اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خبر داد

تجهیز کتابخانه‌های همدان به سیستم کتابخانه هوشمند فناوری RFID

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از تجهیز کتابخانه‌های همدان به سیستم کتابخانه هوشمند فناوری RFID خبر داد.

تجهیز کتابخانه‌های همدان به سیستم کتابخانه هوشمند فناوری RFID

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری همدان از کتابخانه مرکزی همدان بازدید کرد.

در این بازدید مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به معرفی سیستم کتابخانه هوشمند مبتنی بر فناوری RFID پرداخت و گفت: تصور ما بر این بود که با این سیستم هوشمند، کار کتابدار کمتر خواهد شد، اما با وجود این سیستم، رسالت کتابدار خطیرتر شده است.

ارشاد استعدادی افزود: امروز کتابدار با وجود این سیستم مدیریت، مشاوره و راهنمایی‌های خود را در پشت صحنه سامانه کتابخانه‌ای انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: با وجود پشت صحنه سیستم‌های هوشمند و مدیریت سامانه کتابخانه‌های تحت وب، کار کتابدار ظریف‌تر، دقیق‌تر و حساس‌تر شده و از شکل و شمایلی که در ذهن مردم است، خارج می‌شود.

در این بازدید کارشناس مسئول فناوری اطلاعات کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز اظهار داشت: کتابخانه مرکزی استان همدان سومین کتابخانه مجهز کشور به این سیستم هوشمند است.

محمد سلیمی ادامه داد: کاربرد این فناوری در مدیریت کتابخانه، انجام فرآیندهای تکراری امانت و ارجاع کتب بدون دخالت کتابدار و از طریق سیستم شناسایی امواج است.

وی افزود: در این مدل برچسب‌های رادیویی مخصوص بر روی کتب و کارت شناسایی اعضا نصب شده و به صورت هوشمند با قرارگیری آنها در میدان مغناطیسی گیت‌ها، کتب در سیستم ثبت و یا مرجوع می‌شود.

کارشناس مسئول فناوری اطلاعات کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: این سیستم در صورت عدم ثبت کتب با اعلام هشدار، از خروج غیر مجاز کتب ممانعت به عمل می‌آورد.

وی اظهار داشت: این سیستم هوشمند نخستین کیوسک بوده که در سال 1391 راه‌اندازی شده که در حال گسترش این کیوسک در تمام منابع کتابخانه‌ای استان هستیم.

استعدادی از تکمیل مخزن کتابخانه مرکزی همدان خبر داد و گفت: مخزن کتابخانه مرکزی همدان ظرفیت 160 هزار جلد کتاب را فراهم کرده و هم اکنون مخزن ما شکل مخزن به خود گرفته است.

وی ادامه داد: بحث رف‌خوانی مخزن را از 27 شهریور آغاز کرده‌ایم که تا 10 مهر نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار داشت: کتابخانه مرکزی استان همدان در جنس خدمات اجرایی مانند ثبت کتاب، امانت، عضوگیری جزو کتابخانه‌های برتر کشور و در بحث ثبت کتاب رتبه نخست دارد.

وی افزود: کتابخانه مرکزی استان همدان در بخش خدمات، شاخص‌های خوبی را داشته ولی در بخش تجهیزات از کمترین تجهیزات برخوردار است.

وی در پایان گفت: امسال بیش از 10 هزار لوح فشرده در کتابخانه‎های همدان توزیع شده و در این راستا به سمتی پیش می‌رویم که همه کتابخانه‌های عمومی استان دارای بخش دیداری و شنیداری باشند.

انتهای پیام/2499/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول