اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تجارت مرزی، ظرفیتی که در کردستان شکوفا نشد

بر سر راه تجارت مرزی در کردستان موانع و مشکلات فراوانی وجود دارد که همت جمعی می‌طلبد تا اقتصاد منطقه رو به شکوفایی رود.

تجارت مرزی، ظرفیتی که در کردستان شکوفا نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، وجود مرزها میان کشورها از دیرباز موجب مبادلات تجاری و کالا به کالا بوده و بازرگانان برای تجارت و بازرگانی همواره کالاهای خود را از طریق مرزها به کشورهای دیگر به منظور وارد کردن کالاهای آنها به دیار خود جا به جا می‌کردند.

وجود کاروانسراها، جاده ابریشم و متون قدیمی رونق امر مبادله کالا و تجارت را نمایان می‌سازد.

امروزه با رشد و پیشرفت علم، دانش، تکنولوژی روش‌های قدیم جای خود را به روش‌های نوین داده که پیاده‌سازی و تسهیل این روش‌ها برای هماهنگ شدن با پیشرفت روز لازم است.

استان کردستان با داشتن مرز مشترک با عراق و علاوه بر آن داشتن اشتراکات فرهنگی، زبانی، آداب و رسوم و گذشته باستانی بر اساس نظر کارشناسان بهترین فرصت برای گسترش بازرگانی و تجارت بوده و بازار عراق ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری تاجران ایرانی و همچنین صادرات غیرنفتی و فاصله گرفتن از اقتصاد تک‌محصولی است.

اما بر سر راه این امر مهم موانع و مشکلات فراوانی وجود دارد که همت جمعی می‌طلبد تا اقتصاد منطقه رو به شکوفایی نهد.

کاهش صادرات کالا از گمرکات کردستان

در چهار ماه اول سال 92 در کل از گمرکات و بازارچه‌های استان کردستان 249 هزار و 377 تن کالا به ارزش 175 میلیون و 451 هزار دلار  صادر شده که از لحاظ وزنی 35 درصد و از لحاظ ارزش دلاری 27 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ است.

در 4 ماهه اول امسال از بازارچه سیرانبند بانه تنها 17 تن محصول به ارزش 5 هزار و 660 دلار صادر شده و این در حالی است که صادرات در بازارچه باشماق مریوان و سیف سقز صفر بوده است.

در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بازارچه سیف سقز یک‌هزار و 329 تن کالا به ارزش 2 میلیون و 126 دلار صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان اعلام کرد: از گمرک شهرستان سنندج هم 56 هزار و 922 تن کالا به ارزش 83 میلیون و 807 هزار تن کالا صادر شده است.

محمد شهبازی اضافه کرد: از گمرک باشماق هم 118 هزار و 305 تن کالا به ارزش 78 میلیون و 846 هزار دلار و از گمرک شهرستان بانه 74 هزار و 62 تن کالا به ارزش 12 میلیون و 791 هزار دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه دو گمرک باشماق و بانه کاهش صادرات داشته است.

وی همچنین در مورد واردات اظهار داشت: از بازارچه سیرانبند بانه 470 تن کالا به ارزش 267 هزار دلار و از گمرکات بانه هم 2 هزار و 574 دلار کالا به ارزش 515 هزار دلار وارد شده که در چهار ماه اول سال 91 هیچ کالایی وارد نشده است.

شهبازی با اشاره به اینکه بازارچه سیف غیر فعال بوده، اذعان داشت: از گمرک سنندج تنها 610 تن کالا به ارزش یک میلیون و 836 هزار دلار و نیز از گمرک باشماق 3 هزار و 98 تن کالا به ارزش 2 میلیون و 337 هزار دلار واردات کالا داشته است.

به گفته این مقام مسئول، در کل از گمرکات و بازارچه‌های استان  6 هزار و 752 تن کالا به ارزش 4 میلیون و 657 هزار دلار واردات کالا با منفی یک درصد کاهش و از لحاظ وزنی منفی 38 درصد کاهش از لحاظ ارزشی داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان در مورد ترانزیت کالا از کردستان گفت: از گمرک باشماق 167 میلیون و 527 کیلوگرم کالا به ارزش 256 میلیون 150 هزار دلار ترانزیت خارجی مبدأ و 246 میلیون و 287 هزار کیلوگرم کالا به ارزش 500 میلیون و 818 هزار دلار کالا ترانزیت خارجی مقصد بوده است.

شهبازی افزود: در کل 413 میلیون و 814 هزار کیلوگرم کالا به ارزش 756 میلیون و 968 هزار دلار کالا ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه افت شدیدی داشته است.

وی خاطرنشان ساخت: از گمرک باشماق 105 میلیون و 824 دلار و از گمرک بانه 20 میلیون و 204 هزار دلار در بحث سایر گمرکات بوده که در کل 126 میلیون و 28 هزار دلار ارزش سایر گمرکات بوده که نسبت به مدت مشابه افزایش 127 درصدی را در پی داشته است.

تعدد مدیریت عامل مشکلات تجاری مرزی

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید صادرات و واردات مرزی تسهیل شود تا همه از این ظرفیت سود ببرند، گفت: در گمرک باشماق مدیریت واحد هم برای صادرکننده و هم شرکت حمل و نقل بین‌المللی و افرادی که در بخش اقتصادی فعالند، مدیریت واحد باید دست گمرک باشد.

امید کریمیان تصریح کرد: حضور و دخالت نیروهای انتظامی و نظامی موجب موازی کاری و تداخل در کار و رکود و کندی فعالیت اقتصادی می‌شوند و این تداخل موجب تأثیر منفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شورای مرزی با ریاست استاندار می‌تواند هماهنگ شده و مدیریت واحد را به دست گمرک استان بسپارد، اظهار داشت: در استان‌های مرزی دیگر این مدیریت واحد صورت گرفته، اما تعدد مدیریت در استان کردستان موجب ایجاد صف‌های طولانی تا 20 کیلومتر از مرز به داخل شهر مریوان و تحمیل هزینه فراوان به صادرکننده شده و این مهم تأثیر منفی در بحث تجارت دارد.

کریمیان خاطرنشان ساخت: ایجاد زیرساخت‌ها در مرز باشماق دیر شروع شد و باید تلاش شود که پروژه‌هایی که از سال 88 آغاز شده و باید به بهره‌برداری می‌رسید، به اتمام برسد.

وی تأکید کرد: خارج از بحث مدیریت واحد در جایی که هر کس به بهانه قاچاق کالا در تجارت مرزی جای خود را باز می‌کند، نباید انتظار بهره‌وری داشت.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی میزان صادرات تولید استان در ترانزیت و صادرات کمتر از 10 درصد اعلام کرد و گفت: این جای تأسف دارد چون در کردستان ما صنعت نداریم بعد از انقلاب وجود مشکلات فراوان و جنگ تحمیلی زمانی که استان‌های دیگر به دنبال کار صنعتی و عمرانی بودند، ما مشغول دفاع از کشور بودیم و از عمران و صنعت دور افتادیم.

کردستان در حداقل‌ها

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در آن زمان بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری نداشت و بخش عمرانی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان رشد نکرده و زیر خط حداقل‌ها بودیم.

کریمیان در مورد منطقه ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه مصوبه از مرحله تأیید شورای نگهبان گذشته، گفت: باید منطقه ویژه اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود و چند مورد سرمایه گذار هم اعلام سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید در منطقه ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شود و وقتی سرمایه‌گذار در منطقه فعالیت کند، آن موقع صادرات تولیدات استان از 10 درصد هم بالاتر می‌رود.

وی در پایان گفت: سرمایه‌گذار در حال حاضر در بحث تملک کارش به درازا کشیده و به هر مالکی که مراجعه کنی 10 برابر از قیمت واقعی قیمت زمین را بالا می‌برد.

لزوم فعال شدن حوزه اقتصاد امور خارجه

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق بهترین فرصت مبادلات خارجی تجاری با کشورهای اروپایی و آفریقایی از مرز کردستان با دریای مدیترانه و مخصوصاً اقلیم کردستان عراق را داریم که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

سیدحسن علوی با بیان اینکه انسداد مرزها موجب شده مبادلات خارجی تحقق نیابد و بازرگانی با اقلیم عراق در کشور مسکوت بماند، افزود: افزایش مشاغل کاذب همچون دستفروشی از مهم‌ترین تاثیرات این امر بوده که ضمن اخلال در نظم شهر مشکلات زیاد فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: اصولاً مراکز دیپلماسی در کشورهای مختلف مأمن و مأوای بازرگانی است، اما مرکز دیپلماسی ایران در عراق محلی برای امنیت تاجران ما نیست و تاجران ارتباط خاصی با این مرکز ندارند، زیرا حوزه اقتصاد امور خارجه فعال نبوده و مرزها خوب جواب نمی‌دهد.

علوی با اشاره به اینکه مدیریت واحد در مرز معلوم نیست و کسی جواب نمی‌دهد گفت: مشکلات زیادی داریم، حتی افرادی فقیر به نام کولبر، وسائل و ملزومات در خطر هستند و افراد جامعه به راحتی تردد کنند و امنیت مبادلات خود را انجام دهند و تبدیل به کمترین و ناچیزترین مسئله می شود.

ترکیه گوی سبقت را ربود

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از این سیاست‌گذاری در اقلیم عراق گفت: کشورهای منطقه مثل ترکیه در عراق سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما کشور ایران که بهترین موقعیت را دارد، محروم است.

علوی تصریح کرد: اکثر نخبگان ما در اقلیم کردستان عراق به نازلترین شغل تن داده و ماندگار شده‌اند که این به دلیل عدم مدیریت صحیح است.

وی با اعلام اینکه شهرهای مرزی شرایط مناسب ندارد، اظهار داشت: گردشگران وقتی وارد کردستان می‌شوند و آن را با عراق مقایسه می‌کنند، می‌بینند شهرهای مریوان و بانه شهریت ندارد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: مرزها باید تقویت شود و سرمایه‌گذار به شهرهای مرزی جذب شود، با استفاده از افراد توانمند هم مناطق مرزی درست می‌شود و هم شهرهای مرزی.

وی در پایان گفت: علاوه بر آن مبادلات خارجی رونق می‌گیرد و این رشد اقتصادی برای اقتصاد ملی نیز مؤثر می‌شود.

و حرف آخر؛ با توجه به موقعیت ویژه و خاص استان کردستان با دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه در حوزه تجارت مرزی و لزوم بهره‌گیری از آنها برای ایجاد اشتغال برای مرزنشینان با وجود اجرای طرح‌های ساماندهی گمرکات و تجهیز آنها به آخرین فناوری‌های نوین، این استان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌مندی کامل از این ظرفیت است.

---------------------------

گزارش از: مژگان وفایی

---------------------------

انتهای پیام/79002/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول