اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میراث فرهنگی کردستان:

حفاظت از منطقه نمونه گردشگری آبیدر نیازمند تلاش همگانی است

اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان به دنبال آتش‌سوزی کوه آبیدر در بیانیه‌ای اعلام کرد: حفاظت از منطقه نمونه گردشگری آبیدر نیازمند تلاش همگانی است.

حفاظت از منطقه نمونه گردشگری آبیدر نیازمند تلاش همگانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در ادامه این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت، آمده است؛ آتش‌سوزی وسیع در منطقه نمونه گردشگری آبیدر که موجبات از بین رفتن طبیعت و چشم‌انداز زیبای کوه آبیدر و زیان طبیعی به گونه‌های گیاهی و درختی و همچنین مکدر شدن خاطر قاطبه مردم عزیز استان کردستان و کشور به علت تعلقات روحی به این کوه که قسمت اعظم اوقات فراغت مردم و گردشگران در آن سپری می‌شود، شده است.

این بیانیه می‌افزاید؛ آبیدر به عنوان اولین و مهم‌ترین منطقه نمونه گردشگری استان کردستان در ردیف آثار طبیعی در میراث ملی ثبت شده و این کوه نه تنها به عنوان یک پدیده طبیعی مورد علاقه مردم، بلکه دارای جایگاه فرهنگی خاص بوده و منبع الهام شاعران و نویسندگان استان و شهر سنندج است.

این بیانیه حاکی ‌است منطقه نمونه گردشگری آبیدر در سال‌های اخیر به عنوان قدمگاه مبارک رهبر معزز کشور عزیزمان ایران اسلامی نیز بر اهمیت آن افزوده و چه بسا هر گونه کوتاهی در قبال حفاظت آن، موجب زیان‌های جبران‌ناپذیر به طبیعت زیبای این کوه و خاطر مردم فرهنگ دوست سنندج و استان خواهد شدد.

بر اساس بیانیه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان این در حالی است که در دو هفته گذشته چند نقطه مختلف از مجموعه کوه آبیدر بزرگ و کوچک دچار آتش‌سوزی شده که حتی به علت عدم دید به دامنه‌های غربی و شمالی آن کشیده شده و کسی از وجود چنین حریق‌های عظیمی با خبر نبوده است.

در پایان این بیانیه تاکید شده است؛ لذا ضروری است با توجه به اهمیت کوه آبیدر به عنوان پدیده طبیعی و فرهنگی تدبیری مناسب برای جلوگیری از بروز چنین حوادث و یا مهار آتش‌سوزی در حداقل زمان قبل از فراگیرشدن شعله‌های آن به سایر نقاط آن شد تا بتوانیم در آینده شاهد آبیدر زیبا و سرسبز بر فراز شهر زیبا و فرهنگی سنندج باشیم چرا که این کوه جاودان و تاریخی نماد سنندج بوده سنندج بوده و بر همگان نگهداری و حفاظت از این نعمت بزرگ تکلیف الهی انسانی است.

انتهای پیام/79001/ر/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول