اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

توافق احزاب پاکستان برای مذاکره با طالبان

احزاب سیاسی پاکستان با شرکت در کنفرانسی درباره آغاز مذاکره با طالبان و پیگیری موضوع حملات پهپادهای آمریکایی در مجامع بین‌المللی به توافق رسیدند.

توافق احزاب پاکستان برای مذاکره با طالبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، همه احزاب سیاسی پاکستان در نشستی، ضمن حمایت از اقدامات دولت در مبارزه با تروریسم، متفق‌القول خواهان آغاز مذاکرات با طالبان و همه گروه‌های سهیم در روند صلح برای از بین بردن پدیده شوم تروریسم شدند.

این جلسه در دفتر نخست‌وزیری و به ریاست «نواز شریف» برگزار شد.

رهبران سیاسی و نظامی شرکت کننده در این جلسه، متوسل شدن به عملیات نظامی برای از بین یردن تروریسم را «گزینه بدی» دانستند و بر لزوم آغاز مذاکره با طالبان تأکید کردند. با این حال، احزاب و رهبران سیاسی تأکید کردند که مقابله نظامی با گروه‌های طالبان که حاضر به همراهی با روند صلح نشوند همچنان ادامه خواهد داشت.

همچنین شرکت‌کنندگان در این جلسه خواهان همکاری احزاب سیاسی و مذهبی در روند صلح شدند.

پیش از آغاز جلسه نیز «عمران‌خان» رهبر حزب «تحریک انصاف»، نواز شریف نخست وزیر و ژنرال «اشفاق کیانی» فرمانده ارتش پاکستان بر توقف حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی این کشور تأکید کردند که اعضای شرکت‌کننده در کنفرانس با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی از این اظهارات کردند استقبال کردند.

اما بنا به درخواست ژنرال کیانی و نواز شریف قرار شد به جای جنجال آفرینی سیاسی، این موضوع از طریق مراجعه به مجامع بین‌المللی و تحت فشار قرار دادن واشنگتن با قوانین بین‌المللی پیگیری شود.

همچنین در این جلسه، بر لزوم کمک دولت به ایجاد آرامش در کراچی و نیز آغاز مذاکره با بلوچ‌ها و همراه کردن آنان با دولت تأکید شد.

* بیانیه مشترک احزاب پاکستان

احزاب سیاسی پاکستان در پایان این نشست، با انتشار بیانیه مشترکی، توافق خود را درباره شش موضوع اعلام کردند:

1- دولت باید با ارتش هماهنگ باشد و از این نهاد پشتیبانی کند.

2- برای توقف حمله پهپادها باید به سازمان ملل متحد رجوع کنیم توقف این حملات در اولویت قرار دارد.

3- پاکستان باید به سرعت با طالبان وارد مذاکره شود.

4- در گذشته برای ریشه‌کن کردن تروریسم موفق نبوده‌ایم بنابراین تکرار شیوه‌های قبلی بی‌فایده است.

5- برای مبارزه با تروریسم یا هر جنگ دیگری نباید تحت فشار آمریکا و سایر قدرت‌ها وارد عمل شویم بلکه خود پاکستان درباره انجام عملیات نظامی تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

6- دولت می‌تواند با توجه به قوانین محلی از تمام امکانات خود برای مذاکره با گروه‌های شبه‌نظامی استفاده کند. این در حالی است که دولت خیبر‌پختونخواه به طور قطع باید در مذاکرات شرکت کند.

* استقبال طالبان از توافقات احزاب پاکستان

پس از این توافقات، «شاهدالله شاهد» سخنگوی طالبان پاکستان با استقبال از تصمیم احزاب سیاسی پاکستان برای مذاکره با این گروه در گفت‌وگوی تلفنی با تلویزیون ملی پاکستان اعلام کرد که تا چند روز آینده شورای طالبان با تشکیل جلسه در زمینه نحوه مذاکره با دولت پاکستان تصمیم‌گیری می‌کند.

البته در بیانیه این نشست تاریخی برای آغاز مذاکره با طالبان مشخص نشده است و هنوز معلوم نیست چه کسانی در این مذاکرات شرکت می‌کنند.

با این حال، «راجه‌ظفرالحق» عضو ارشد حزب «مسلم‌ لیگ نواز» که از اعضای شرکت‌کننده در این جلسه بود در این باره گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس به توافق رسیدن احزاب سیاسی و اتخاذ موضع واحد در برابر مسائل مهم کشور به ویژه مذاکره با طالبان بود و بنابراین مهم نیست که تاریخ مذاکره با این گروه تعیین نشده است.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف کنفرانس امنیت ملی آغاز مذاکرات رسمی با طالبان بود چون مذاکره مخفیانه با این گروه قبل از برگزاری این کنفرانس آغاز شده است.

به گفته ظفرالحق، طالبان از تصمیم دولت برای مذاکره استقبال کرده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد شبه نظامیان در گفت‌وگو با دولت جدی هستند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول