اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر افغانستان در ایران خبر داد

افزایش تبادلات تجاری ایران و افغانستان به 5 میلیارد دلار

سفیر افغانستان در ایران گفت: مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان از 500 میلیون دلار به 5 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است.

افزایش تبادلات تجاری ایران و افغانستان به 5 میلیارد دلار

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، نصیر احمدنور پیش از ظهر امروز در دیدار با استاندار همدان با بیان اینکه زادگاه بوعلی سینا بلخ و آرامگاه آن همدان است اظهار داشت: شهر همدان دارای هزاران سال سابقه تاریخی است.

وی ادامه داد: روابط دو کشور ایران و افغانستان در همه مراحل تاریخی دوستانه، برادرانه و مبتنی بر همکاری منافع مشترک و احترام متقابل بوده است.

سفیر افغانستان در ایران با اشاره به اینکه تا چهار سال پیش میزان مبادلات تجاری ایران و افغانستان فقط 500 میلیون دلار در سال بود تصریح کرد: ارزش مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان در حال حاضر به 5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در پنج ماه نخست سال جاری صادرات گوشت مرغ از مشهد به افغانستان چهار برابر افزایش یافته است.

احمدنور گفت: در گذشته فقط 80 کامیون در مرز ایران و افغانستان تردد می‌کرد که این رقم امروز به 350 کامیون افزایش یافته که نشان از گسترش روزافزون روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و افغانستان دارد.

وی ایران و افغانستان از طریق سه بندر کالاهای خود را مبادله می‌کنند اضافه کرد: برخی از مبادلات تجاری از مسیر سرخس و کشور ترکمنستان انجام می‌شود و برای گسترش مبادلات باید به گسترش بندر چابهار اندیشید. 

سفیر افغانستان ابراز داشت: گسترش مبادلات تجاری از طریق بندر چابهار یک خواست سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و کشور هند نیز به عنوان یک اقتصاد بزرگ در سطح دنیا برای برقراری ارتباط تجاری با آسیای میانه به بندر چابهار نیاز دارد. 

وی اذعان کرد: برای تسهیل در تردد به بندر چابهار باید خط آهن و زیرساخت‌های دیگر فراهم و اسکله‌هایی برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر به عنوان یک بندر مادر ایجاد شود.

احمدنور تصریح کرد: استفاده از بندر چابهار وابستگی افغانستان به بندر کراچی پاکستان را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه افغانستان در مرحله نوینی قرار دارد خاطرنشان کرد: افغانستان طی 12 سال گذشته روابط بین‌المللی بی‌نظیری با جامعه جهانی و با همسایگان و به خصوص با ایران داشته است. 

سفیر افغانستان با اشاره به اینکه افغانستان از اقتصاد بازار پیروی می‌کند ابراز داشت: افغانستان درهای سرمایه‌گذاری را به روی همه سرمایه‌گذاران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باز کرده است.

وی بیان داشت: استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان، بستگی به مهارت سرمایه‌گذاران و تجار برای استفاده از این امکانات برای سرمایه‌گذاری دارد.

احمدنور با بیان اینکه دولت افغانستان از سرمایه‌گذاری در این کشور حمایت می‌کند تصریح کرد: افغانستان علاوه بر مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری در بخش معادن و کشاورزی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است. 

وی اضافه کرد: فرصت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با توجه به نیاز بشر به غذا سودآور بوده و زیانی برای سرمایه‌گذار نخواهد داشت.

سفیر افغانستان اذعان کرد: در افغانستان شرکت‌های بزرگ و کشورهای مختلف در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، باهم رقابت می‌کنند و هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری نیست.

وی ابراز داشت: ما هیچ کشور و شرکتی را بر دیگری ترجیح نمی‌دهیم و هر کسی که در مناقصات برنده شود می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

احمدنور با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان دارای امتیازاتی هستند که دیگر کشورها ندارند عنوان کرد: شرکت‌های ایرانی از امتیاز همزبانی و همجواری برخوردار است.

وی در پایان گفت: امیدواریم به روزی برسیم که شهروندان ایران و افغانستان بدون ویزا و مجوز تجاری به دو کشور رفت و آمد کنند.

انتهای پیام/89019/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول