اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازدید نماینده اراک از ساخت کتیبه سنگی صلوات خاصه امام رضا (ع)

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی از کارگاه ساخت کتیبه سنگی صلوات خاصه امام رضا (ع) در اراک بازدید کرد.

بازدید نماینده اراک از ساخت کتیبه سنگی صلوات خاصه امام رضا (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمدحسن‌ آصفری ظهر امروز با حضور در کارگاه شرکت تعاونی شمسه نگارین از کارگاه ساخت کتیبه سنگی صلوات خاصه امام رضا (ع) بازدید کرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از این کارگاه گفت: در این کارگاه کوچک کارها و اقدامات بزرگی صورت می‌گیرد که باید از خالقان این آثار زیبا قدردانی کرد.

محمدحسن آصفری افزود: ساخت کتیبه سنگی صلوات خاصه امام رضا(ع) اقدام ارزشمندی است و باید زمینه معرفی این هنر را به استان‌های دیگر فراهم ساخت.

وی تصریح کرد: زمانی که صحبت از معرق‌‌کاری، منبت‌کاری و هنر مس‌گری می‌شود، ذهن‌ها به سمت استان‌هایی نظیر اصفهان سوق پیدا می‌کند، در حالی که هنرمندان بسیاری در استان مرکزی در این رشته‌ها فعالیت داشته و تولیدات گرانقدری را خلق کرده‌اند که در جایگاه خود بی‌نظیر است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی باید تلاش کند تا این هنر را به سایر استان‌ها، مردم و علاقمندان معرفی کند، چرا که این هنرها ماندگار هستند و موجب ایجاد اشتغال و معرفی فرهنگ استان می‌شوند.

مدیر شرکت تعاونی شمسه نگارین نیز گفت: کار طراحی و ساخت کتیبه نویسی و حجاری صلوات خاصه امام رضا (ع) بر روی سنگ از سال 91 در اراک آغاز شده است.

امیر منصور احمدی افزود: در این کتیبه از خطوط ثلث و بنایی استفاده شده و طرح نقش هنری که در حاشیه کتیبه با هشت گره کار شده نمادی از مذهب تشیع و امام رضا (ع) است.

به گفته وی، کتیبه صلوات خاصه امام رضا (ع) از سه قطعه تشکیل شده و نوع سنگ به کار رفته در آن مرمر سفید بوده که از شهر هرات کشور افغانستان به ایران آورده شده است.

مدیر شرکت تعاونی شمسه نگارین ادامه داد: ضریح مطهر مجموعه فرهنگی مذهبی بیت الرضا (ع) نیز مزین به آیات یک تا 8 سوره مبارکه انسان، آیات، اسماء‌الله و نام مبارک حضرت محمد (ص) و القابی از حضرت امام رضا (ع) با خط ثلث است که دارای 3 دهنه و 6 پنجره فولادی بوده که از ورق‌های برنج و مس در ضخامت یک میلی‌متر ساخته شده است.

احمدی گفت: ارتفاع ضریح 2 متر و مساحت پلان 12 متر مربع بوده که در مقابل فشارهای عمودی و افقی بسیار مقاوم است.

انتهای پیام/87011/ز40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول