اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حافظ ممتاز قرآن در گفت‌وگو با فارس:

توجه بیشتر به حافظان قرآنی انگیزه حفظ قرآن را افزایش می‌دهد

حافظ ممتاز قرآن با اشاره به اهمیت توجه به حافظان قرآن، گفت: رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن علاوه بر رشد و پیشرفت در جامعه سبب تحقق جامعه‌ای قرآنی و سرشار از عمل به آموزه‌های الهی می‌شود.

توجه بیشتر به حافظان قرآنی انگیزه حفظ قرآن را افزایش می‌دهد

«حجت‌الاسلام معتمدی» یکی از حافظان قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری تمامی افراد به تکاپو افتادند تا در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گام بردارند، اما برای رسیدن به این مطلوب باید با نگاهی عمیق وارد مبحث حفظ قرآن شد.

وی با بیان اینکه یک قاری یا مداح از زمانی که وارد عرصه هنر تلاوت می‌شود می‌تواند در کرسی‌های تلاوت شرکت کند چرا که هر جلسه و محفلی با تلاوت قاری قرآن شروع می‌شود، ادامه داد: در پیشگاه مقام معظم رهبری نیز که هر سال حدود سه ساعت و نیم برنامه انس با قرآن برگزار می‌شود که در این برنامه قاریان قرآن فرصت بیشتری برای ارائه توانمندی‌هایشان دارند به طوری که 200 دقیقه به قاریان اختصاص دارد و تنها 5 دقیقه به حفاظ وقت داده می‌شود.

توجه بیشتر به حافظان قرآنی انگیزه حفظ قرآن را افزایش می‌دهد

حجت‌الاسلام معتمدی با اشاره به اهمیت توجه مسئولان به حافظان قرآن اظهار داشت: شورای عالی قرآن نیز که هر ساله اعزام فعالان قرآنی به حج را در برنامه خود دارد امسال 20 قاری قرآن به حج اعزام می‌کند، اما در این بین تنها یک حافظ قرآن انتخاب می‌شود که امیدواریم با دید مثبت مسئولان به حافظان قرآن در سال‌های آینده این تعداد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد،‌گفت: امسال در پیشگاه رهبری وقت حافظان قرآن کم بود و فقط آقای «غفران‌نیا» قرآن را تلاوت کرد، اما از بین قاریان افراد زیادی به تلاوت پرداختند. مسئولان باید برای حافظان قرآن مزایا و تدابیری بیندیشند تا دلسرد نشوند که در این راستا اعزام حافظان قرآن در کاروان حج سازمان فرهنگ و ارتباطات که تنها قاری و گروه تواشیح به حج اعزام می‌کند نقش قابل توجهی دارد چرا که این امر سبب فرهنگ‌سازی قرآنی در بین مردم می‌شود.

عمل به فرمایشات رهبری گامی به سوی تحقق جامعه‌ای آرمانی است

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری راهی به سوی پیشرفت و تحقق جامعه‌ای آرمانی است، تصریح کرد: تربیت حافظ قرآنی که مورد مطالبه مقام معظم رهبری است باید با اصول و قواعد و همچنین همراه با توجه به حافظان قرآن باشد تا آن‌ها نیز ترغیب به ادامه فعالیت‌های قرآنی خود شوند، در غیر این صورت نه تنها حافظان دلسرد و ناامید می‌شوند بلکه انگیزه‌ای برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیز نخواهند داشت؛ بر همین اساس باید توجه به حافظان قرآن در تمامی مسئولان و مردم نهادینه شود تا سایر افراد با آرامش و افق روشنی به حفظ قرآن که اهمیت بسیاری در شکل‌گیری رفتار و اخلاق انسان‌ها دارد، گام بردارند.

تحقق مطالبه رهبری عمل به آموزه‌های قرآن را در پی دارد

حجت الاسلام معتمدی افزود: من در سال 85 در مسابقات سراسری حفظ قرآن سازمان اوقاف امورخیریه موفق به کسب رتبه نخست شدم اما پس از این موفقیت هیچ سازمان و نهادی برای خواندن قرآن از من دعوت نکرد که این امر باعث کمرنگ‌شدن فعالیت‌های قرآنی من در سطح جامعه شد، بنابراین باید توجه داشته باشیم که برای رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری و اثرگذار بودن بر روی افکار آحاد جامعه و به ویژه جوانان باید رفتاری قرآنی و متناسب با شأن حافظان قرآن با آن‌ها داشته باشیم تا سایر افراد ترغیب به حفظ قرآن و همچنین ورود به عرصه‌های قرآنی شوند تا در آینده‌ای نزدیک نه تنها مطالبه مقام معظم رهبری تحقق یابد بلکه جامعه‌ای سرشار از عمل به آموزه‌های الهی داشته باشیم.

این حافظ ممتاز قرآن با اشاره به اینکه حافظان قرآن مکان و برنامه‌ای برای نشان دادن توانمندی‌های خود به سایر افراد ندارند، خاطرنشان کرد: مسئولان باید همچون قاریان که کرسی تلاوت دارند، برای حافظان قرآن کرسی‌های حفظ تشکیل دهند تا افراد مکانی برای عرضه توانمندی‌های خود داشته باشند و از این طریق سایر افراد را تشویق به حفظ قرآن کنند.

زمینه ارائه توانمندی‌های حافظان قرآن ایجاد شود

وی با بیان اینکه در تمامی محافل از قاریان دعوت می‌شود اما در هیچ جلسه و برنامه‌ای از حافظان قرآن دعوت نمی‌کنند که حتی یک آیه را از حفظ بخوانند تا سایر افراد با دیدن این امر ترغیب به حفظ قرآن شوند، اظهار داشت: باید در ابتدا جایگاهی خوبی برای حافظان تبیین و سپس مردم را به حفظ قرآن ترغیب کرد، چرا که اگر به حافظان قرآن توجهی نشود به طور حتم مردم به حفظ قرآن تشویق نخواهند شد.

حجت الاسلام معتمدی با اشاره به اینکه زمینه ارائه محفوظات و تمرین برای حافظان قرآن وجود ندارد، گفت: ما انگیزه‌ای برای حفظ قرآن برای افراد ایجاد نکرده‌ایم. همانطور که قرائت قاریان در مجالس مختلف باعث رشد و تقویت صدای قاریان می‌شود، باید برای حافظان قرآن نیز برنامه‌ریزی کرد تا محفوظات خود را در مقاطع زمانی مختلف ارائه دهند تا ماندگاری محفوظات بیشتر و روز به روز پیشرفت کنند نه اینکه پس از مدتی حافظه آن‌‌ها توانایی قرائت قرآن از حفظ را نداشته باشد بنابراین ایجاد زمینه مناسب برای ارائه توانمندی‌های حافظان قرآن باعث تشویق افراد و همچنین تقویت توانایی‌های حافظان قرآن می‌شود.

متولیان مساجد از حافظان قرآن محله برای «تلاوت نور» بهره گیرند

وی با ارائه پیشنهادی برای میدان دادن به حافظان قرآن و حضور بیشتر آن‌ها در عرصه‌های گوناگون ادامه داد: به نظر من در طرح «تلاوت نور» که هر شب در مساجد یک صفحه قرآن تلاوت می‌شود، باید به حافظان قرآن توجه بیشتری کرد، به طوری که در این طرح حافظان هر مسجدی قرآن را از حفظ بخوانند تا علاوه بر فرهنگ‌سازی مردم بیشتر به حفظ قرآن روی آورند، چرا که اگر قرآن توسط قاری تلاوت شود مردم نمی‌توانند با وی همراهی کنند در صورتی که تلاوت قرآن توسط حافظان باعث هم‌خوانی مردم و درنتیجه نهادینه کردن فرهنگ حفظ در جامعه می‌شود.

برای حافظان قرآن کرسی حفظ تشکیل شود

حجت‌الاسلام معتمدی برگزاری کرسی تلاوت برای حافظان قرآن را یکی دیگر از راهکارهای گسترش فرهنگ حفظ قرآن در جامعه عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های هنری، اجتماعی و سیاسی ما جایگاهی برای عرضه دارند ولی حافظان قرآن در کشور تنها در زمان مسابقات قرآن می‌توانند محفوظات خود را ارائه دهند این در حالی است که بسیاری از داوران پس از مدتی داوری از اینکه در مسابقات شرکت کنند خجالت می‌کشند، بنابراین باید با ایجاد فضایی حافظان قرآن را گردهم آورد تا مردم نیز از این گردهمایی استفاده ببرند و به حفظ قرآن علاقه‌مند شوند.

برای تحقق مطالبه رهبری نیازمند برنامه‌ای جامع هستیم

این حافظ ممتاز قرآن و نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: مسئولان باید برای رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر 10 میلیون حافظ قران باید با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های تشویقی پیش‌روند و با میدان دادن به حافظان توانمند فعالیت‌های شایسته‌ای را به سرانجام برسانند تا افراد جذب امور قرآن و به ویژه حفظ قرآن شوند، چرا که تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از سوی حافظان قرآن صورت می‌گیرد بنابراین ارج نهادن به توانایی و فعالیت‌های حافظان قرآن می‌تواند جامعه را در رسیدن به فرمایشات معظم‌‍له تشویق کرده و همچنین مردم را به توجه بیشتر به آیات الهی و عملی کردن به آموزه‌های قرآن در زندگی ترغیب کند.

رتبه نخست مسابقات کشوری مسابقات قرآن اوقاف و امورخیریه در سال 85  با اشاره به اینکه زمانی می‌توان حافظان قرآنی هدفمند و با توانایی فاخر تربیت کرد که شأن و جایگاه حافظان را به درستی تعریف کنیم، گفت: گسترش فرهنگ قرآنی و داشتن 10 میلیون حافظ قرآن نیازمند توجه بیشتر مسئولان و همکاری و تعامل بیشتر آن‌ها با نخبگان قرآنی است که امیدواریم این امر به زودی در بین مسئولان نهادینه شود تا شاهد تحقق مطالبه رهبری و توجه بیشتر به آموزه‌های قرآن باشیم. 

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول