اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ناشران کردستانی خواستار رفع مشکلات پیش آمده توسط مسئولان شدند

ناشران کردستانی با ابراز ناراحتی از اعمال سلیقه‌ از سوی برخی افراد و ایجاد محدودیت‌های غیرقانونی برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب خواستار رفع این مشکلات شدند.

ناشران کردستانی خواستار رفع مشکلات پیش آمده توسط مسئولان شدند

 به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ناشران فعال کردستانی شب گذشته در جمع خبرنگاران از اعمال محدودیت‌ها و اعمال سلیقه‌ توسط کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز ناراحتی کرده و مسئولان ارشد این وزارتخانه و شخص وزیر را مسئول این اعمال تفرقه‌انگیزانه دانستند.

مسئول اتحادیه چاپ و نشر کردستان در این نشست اظهار داشت: اعمال سانسورهای مغرضانه از سوی برخی افراد مجهول‌الحال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کتب ادبی، هنری، فرهنگی، مذهبی و حتی علمی از سوی ناشران کردستانی موجب یاس و ناامیدی فعالان حوزه نشر استان شده است.

سعدی سجادی افزود: متأسفانه بارها ابن مشکل به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های نهم و دهم گوشزد شد اما نه تنها نتیجه‌ای حاصل نشد بلکه در چهار سال اخیر شاهد گسترش این محدودیت‌ها بودیم.

وی خاطرنشان کرد: همه این اعمال مغرضانه مغایر با منویات مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد نظام اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی است و نمی‌دانیم که این افراد چه هدفی را دنبال می‌کنند.

سجادی افزود: وقتی همه کتاب‌های منتشر شده ناشران کردستانی دارای مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است دیگر چه بهانه‌ای برای حضور آنان در نمایشگاه‌های کتاب در دیگر استان‌های کشور وجود دارد.

وی با بیان این‌که متاسفانه در استان نیز عزم جدی برای رفع این مشکل وجود ندارد، خاطرنشان کرد: استاندار کردستان به جای وساطت برای حضور ناشران استان در دیگر استان‌های کشور باید این مشکل را برای همیشه رفع می‌کرد.

مسئول اتحادیه چاپ و نشر کردستان عنوان کرد: قرار بود 30 شهریورماه جاری نمایشگاه کتاب استانی در سنندج دایر شود اما به بهانه‌های واهی این رویداد فرهنگی کنسل شد.

مدیر عامل شرکت ناشران استان کردستان تصریح کرد: تا قبل از دولت نهم شاهد اختصاص کاغذ به ناشران بودیم که این مهم و حمایت‌ها به سوی خرید کتاب از ناشران سوق داده شد اما باز هم ناشران کردستانی از این امر محروم شدند.

وی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که ناشران کردستانی کمترین سهم را در خریدهای دولت نهم و دهم داشته‌اند.

انتشار 100 عنوان کتاب

سجادی افزود: ناشران کردستانی با تمام این محدودیت‌های فرهنگی باز هم رسالت خویش را در راستای تعالی فرهنگ و ادب ایران اسلامی انجام داده و هم‌اکنون نیر در غرب کشور حرف نخست را می‌زنند و به صورت میانگین در سال حدود 100 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر می‌کنند.

افشین بهاری مسئول انتشارات کانی کردستان نیز در این نشست از اعمال سلیقه افراد غیرکارشناس و غیرمسلط بر فرهنگ، ادبیات، زبان و آداب و رسوم مردم کردستان در حوزه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد و خواستار اصلاح این امر در دولت یازدهم شد.

وی افزود: متاسفانه با اعمال محدودیت‌ها برای حضور ناشران کردستانی در نمایشگاه‌های استانی شاهد صدمات مالی فراوانی به این حوزه بودیم.

بهاری خاطرنشان کرد: پس از گرانی‌های 2 سال اخیر و گران‌شدن کاغذ و محدودیت‌های داخلی، ناشران کردستانی برای فروش آثار منتشر شده خویش به دنبال بازارهای خارجی رفتند و خوشبختانه با موفقیت‌های بزرگی هم مواجه شدند.

وی تصریح کرد: بازار کشورهای افغانستان و عراق با کتاب‌های دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ ناشران کردستانی پر شده است.

بهاری افزود: متاسفانه علی‌رغم تاکیدات مسئولان ارشد نظام مبنی بر گسترش مبادلات فرهنگی و گسترش دامنه فرهنگی ایران اسلامی در بین کشورهای همسایه و جوایز صادراتی برای صدور اقلام فرهنگی شاهد محدودیت‌های سلیقه‌ای از سوی مسئولان گمرک استان در سال گذشته و امسال هستیم.

به گفته وی، هم‌اکنون کتب منتشره دارای مجوز استان باید همسان با سیب‌زمینی و خیار صادراتی وزن‌کشی شده و نه تنها جایزه صادراتی و تسهیل صادراتی برای ناشران استان در نظر گرفته نمی‌شود بلکه همچون یک فروشنده میوه و سبزیجات نیز با آن‌ها برخورد می‌شود.

ماموستا صالح شیخی مسئول انتشارات شیخی نیز از عدم پاسخگویی مسئولان تایید آثار منتشره در وزارت ارشاد و معطلی چندین ماهه درخواست‌ها انتقاد کرد و افزود: بارها شاهد رد آثار علمی، فرهنگی، ادبی و مذهبی بوده‌ایم که هیچ مغایرتی با قانون اساسی و خطوط قرمز نظام نداشته و فقط از سوی برخی افراد مغرض مورد اعمال سلیقه قرار گرفته است.

وی افزود: نه تنها تشویق‌های صادراتی برای ناشران کردستانی قطع شده ‌است بلکه شاهد بی‌برنامه بودن از سوی‌ مسئولان ارشاد استان درخصوص توزیع بن‌های کتاب در استان هستیم به‌گونه‌ای که این بن‌ها بیشتر در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که نه تنها دغدغه کتاب و کتابخوانی ندارند بلکه با مراجعه مکرر به ناشران و کتاب‌فروشی‌ها به دنبال نقدکردن این بن‌ها هستند.

شیخی عنوان کرد: کردستان یک استان فرهنگی است و فقط در شهر سنندج بیش از 70 کتاب‌فروشی مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: با این وجود نیز باز هم شاهد حضور برخی افراد از استان‌های دیگر و برپایی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های چندین ماهه در نقاط کلیدی هستیم که حتی آثار ناشران کردستانی را نیز در این نمایشگاه‌ها نمی‌توان یافت.

تعدادی دیگر از ناشران کردستانی نیز در این جلسه در اختیار قرار دادن مکان‌های عمومی استان به افراد غیربومی و عدم استفاده از آثار منتشر شده استان در این نمایشگاه‌ها را محکوم کرده و خواستار پاسخگویی دستگاه‌های خاطی در این خصوص شده و اعلام کردند بر اساس قانون برای برپایی هرگونه نمایشگاه کتاب باید با اتحادیه چاپ و نشر استان هماهنگ شود. 

انتهای پیام/79006/م40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول