اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل:

مراجعه 14 هزار اردبیلی برای اهدای خون

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان اردبیل گفت:‌ بیش از 14 هزار نفر در پنج ماهه اول امسال برای اهدای خون به مراکز خونگیری در استان اردبیل مراجعه کردند.

مراجعه 14 هزار اردبیلی برای اهدای خون

فرامرز درگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: در سال گذشته توانستیم حدود 30 هزار واحد خونگیری انجام دهیم که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به بیش از 32 هزار واحد برسد.

وی تصریح کرد: در این مدت به بسیاری از اهداف خود دست پیدا کردیم و به نسبت سال گذشته میزان خونگیری ما شش درصد افزایش یافته است.

درگاهی خاطر نشان کرد: خون کافی از نظر ما یعنی وجود مقدار کافی خون برای 9 روز آینده که اگر از این عدد کمتر باشد نشان‌دهنده کمبود ذخیره خونی است که البته سال‌هاست این مشکل پیش نیامده و ما همیشه به مقدار کافی ذخیره خونی داشته‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه از فرآورده‌های خونی سه نوع محصول تولید می‌شود، اضافه کرد: پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز متراکم سه نوع محصول تولید شده از خون است که در این بین کم عمرترین آنها پلاکت است که نزدیک به پنج روز عمر دارد در حالی که ما همیشه به این محصول نیاز داریم.

وی در ادامه مصاحبه‌اش بیان کرد: میزان درخواست خون تقریباً برابر با میزان اهدای خون است که در سال گذشته نزدیک به 70 هزار محصول خونی درخواست شد که همه شامل خون و فرآورده‌های آن بودند.

مدیرکل انتقال خون استان یادآور شد: در پنج ماهه اول امسال میزان درخواستی بیمارستان‌ها حدود 20 هزار واحد محصول خونی بوده است.

درگاهی ادامه داد: از ابتدای امسال حدود 12 هزار واحد خونگیری داشتیم که میزان اهدای مستمر پنج هزار و 845 واحد بوده است که از 50 درصد بیشتر است.

وی با بیان اینکه اهدای خون هیچ فردی به بدن فرد اهداکننده آسیبی نمی‌رساند، گفت: یک فرد سالم 10 درصد وزن خود را می‌تواند خون دهد ولی کیسه‌های خونگیری 450 سی.سی است و از آن بیشتر خونگیری انجام نمی‌شود.

درگاهی در پایان افزود: ‌برخورد مناسب با اهداکنندگان باید ارتقا یابد به طوریکه اهداکنندگان مورد تکریم و توجه قرار گیرند تا کار خوب آنها بدون پاسخ نماند که این مفهوم ارتقا کیفیت نیز است.

انتهای پیام/62006/ک30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول