بهشت لذت‌بخش بود.

 

دیدار با جانبازان، مسیر آشنایی جوانان با دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اینگونه دیدارهای حضوری دانشجویان از مراکز درمان و بستری مجروحان جنگی علاوه بر شناساندن فرهنگ ایثار و شهادت، موجب آشنا شدن نسل جوان و نوجوان که آن حماسه‌ها را ندیده‌اند، می‌شود.

به نظر می‌رسد متولدین دهه‌های 70 تا به امروز با مطالعه وصیت نامه‌های شهیدان و کتاب‌های موجود در خصوص هشت سال دفاع مقدس و روایت‌های رزمندگان با این فرهنگ بیشتر آشنا شوند.

بحث کاروان‌های راهیان نور دانش‌آموزی و دانشجویی و حضور در مناطق جنگی کشور خود یکی از حوزه‌های فعالیت در شناساندن صحنه‌های رشادت و پایمردی بسیجیان است.

گزارش و عکس از : سید مصطفی مرادخانی

انتهای پیام/62008/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول