اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از تخریب زیبایی‌ها واموال شهر اراک گزارش می‌دهد

سایه شوم بی‌مهری‌ها در کمین زیبایی شهر

زیبایی، واژه‌ای است که این روزها سایه شوم بی‌مهری‌ها و کج سلیقگی‌ها در کمین آن نشسته و تلاش‌ها برای حفظ آن در این شهر نیازمند عزمی جدی و فرهنگ‌سازی است.

سایه شوم بی‌مهری‌ها در کمین زیبایی شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک همه زیبایی را تا سرحد پرستش دوست دارند و کسی نیست که طالب زیبایی نباشد، زیبایی هدیه‌ای است که خداوند زیبا آن را به بندگانش ارزانی داشته و خود آن را دوست می‌دارد.

زیبایی در شهر یافتنی نیست، ساختنی است، همه باید برای داشتن شهری زیبا بکوشند و اجازه ندهند این زیبایی در اثر غفلت و کج سلیقگی عده‌ای انسان کوته فکر پرپر شده و بر زمین بریزد.

بارها از دیدن تصاویر زیبا از شهرها و کشورهای دیگر لذت برده و غبطه خوردیم، غافل از آن که خود زیباتریم، زیباتریم چرا که ایرانی هستیم و ایران مهد هنر است و این هنر است که زیبایی را می‌آفریند.

هر بار که تصویر مناظر دلکشی را دیدیم، آهی از دل برآوردیم، اما همان لحظه گلی را از شاخه جدا کردیم و درختی را از ریشه قطع!

حاشا، حاشا بر ما که در عین داشتن، در حسرت نداشتن‌‌ها همیشه می‌سوزیم و قدر داشته‌هایمان را نمی‌دانیم.

می‌دانیم اگر خطی سیاه بر دیوار سفید بکشیم، دیگر آن زیبایی را ندارد، اما می‌کشیم.

می‌دانیم اگر نیمکتی را بشکنیم، دیگر جایی برای نشستن نداریم، اما چوب آن را بی‌رحمانه می‌شکنیم.

می‌دانیم اگر سیمی را قطع کنیم، برق نداریم، اما نه تنها به سیم‌ها، بلکه به چراغ‌هایی که برای گم نکردن راه روشن هستند، نیز رحم نمی‌کنیم و آنها را جدا می‌شکنیم، ولی نمی‌دانیم با این کارها نشاط را از شهر گرفته و  مُردگی را جایگزین آن می‌کنیم.

دیروز بود که از مسیری پر نور در اراک عبور کردم، زیبایی چراغ‌هایش تا مدتی از نظرم دور نمانده بود، اما امروز که از همان مسیر گذشتم، در کمال تعجب دیدیم خبری از چراغ‌ها نیست، یکی شکسته، یکی خراب و یکی...!

این چراغ‌ها دیروز با بودنشان زیبایی را به شهر هدیه کرده بودند و امروز با نبودنشان نشاط و شادابی در تاریکی سو سو می‌زد.

به راستی زیبایی و نشاط بدون وجود دیگری معنا و مفهومی ندارد، زیبایی با خود نشاط می‌آورد و نشاط بدون زیبایی معنایی ندارد.

امروز متوجه شدم کج سلیقگی و بی‌مهری عده‌ای در کمین زیبایی و نشاط این شهر نشسته ‌است و این بهانه‌ای شد بنا بر رسالتم بار دیگر قلم به دست گرفته و با مردم و مسئولان شهر در این زمینه به گفت‌وگو بنشینم.

یکی از شهروندان اراکی در این رابطه گفت: متاسفانه تخریب و سرقت اموال شهری از مدت‌ها قبل وجود داشته و هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

رضا میرزایی افزود: شهر متعلق به همه مردم و برای همگان است و همه باید در حفظ و نگهداری زیبایی آن خود را مسئول بدانند.

وی تصریح کرد: تخریب اموال شهری موجب وارد شدن خسارت‌ به شهرداری می‌شود و شهرداری به جای اینکه هزینه‌ها را در زیبا سازی و در جای دیگر هزینه کند، باید آن را صرف تعمیر و بازسازی و جایگزین کردن اموال تخریب شده بکند که این موجب می‌شود شهر هیچگاه روی آبادانی و پیشرفت را به خود نبیند.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: متاسفانه عده‌ای از افراد که سطح فرهنگی پایینی دارند، اقدام به تخریب اموال شهری کرده و آنها را از بین می‌برند.

آرش طاهری ادامه داد: وسایل و تجهیزاتی که در سطح خیابان‌ها و شهرها نصب می‌شوند، برای زیبایی شهر به کار گرفته می‌شوند و اموال همه مردم به شمار می‌روند و اگر دچار تخریب شوند زیبایی را از چهره شهر می‌گیرند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید در این زمینه فرهنگ‌ سازی کرده و مردم را از این کار باز دارند، نباید اجازه دهیم زیباسازی شهر فدای خودخواهی و ندانم کاری عده‌ای از افراد خودخواه و کج سلیقه شود.

مادری که به همراه فرزندش به یکی از پارک‌های سطح شهر آمده است، نیز اظهار داشت: زیبا‌سازی شهری در راستای ایجاد فضایی آرام و روح‌افزا در منظر شهری توسط شهرداری صورت می‌گیرد که باید همه مردم در حفظ این زیبایی خود را موظف بدانند.

مریم کاظمی افزود: متاسفانه گاها می‌بینیم هنوز المان و یا مجسمه‌ای در شهر نصب نشده، بلافاصله توسط عده‌ای از افراد شکسته و تخریب می‌شود، این در حالی است که این المان‌ها از محل عوارض خود شهروندان تهیه شده‌اند، سوال من این است آیا افرادی که اقدام به تخریب و شکستن این المان‌ها می‌کنند، چیزی را که برای خانه خود هم خریداری کرده‌اند، می‌شکنند، چه تفاوتی می‌کند این شهر هم خانه ماست و باید از آن مراقبت کنیم.

وی ادامه داد: پلیس نیز باید هوشیار باشد و وظیفه دارد از اموال عمومی مردم مراقبت کند و ما از نیروی انتظامی می‌خواهیم که با مراقبت‌های ویژه این افراد را شناسایی و دستگیر کنند.

یکی از دبیران آموزش و پرورش نیز گفت: موضوع زیبا سازی شهر و استفاده از مبلمان‌های مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است که شهرداری باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد تا شهر ما نیز همانند سایر شهرهای کشور از زیبایی خاص خود برخوردار باشد.

کریمی افزود: بدون شک به هر میزان زیبایی شهر بیشتر باشد، کیفیت زندگی از نظر معنوی و هنری در روابط انسانی بیشتر شده و دغدغه‌های فکری را از بین خواهد برد.

وی تصریح کرد: البته همانطور که شهرداری باید در زیبایی شهر تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرد، پلیس نیز باید در مراقبت از اموال شهری تلاش بیشتری صورت دهد و شهروندان نیز علاوه بر تلاش نیروی انتظامی در مراقبت از اموال عمومی باید خود را موظف به حفظ و حراست از شهر بدانند و اجازه ندهند این زیبایی از بین برود.

کریمی ادامه داد: قطعا به هر میزان زیبایی شهری در شهرها بیشتر باشد به همان میزان شاهد ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها خواهیم بود و بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های روزمره خانواده‌ها رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زیبایی چهره شهر علاوه بر تاثیر مثبت در روحیه شهروندان، موجب افزایش گردشگر نیز می‌شود، خاطر نشان ساخت: داشتن شهری زیبا حق مردم است و کسی اجازه ندارد این حق را از بین ببرد.

سرپرست سازمان زیبا سازی شهرداری اراک نیز گفت: تمام وسایل و تجهیزات شهری که توسط این سازمان در شهر نصب می‌شود، با رویکرد افزایش زیبایی فضای شهری، تکمیل مبلمان شهری و آرام‌ بخشی به فضای شهری است که متاسفانه گاها توسط بعضی از شهروندان ندانسته از حریم انتفاع خارج و یا تخریب می‌شود.

داود میلادی افزود: تخریب و از بین بردن این تجهیزات باعث می‌شود هزینه‌هایی که شهرداری از عوارض مردم بابت نصب این تجهیزات می‌گیرد، از بین برود و این یک نوع حیف و میل بیت‌المال است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که اجسام و یا المانی را در خیابانی نصب نکرده‌ایم، فضاها، فضاهایی معمولی هستند، اما زمانی که این المان‌ها نصب می‌شود شهروندان انتظار حفظ و نگهداری آنها را دارند و تخریب و از بین بردن آنها را نمی‌پسندند چرا که دوست ندارند هر روز المانی شکسته و ناقص را ببینند.

این مسئول بر لزوم فرهنگ‌‌سازی در زمینه حفظ و حراست از تجهیزات شهری تاکید و تصریح کرد: رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی باید در این زمینه فرهنگ ‌سازی کرده و فرهنگ حراست از تجهیزات شهری را در بین مردم نهادینه کنند.

میلادی اضافه کرد: اعتباراتی که برای خرید المان‌ها و تجهیزات شهری پرداخت می‌شود، از محل پرداخت عوارض خود مردم تامین می‌شود، این تجهیزات متعلق به خود مردم است و آنها باید در نگهداری اموالشان دقت کنند.

وی ادامه داد: اکثر آثاری که در شهر نصب می‌شود متعلق به هنرمندان این شهر است و هنگامی که این آثار در شهر و در معرض دید عموم شهروندان قرار دارد، تعلق خاطر شهری ایجاد می‌کند، اگر صدمه ببینند و یا تخریب شوند از یک سو موجب کدورت همکاران ما در شهرداری می‌شود و از سوی دیگر هنرمندان شهر را دلسرد می‌کند و این موجب می‌شود روحیه همکاری در شهر کمرنگ شود.

این مسئول پیرامون میزان خسارت‌هایی که شهرداری برای تعمیر و بازسازی اموال شهری متحمل می‌شود، گفت: آثاری که در شهر نصب می‌شوند هزینه‌های مادی و معنوی به همراه دارند، چنانچه آثاری که در شهر نصب می‌شوند دچار آسیب و یا تخریب شوند شهرداری موظف است نسبت به تعمیر و بازسازی آنها اقدام کند، اما خسارت‌های معنوی که تخریب این آثار به همراه دارد، غیرقابل جبران است، خسارت‌های معنوی به روحیه شهروندان و اهل هنر ضربه وارد می‌کند.

میلادی افزود: گاه ضربه وارد کردن به تاسیسات شهری خطرات بسیار بدی را به همراه دارد، اگر در نقطه‌ای چراغی شکسته شود، ممکن است دو سر اتصال کابل خطر جانی برای شهروندان ایجاد کرده و جان مردم را تهدید کند.

وی اظهار داشت: به هر میزان که تجهیزات و تاسیسات شهری دچار صدمه شوند شهرداری موظف است نسبت به اصلاح و یا جایگزین کردن آنها اقدام کند، به طور متوسط شهرداری سالانه بین 200 تا 300 میلیون تومان بابت خسارت تخریب اموال شهری پرداخت می‌کند، در حالی که می‌توان این اعتبارات را جای دیگر برای عمران و آبادانی این شهر هزینه کرد.

سرپرست سازمان زیبا سازی شهرداری اراک با بیان اینکه تخریب اموال عمومی جرم محسوب می‌شود، گفت: تخریب تجهیزات شهری حیف و میل بیت‌المال محسوب می‌شود و کسانی که اقدام به تخریب اموال عمومی کنند، مجرم هستند و قانون برای آنها مجازات‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است.

میلادی تاکید کرد: خسارت به اموال بیت‌المال توسط هر شخصی که باشد کیفر دارد، یکی از خسارت‌هایی که به شهر وارد می‌شود نوشتن بر روی دیوار و نصب تابلوهای غیر مجاز است که بر اساس ماده 92 قانون ممنوع بوده و بانی آن باید به مراجع قضایی معرفی شود.

وی ادامه داد: تخریب اموال شهری علاوه بر مجازات‌هایی که قانون برای آن در نظر گرفته اگر منجر به خسارت جانی و مالی فرد و یا افرادی بشود، مجازات‌های سنگین‌تری خواهد داشت و قطعا شهرداری برای پیگیری حقوق شهروندان با افرادی که دست به تخریب اموال شهری بزنند، برخورد خواهد کرد.

سرپرست سازمان زیبا سازی شهرداری اراک تاکید کرد: بر اساس قوانین موجود اقدامات لازم در خصوص نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر به پیشنهاد شهرداری و با تصویب شورای شهر انجام می‌گیرد که نوشتن هرگونه مطلب بر روی دیوارهای شهر به جز در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری، ممنوع بوده و متخلفین علاوه بر ادای خسارت وارده، محکوم به پرداخت جریمه نقدی نیز خواهند شد.

میلادی گفت: زیبایی شهر موضوعی بسیار مهم است که علاوه بر اقدامات شهرداری نیازمند همکاری مردم است و شهروندان می‌توانند با تعاملی که با شهرداری دارند به زیباسازی هرچه بهتر شهر کمک کنند.

وی با اشاره به نصب اعلامیه‌های فوت بر سطح دیوارهای شهر خاطر نشان ساخت: شهرداری به دنبال این است طرحی را برای جلوگیری از نصب آگهی‌های فوت بر دیوارها به تصویب برساند، که هم اکنون مطالعات لازم در این زمینه انجام شده و طرحی را انتخاب کرده که به زودی این طرح در سطح شهر اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/87004/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول