اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با فارس:

تعداد حافظان قرآن ایرانی را در حج باید با برنامه‌ریزی ویژه افزایش داد

یکی از حافظان بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه وهابی‌ها توانایی حفظ قرآن را فقط مختص غیر شیعه معرفی می‌کنند، گفت: حضور حافظان قرآن شیعه ایرانی در چنین شرایطی باید با برنامه‌ریزی وپژه پررنگ‌تر شود.

تعداد حافظان قرآن ایرانی را در حج باید با برنامه‌ریزی ویژه افزایش داد

«امیر آقایی» حافظ بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه یک‌بار توفیق همراهی با کاروان نور را در حج تمتع داشته است، گفت: در سال 72 که من جوانی 26 ساله بودم تنها دو حافظ قرآن به حج اعزام شده بودند که من همراه با «حسن فاطمیان» به سفر حج مشرف شدیم.

مهم‌ترین جنبه اعزام کاروان نور به حج تبلیغ قرآن و تشیع است

وی با بیان اینکه اعزام حافظان و قاریان به سرزمین وحی از دو جهت حائز اهمیت است، تصریح کرد: مهم‌ترین جنبه اعزام کاروان قرآنی به حج تمتع تبلیغ قرآن و تشیع است چرا که وهابیت در عربستان همواره در بین زائران ادعا می‌کنند که شیعیان توانایی حفظ قرآن را ندارند بنابراین اعزام حافظان قرآن و نشان دادن توانمندی‌های آن‌ها باعث خنثی شدن تبلیغات منفی می‌شود.

آقایی با اشاره به اینکه جنبه دیگر اهمیت اعزام فعالان قرآنی به حج برنامه‌هایی است که در بعثه مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، ادامه داد: تلاوت و محافل انس با قرآن در کاروان‌ها و هتل‌های زائران که توسط قاریان برگزار می‌شود می‌تواند بار تبلیغاتی داشته و توجه زائران را به قرآن بیشتر جلب کند بنابراین اعزام قاریان و حافظان قرآن امری پسندیده است.

عربستان اجازه تبلیغ رسمی به ایرانیان نمی‌دهد

این حافظ بین‌المللی قرآن در خصوص اعزام تنها یک حافظ قرآن به حج تمتع خاطرنشان کرد: به نظر من جا دارد بیشتر از یک حافظ به حج اعزام شود، البته شرایط حج شرایط ویژه‌ای است چرا که به ایرانیان اجازه تبلیغات رسمی نمی‌دهند و بچه‌ها مجبورند در طبقه دوم مسجدالحرام حلقه بزنند به واسطه تلاوت قرآن مردم را جمع کنند.

 آقایی با بیان اینکه در کاروان‌ها و حتی بعثه مقام معظم رهبری فضای تبلیغاتی برای حافظان قرآن بیشتر از قاریان است، افزود: در اماکنی مثل مسجدالنبی و مسجدالحرام شاید قرائت قرآن کارایی بیشتری داشته باشد اما پس از اینکه افراد جمع ‌شدند و فضایی آماده شد که حافظ قرآن بتواند هنرنمایی کند به طور حتم حافظان می‌توانند اثر تبلیغاتی خوبی داشته باشند، اما در اول کار قرائت و تواشیح است که باعث جمع و ایجاد حلقه در بین قاریان و حافظان قرآن می‌شود.

در کشورهای عربی به حفظ قرآن اهمیت بیشتری می‌دهند

وی با اشاره به اینکه حفظ و ترتیل‌خوانی در کشورهای عربی از اهمیت بیشتری نسبت به قرائت برخوردار است، تصریح کرد: جلسات و حلقه‌های قرآنی در مراسم حج به صورت غیرقانونی برگزار می‌شود به همین دلیل فرصت هنرنمایی حفاظ به وجود نمی‌آید اما اگر زمینه ارائه توانمندی‌های حافظان کشورمان فراهم شود تأثیرگذاری حافظان قرآن به ویژه در محافل ترتیل‌خوانی به مراتب بیشتر از قاریان است.

این حافظ بین‌المللی قران کریم ادامه داد: به نظر من اگر تعداد حفاظ برای تبلیغ بیشتر و برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسی صورت گیرد، همچنین مسئولان از راه‌های دیگر زمینه را برای حافظان قرآن فراهم کنند که حافظان در حلقه‌های سعودی‌ها به ویژه در مسجدالنبی که قرآن می‌خوانند شرکت کنند اثر تبلیغی خوبی خواهد داشت همانطور که در سال‌های گذشته نیز افرادی در این حلقه‌ها حضور یافتند و باعث تبلیغ مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی ایران و شیعیان شدند.

اهدای انگشتر یکی از زائران به حافظ قرآن ایرانی

وی با اشاره به اینکه در مراسم حج سال 72 برنامه‌های متنوع جالبی برگزار شد، گفت: در آن زمان آقای فاطمیان در مراسمی مشغول تلاوت قرآن بود و آنقدر برنامه خوب اجرا شد که بسیاری از افراد دور ما جمع شده بودند، پس از اینکه تلاوت آقای فاطمیان به پایان رسید یکی از زائران که تحت تأثیر تلاوت قرار گرفته بود انگشتر خود را به وی هدیه کرد که به نظر من این تأثیرگذاری و حرکت تبلیغ خوبی برای جمهوری اسلامی ایران بود.

آقایی با بیان اینکه جذب افراد توسط حافظان قرآن بسیار زیاد است، افزود: افراد اعزامی به عنوان سفری تبلیغی و مأموریت به این سفر نگاه کنند و مدنظر داشته باشند که توفیق خاصی است که به واسطه حفظ یا قرائت قرآن به آنها روی کرده که آرزوی همه مسلمانان است، بنابراین قدر خود و لحظات را بدانند و در کنار اجرای مأموریت تبلیغی به نحو احسن و شرکت در تمامی مجالس و محافل قرآنی از معنویات این سفر توشه‌ای برای آخرت ذخیره کنند.

انتهای پیام/م.خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول