اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بیماران بی‌بضاعت چشم ‌انتظار خیران هستند

بیماران نیازمند در گوشه گوشه ایران اسلامی از جمله آذربایجان غربی چشم انتظار مساعدت مسئولان و خیران هستند.

بیماران بی‌بضاعت چشم ‌انتظار خیران هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بیماران نیازمند زیادی در گوشه گوشه کشورمان زندگی پردردی را تجربه می‌کنند، به تنهایی، در خفا و بدون دسترسی داشتن به حداقل‌ترین خدمات درمانی فقط رنج می‌کشند، در حالی که انسان‌های متمول زیادی نیز وجود دارد که بنا به وظیفه اجتماعی و الهی خود در جستجوی چنین اشخاصی برای یاری رساندن هستند.

همواره و در محافل علمی یا صمیمانه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حضور خیران تاکید شده است، که این مبحث در مدرسه‌سازی، مسجدسازی و سایر مباحث عام‌المنفعه به شکل درست نهادینه شده است، ولی مبحث خیر سلامت یکی از مباحث جدید در استان‌ها قلمداد می‌شود.

رسانه‌های جمعی برای نهادینه‌سازی این تفکر نهایت تلاش خود را کرده و این سیل خروشان انس، الفت و مودت را به سوی اشخاص کم‌بضاعت و کم‌برخوردار هدایت کنند.

هزینه‌های درمان زندگی‌مان را تلخ کرده است

مریم احمدی بانویی خانه‌دار است که یک فرزند مبتلا به ام اس دارد، وی به خبرنگار فارس گفت: همسرم بیکار بوده و در خانه چهار نفر هستیم، تامین هزینه‌های درمان، خوراک، پوشاک و مخارج تحصیل فرزندم همه و همه کمرشکن است.

وی از انسان‌های نیکوکار درخواست مساعدت کرد و ادامه داد: ما خانواده‌ای نیازمند ولی آبروداری هستیم، که فقط به روزی حلال فکر می‌کنیم، بنابراین اگر کسی به خودم و شوهرم شغلی دهد، می‌توانیم زندگی خود را بچرخانیم و هزینه درمان فرزندمان را تامین کنیم.

این بانو خاطرنشان کرد: برای اینکه جلوی پیشروی این بیماری را بگیریم باید فرزندم به طور مستمر در بیمارستان زیرنظر پزشک قرار گیرد، حال آنکه امکان رفت و آمد از شهرستان به مرکز استان وجود نداشته و مخارج آن سرسام‌آور است.

خیران از بیماران نیازمند غفلت نکنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: این انتظار از خیران و انسان‌های ‌نوع‌دوست آذربایجان غربی وجود دارد که از مناطق کم‌برخوردار شهرمان بازدید به عمل آورده و از نزدیک در جریان دردها، آلام و مشکلات خانواده‌های کم‌بضاعت قرار گیرند، چه بسا در این صورت مساعدت‌های سازنده‌ای ارائه دهند.

کوروش ساکی ادامه داد: ما مسلمان، ایرانی و معتقد به ارزش‌های والای انسانی هستیم، بنابراین فراموش کردن بیماران نیازمند در شان یک ایرانی مومن، متعهد و وارسته نیست، کما اینکه اشخاص زیادی را در این استان داشته‌ایم که ‌از درآمد خود و یا پول دیه فرزند از دست رفته خود بیمارستان‌های مجهزی را ساخته‌اند.

وی ادامه داد: بستر برای مشارکت خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد فراهم شده، موانع قانونی و حقوقی نیز باید با مشارکت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفع شود، چراکه در این صورت خیران ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای کار، تلاش و خدمت به مردم وجود دارند.

ساکی فعالیت‌ رسانه‌های جمعی در این راستا را خود مصداقی از عمل خیر دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه رسانه‌های گروهی از طریق ترغیب مردم به کمک نیازمندان، دو نفر را برای ورود به عرصه راهنمایی کنند، خود نیز در این حرکات انسان‌دوستانه سهیم شده‌اند.

خیران برای تحقق برنامه‌های حوزه سلامت کمک کنند

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت آذربایجان غربی گفت: مجمع خیران سلامت در سال 1388 راه‌اندازی شد ولی فعالیت آن به مدت دو سال متوقف ماند، به طوری که هم‌اکنون برنامه‌ها و اقدامات لازم در قالب این مجمع انجام می‌گیرد، تا برنامه‌‌های حوزه سلامت آذربایجان غربی تحقق پیدا کند.

ناصر اطمینان فعالیت‌ خیران را در همه بخش‌های اجتماعی قابل‌تقدیر دانست و گفت: انسان‌های نیکوکاری که دلی به وسعت دریا و بخشندگی به اندازه آسمان دارند، در بخش‌های مختلف اعم از ساخت مدرسه، مسجد و کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست نهایت تلاش را می‌کنند، که حضور موثر آنها در حوزه سلامت را نیز خواستار هستیم.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت آذربایجان غربی با اشاره به نیازمندی‌های بخش سلامت، گفت: توسعه و تجهیز مراکز درمانی، احداث بیمارستان تخصصی بانوان، راه‌اندازی مراکز همودیالیز در شهرستان‌‌های مختلف از مهم‌ترین نیازها قلمداد می‌شود.

اطمینان با اظهار به اینکه بعضی خانواده‌ها بضاعت کافی برای پرداخت هزینه‌های درمان ندارند، بیان داشت: این معضل در مواجهه با بیماران صعب‌العلاج به مراتب‌ شدیدتر و دردآورتر خود را به بروز می‌رساند، که ورود خیران و حمایت کردن این قبیل خانواده‌ها به عنوان باقیات صالحات ثبت و ضبط می‌شود.

وی سازمان‌های مردم‌نهاد را یک ظرفیت مناسب برای شناسایی خیران و بیماران نیازمند عنوان کرد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد با برخورداری از حمایت‌های مسئولان بیش از پیش به فعالیت‌های خود دوام ببخشند، چه‌بسا در این صورت بیماران نیازمند کمتری را در پیرامون خود شاهد شویم.

خرج دارو و درمان خانواده‌‌ها را به فقر می‌کشاند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی هزینه درمان و مراجعه به بیمارستان و ویزیت پزشک به اندازه‌ای سر به فلک می‌کشد که خانواده‌ها به فقر و نداری مبتلا می‌شوند، بنابراین خیران فعال در حوزه سلامت از طریق دستگیری بیماران نیازمند تا اندازه‌ای برای کم شدن دردها و آلام این قشر تلاش کنند.

عابد فتاحی از اینکه بیمه‌های مختلف از جامعه زیرپوشش خود حمایت مناسبی به عمل نمی‌آورند انتقاد کرد و ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر در ساختار و تعریف چگونگی ارائه خدمات خود تغییرات اساسی و چشمگیری را اعمال کنند، تا به این ترتیب رضایت مورد انتظار از خدمات آن‌ها فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های اقتصادی تاثیر مستقیمی بر نرخ کالاهای مختلف برجای گذاشته است، ادامه داد: خدمات درمانی نیز از این مبحث به هیچ عنوان استثناء نشده است، بنابراین اقشار مختلف جامعه، خیران و مسئولان باید از طریق یکدل شدن و برنامه‌ریزی درست این موانع را پشت سر بگذارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس طرح پزشک خانواده را یک طرح مترقی برای اقامه عدالت در جامعه دانست و گفت: چنانچه این طرح به شکل درست و علمی بعد از رفع ایرادات احتمالی به مرحله اجرا گذاشته شود، همه مردم به ویژه طبقه کم‌بضاعت، خدمات درمانی موردنیاز خود را تامین می‌کنند.

مردم ما به دلیل برخورداری از فرهنگ و تربیت اسلامی تفکر کمک به نوع‌دوست در همه آن‌ها ریشه‌های عمیق دارد، که باید برای جهت‌دهی و هدایت کردن این قابلیت‌ها برنامه‌ریزی دقیق و کاملی صورت گرفته و موانع قانونی در سایه همت جمعی رفع شود، زیرا افراد زیادی چشم به یاری این خیران دوخته‌اند.

انتهای پیام/61002/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول