اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پس از توافق دولت پاکستان برای آغاز مذاکرات با طالبان اعلام شد

آزادی «مشرف» و ۴۷۵۲ زندانی، خواسته طالبان پاکستان از دولت اسلام‌آباد

طالبان پاکستان برای آغاز مذاکرات خود با دولت این کشور، خواسته‌های جالبی از جمله تحویل گرفتن «پرویز مشرف» و رهایی حدود پنج هزار زندانی خود را مطرح کرده است.

آزادی «مشرف» و ۴۷۵۲ زندانی، خواسته طالبان پاکستان از دولت اسلام‌آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» با ارائه لیستی 4752 نفره از زندانیان طالبان به دولت این کشور، خواهان آزادی این افراد شده است.

یکی از رهبران تحریک طالبان در گفت‌وگو با روزنامه «تریبون» پاکستان گفت که 2 تن از رهبران این گروه در منطقه «سراروغه» از توابع «وزیرستان جنوبی» با مقامات پاکستانی دیدار و این لیست را به عنوان گام اول در آغاز روند مذاکرات به وی ارائه کرده‌اند.

وی افزود: در این لیست نام اعضای طالبان پاکستان که در زندان‌های مختلف این کشور محبوس هستند، از جمله افراد محکوم به مرگ، وجود دارد.

به نوشته روزنامه اردو زبان «جنگ» پاکستان، نام «ممتاز قادری» قاتل «سلمان تأثیر» استاندار سابق ایالت «پنجاب» پاکستان نیز در این لیست قرار دارد.

یک فرمانده دیگر این گروه نیز عنوان کرد که پس از توافق همه احزاب پاکستان برای آغاز مذاکرات با طالبان، تحریک طالبان پاکستان با تشکیل کمیته‌ای پنج نفره، دستور کار 35 ماده‌ای که مبنای مذاکرات این گروه با دولت پاکستان قرار خواهد گرفت را آماده کرده است.

گفته می‌شود که این دستور کار در جلسه شورای مرکزی طالبان که با حضور «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان و نمایندگان سایر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه «میرانشاه» واقع در وزیرستان شمالی برگزار شد، تدوین شده است.

به نوشته روزنامه جنگ، تحویل گرفتن پرویز مشرف رئیس‌جمهور سابق پاکستان که هم اکنون در بازداشت دولت این کشور است نیز از دیگر خواسته‌های این گروه از دولت اسلام‌آباد است.

با این حال، یکی از رهبران طالبان پاکستان با رد گزارشات مربوط به برگزاری جلسه رسمی شورا، تصریح کرد که تعدادی از رهبران طالبان پاکستان و چند گروه دیگر در حال برگزاری جلسات داخلی هستند و استراتژی این گروه برای مذاکرات را در جلسه شورای مرکزی که بعدا برگزار می‌شود نهایی خواهند کرد.

با این حال، برخی مقامات دولتی و اعضای ارشد طالبان از تلاش برخی عوامل برای مختل کردن این مذاکرات خبر دادند و «احسان‌الله احسان» سخنگوی سابق و از اعضای کمیسیون سیاسی طالبان پاکستان تصریح کرد که رهبران این گروه به دقت فعالیت‌ این عوامل را تحت نظر دارند.

وی همچنین درباره احتمال آتش‌بس پیش از آغاز مذاکرات نیز اظهارنظری نکرد و تصریح کرد که هنوز نمی‌توان در این باره اعلام نظر کرد.

علاوه بر این، سخنگوی طالبان پاکستان در وزیرستان جنوبی خبر تبادل شش شبه‌نظامی این گروه با 2 سرباز مرزی پاکستان که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد را تأیید کرد اما ارتش پاکستان این موضوع را رد کرد.

چندی پیش، همه احزاب پاکستان با برگزاری نشستی در اسلام‌آباد درباره آغاز مذاکرات رسمی با گروه تحریک طالبان پاکستان به توافق رسیدند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول