اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در روز شعر و ادب فارسی صورت گرفت

اختتامیه ششمین جشنواره شعر بسیج کرمان + تصاویر

ششمین جشنواره شعر بسیج استان کرمان با معرفی و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

اختتامیه ششمین جشنواره شعر بسیج کرمان + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ششمین جشنواره شعر بسیج استان کرمان چهارشنبه شب در تالار عماد این شهر با معرفی و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

این جشنواره با فراخوان اعلام شده خود در اردیبهشت ماه امسال توانست، 255 اثر را جذب کند که از این تعداد 145 اثر موفق به راهیابی ششمین جشنواره شعر بسیج شدند، مهلت ارسال آثار تا تاریخ 25 مرداد ماه بود که هیئت داوران استان با کدگذاری برای هر شاعر در حضور داوران اعزامی از تهران کار خود را دنبال کرد.

رده‌های سنی 12 تا 18، 19 تا 35 و بخش ویژه خلیل عمرانی در این جشنواره حضور داشتند که علاوه بر نفرات نخست تا سوم هر رده از نظر هیئت داوران به ‌دلیل نزدیکی امتیازات شاعران به نفرات برگزیده گروه سنی 19 تا 35 رتبه‌های تقدیری تعلق گرفت و با نگرش به امتیاز آنها تقدیر نقدی انجام شد.

در مراسم اختتامیه تمام شاعران شرکت کننده از سراسر استان حضور داشتند که نفرات برتر از کرمان، زرند، انار، عنبرآباد، جیرفت، فهرج، کوهبنان، بافت، سیرجان، نرماشیر، راور، بم و رفسنجان بودند.

محمدرضا احمدی مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان در این مراسم اظهار داشت: این جشنواره نخستین جشنواره‌ای بود که در سال 92 کلید خورد.

وی افزود: با توجه به اینکه جشنواره شعر بسیج به صورت دو سالانه برگزار می‌شود، امسال نسبت به دوره قبل شاهد رشد دو برابری بودیم و این موضوع جای بسی خوشحالی است که روز به روز فرهنگ شعر و ادبیات استان کرمان ارتقا می‌یابد.

احمدی عنوان کرد: هشتم مهر ماه اختتامیه کشوری ششمین جشنواره شعر بسیج به میزبانی ایلام برگزار می‌شود که نفرات نخست هر رده به جشنواره کشوری معرفی و اعزام شدند و امیدواریم که استان کرمان بتواند در آن مراسم نیز رتبه‌های برتر را کسب کند.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان کرمان با بیان اینکه آسیب‌های حوزه شعر باید شناسایی و رفع شوند، تصریح کرد: شعرای استان همیشه به‌دلیل موضوعی بودن فراخوان ارائه شده در جشنواره‌های شعر با ایراداتی مواجه بودند که با برگزاری کارگاه‌های شعر این مشکل برطرف شد.

وی ابراز داشت: بعد از اتمام داوری اشعار نماینده هیئت داوران آثار برگزیده را دبیرخانه کشوری ارسال کرد که سه اثر برگزیده استانی در مراسم اختتامیه مرحله کشوری نیز تقدیر و شرکت داده می‌شوند.

 امام جمعه موقت کرمان در این مراسم با اشاره به روز شعر و ادب فارسی در 27 شهریور ماه که روز بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار نامگذاری شده است، گفت: توکل تکیه‌گاه انسان‌های موحد و توحیدی است که علاوه بر تدبیر و مدیریت امور به این باور رسیدند که باید کار خود را به خداوند واگذار کنند.

حجت‌الاسلام مهدی عرب‌پور متذکر شد: ویژگی بسیجی بودن این است که انسان نباید به جز خداوند بیندیشد و به جز خداوند از دیگری واهمه داشته باشد، قدرت‌های بزرگ در برابر عظمت خداوند ناچیز هستند و انسانی که به خدای متعال توکل کرد در هیچ کار و فکری هراسان نیست.

 

وی افزود: امام راحل نمونه بارز توکل به خداوند بود که اگر تمام قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل او می‌ایستادند، هراسان نمی‌شد و آنها را در مقابل اراده خداوند هیچ می‌دید، زیرا همواره به قدرت خداوند ایمان و بر او توکل داشت.

عرب‌پور در ارتباط با شعر و تاثیر آن در فرهنگ‌سازی تصریح کرد: هر قوم و جماعتی چه خوب و چه بد برای ترویج افکار خود ابزاری را به کار می‌گیرند که یکی از آن ابزار هنر است و در رشته‌های مختلف مانند فیلم، تئاتر، عکس، ساخت مجسمه، شعر و غیره به زبان‌های گوناگون مقصود خود را می‌رساند و شاهد اثر بخشی آن هستند.

وی ادامه داد: شعر اگر در راستای یک ایده قرار بگیرد به عنوان یک ابزار آن ایده را ترویج می‌دهد و در طول تاریخ شاعران بسیاری در خدمت حق یا باطل بودند و هر کدام به صورت جداگانه اثربخشی دلخواه را به دست آوردند.

عرب‌پور با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی شاعران متعهد و متدینی در کشور پرورش یافتند، گفت: این هنر مقدس را در خدمت اسلام و انقلاب قرار دادند و شعر آنها حتی در جبهه رفتن افراد و دلداری رزمندگان بسیار مؤثر بوده است.

وی با گلایه از شاعرانی که هنر و سلیقه خود را بدون در نظر گرفتن افکار و نیاز جامعه ابراز می‌کنند، بیان داشت: باید موضوعات مهم جامعه و دردهای مردم را در نظر بگیرند، باید به تقویت بنیاد خانواده و استحکام آن در قالب شعر برای مردم فرهنگ‌سازی کنند.

امام جمعه موقت کرمان تاکید کرد: اگر هدف هدایت و هم نیاز جامعه باشد و شاعران نیت را برای خداوند و رضای او بگذارند، خداوند به مدد شاعر می‌آید.

در پایان این مراسم کلیپ‌هایی از شاعران بسیجی در زمان جبهه پخش شد و از نفرات برتر در هر رده سنی تقدیر به عمل آمد، محمدمهدی قوام‌آبادی از زرند، احسان پورمحمدی از فهرج و فاطمه تردست از کوهبنان به ترتیب نفرات اول تا سوم رده سنی 12 – 18 بودند.

نفرات برتر رده 19 تا 35 سال را کرمان رقم زد که به ترتیب علی حاجی‌زاده، سبحان هاتفی‌نسب و سیدمیلاد حسینی‌نسب بودند و شهریار حمزه از بافت، مریم محبی‌نژاد از نرماشیر و همدم سیوندی‌راد از سیرجان نفرات اول تا سوم بخش ویژه خلیل عمرانی بودند.

عباس باقری، شیما مظهری‌صفات و منوچهر افضلی داوران این جشنواره بودند در پایان بیانیه هیئت داوران قرائت شد که با ابراز خرسندی از سطح قابل قبول آثار ارسالی به جشنواره و حضور پر رنگ عناصر شعر در مقایسه با گذشته از شرکت‌کنندگان تشکر کردند.

داوران ششمین جشنواره شعر بسیج استان کرمان موضوعات مختلف و تقسیم‌بندی سنی را بیانگر موفقیت نسبی برنامه‌ریزان و برگزار کنندگان این جشنواره دانستند تا در دوره بعد تفکیک شعری در قالب‌های شعر سنتی (کلاسیک)، شعر نو، شعر کودک و نوجوان و قالب ترانه و تصنیف نیز گنجانده شود تا شاعران بتوانند از مزایای شعر بهره‌مند شوند.

هیئت داوران از مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه دلایل برگزیدن اشعار را یک‌دستی زبان و عاطفه جاری در شعر، ارتباط راحت با مخاطب، خلق تصاویر زیبا و نو، استفاده به‌جا از موسیقی شعر، آشنازدایی از مفاهیم از پیش تعریف شده، خلق ارتباط معنایی جدید و به‌کار بردن کلمات امروزی در قالب‌های سنتی برشمردند.

==============

گزارش از فروغ بوستانچی

عکس از محسن رجب‌پور

==============

انتهای پیام/80028/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول