اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی همدان خبر داد

تولید بیش از 500 هزار تن بذر سیب زمینی در همدان

رئیس جهاد کشاورزی همدان گفت: در حال حاضر امکان تولید بیش از 500 هزار تن بذر سیب‌زمینی در ارقام مختلف در یک دوره زمانی چهار ساله فراهم است.

تولید بیش از 500 هزار تن بذر سیب زمینی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا رنجبرضرابی ظهر امروز در حاشیه بازدید از سه واحد تولیدی بذر در استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بذر به عنوان مهمترین نهاده کشاورزی و اساسی‌ترین ابزار تولید کیفی در کشاورزی است که اهمیت ویژه‌ای در افزایش و پایداری تولید، حفظ و توسعه ارقام متناسب با شرایط آب و هوایی دارد.

وی با تأکید بر اهمیت بذر و نهال در کشاورزی گفت: تولید بذر فرایندی علمی و پژوهشی است که متناسب با نوع بذر از سه تا 11 سال زمان نیاز دارد.

رئیس جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: پروسه تولید بذر از آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شروع می‌شود.

وی ابراز داشت: در این جریان محققان به‌نژادی و اصلاح و تکثیر گیاهان با مطالعه بر روی خصوصیات ارقام مختلف و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی رو به تغییر هر منطقه رقمی جدید را به عنوان هسته اولیه بذر معرفی می‌کنند.

رنجبرضرابی ادامه داد: هسته‌های اولیه بذری در مزارع تحقیقاتی مخصوص تولید بذر کشت شده و در نهایت پس از سه تا چهار سال خالص و تکثیر و در طبقه بذر گواهی شده و هیبرید وارد چرخه تولید شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در استان همدان در زمینه تولید بذر ابراز داشت: فعالسازی بخش خصوصی که منجر به ایجاد واحدهای تولید بذر و آزمایشگاه‌های کشت‌بافت شده، شاخص‌ترین اقدام سازمان جهاد کشاورزی در این استان بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص انواع بذور تولیدی در همدان نیز گفت: فعالیت‌های استان بر روی بذور محصولات مهم از قبیل سیب زمینی، غلات، محصولات علوفه‌ای به ویژه یونجه، دانه‌های روغنی بخصوص کلزا رقم اکاپی و اخیراً تولید بذر ذرت هیبرید متمرکز است.

وی افزود: در محصول سیب زمینی که حدود 20 درصد از تولیدات کشاورزی استان را شامل می‌شود، دو واحد آزمایشگاه کشت بافت به وسیله بخش خصوصی تأسیس شده و استان همدان توانسته تکنولوژی تولید مینی‌تیوبر که همان مرحله اول تولید بذر سیب زمینی است، را بومی کند.

رنجبرضرابی تصریح کرد: در حال حاضر با تولید 2 میلیون و 480 هزار عدد مینی تیوبر توانسته‌ایم وابستگی را به خارج قطع کنیم.

وی ابراز داشت:  در حال حاضر امکان تولید بیش از 500 هزار تن بذر سیب زمینی در ارقام مختلف در یک دوره زمانی چهار ساله در استان فراهم شده است.

رئیس جهاد کشاورزی همدان در ادامه به تولید بذر گندم در استان پرداخت و گفت: گندم یکی دیگر از محصولات مهم و قابل توجه استان است.

وی ابراز داشت: برای تولید بذر این محصول نیز اقدامات خوبی در استان انجام شده که معرفی ارقام پرمحصول و در عین حال مقاوم به تنش‌های خشکی هدف اصلی آن بوده است.

رنجبرضرابی با بیان اینکه در سال زراعی جاری استان توانسته است بیش از 11 هزار تن غلات (گندم و جو) در پایه‌های پرورشی 3، مادری و گواهی‌شده خریداری کند، افزود: در حال حاضر این میزان، استحصال و فناوری شده و با توجه به نیاز شهرستان‌ها توسط عاملین توزیع در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی در خصوص دانه‌های روغنی کلزا یادآور شد: با توجه به اهمیت تامین بذر دانه‌های روغنی به ویژه کلزا در سال جاری بیش از 100 تن بذر کلزا رقم اکاپی تولید شده که بعد از تأمین نیاز استان به استان‌های با شرایط آب و هوایی مشابه ارسال می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی همدان ابراز داشت: علاوه بر این امسال برای نخستین‌بار در استان 24 هکتار، زیر کشت بذر ذرت قرار گرفته است.

وی افزود: 150 تن بذر یونجه رقم همدانی در استان در حال تولید است که پس از استحصال بین کشاورزان استان و کشور توزیع خواهد شد. 

انتهای پیام/89024/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول