اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده داروسازی همدان:

باید داروهایی را تولید کنیم که در دنیا وجود ندارند

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان مقصد فعالان عرصه داروسازی را پیشداری در علم عنوان کرد و گفت: باید داروهایی را تولید و به دنیا عرضه کنیم که در دنیا وجود نداشته باشد.

باید داروهایی را تولید کنیم که در دنیا وجود ندارند

محمدعلی‌دانش‌مهر در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در همدان، با اشاره به اینکه وظیفه تأمین داروی مورد نیاز با دانشکده‌های داروسازی است، اظهار داشت: دانشکده‌های داروسازی هم در اقتصاد کشور و هم در سلامت جامعه دخیل هستند زیرا وابستگی دارویی در شرایط خاص می‌تواند فشاری برای یک کشور باشد.

 *دانشکده داروساز توأمان در اقتصاد و سلامت جامعه اثر دارد

وی با اشاره به رسالت دانشکده داروسازی ادامه داد: بعد از انقلاب در عرصه دارو تلاش زیادی صورت گرفته که در دو رأس افزایش تعداد دانشکده‌های داروسازی و افزایش کارخانجات دارو نمود بیرونی یافته است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان آمار ارائه شده در خصوص تولیدات داروی داخلی را واقعی خواند و بیان داشت: فارغ‌التحصیلان این رشته با کشف فرمولاسیون دارو و تحقیقات خود توانسته‌اند این میزان داروی تولید داخل را به جامعه عرضه کنند.

 وی دارو را یک صنعت وابسته به شیمی عنوان کرد و گفت: اگر چه ما مواد اولیه را در اختیار داریم اما رسیدن به صنایع تبدیلی رسالتی است که بر دوش شیمیست‌های جامعه است.

* تعامل با دانشکده شیمی همدان راهگشاست

دانش‌مهر که خود استادیار گروه شیمی داروئی است، با بیان اینکه فعالان گروه شیمی نیز این نیاز را درک کرده‌اند، افزود: تحقق این امر یک برنامه میان‌مدت برای رسیدن شیمیدان‌ها و صنایع شیمی به استانداردهای جهانی را می‌طلبد تا مواد اولیه از نفت، گاز و منابع غیر فسیلی موجود در کشور تهیه شود.

وی تصریح کرد: داروسازان از زمانی‌ که دارو به آنها تحویل داده می‌شود تا زمان رساندن آن به دست مردم در فرآیند تولید دارو دخیل هستند.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان وجود دانشکده شیمی قدرتمند در دانشگاه بوعلی‌سینا را در تحقق این امر مؤثر دانست و گفت: رئیس این دانشگاه خود از فعالان صاحب‌نام در عرصه داروست و قرار بر آن است که دانشجویان شیمی و داروسازی با هم تعامل داشته باشند.

*خودکفایی در دارو برابر است با حذف وابستگی

وی به رفع 80 تا 90 درصدی نیاز دارویی کشور از تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: داروهای تولید داخل  0.1 قیمت اصلی آن است که اگر از خارج وارد شوند صرف نظر از وابستگی سلامت و اقتصاد کشور باید حجم عظیمی از سرمایه موجود داخل برای تأمین دارو به هدر رود.

دانش‌مهر به کیفیت تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: داروهای ساخت داخل از آنجایی که دستگاه‌های آنالیزی مشابه با نمونه استفاده شده در خارج است و متدهای آن نیز هماهنگ با دنیاست بر اساس منحنی‌های رسم شده با اختلاف ناچیز و مورد قبول جوامع بین‌المللی، توان رقابت با داروهای خارجی را دارد.

وی با اشاره به اینکه یک پزشک ممکن است بخاطر علاقمندی به یک برند خاص، صرفاً آنرا تجویز کند، ابراز داشت: این پزشک به خاطر نتیجه‌ای که سال‌ها از آن تولیدکننده دیده، آن را می‌پسندد و بیمار هم تابع نظر پزشک است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: سیستم توجه به یک برند خاص در تمام دنیا رایج است اما اینکه این سیستم در بازنگری روی تصمیمات تولید دارو اثر بگذارد، نامطلوب است.

وی با اشاره به تبلیغ چشمگیر تولیدات دارویی در داخل، افزود: توزیع مناسب دارو و تأمین مواد اولیه دارویی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته که رونمایی از داروهای ساخت ایران حکایت از این موفقیت دارد.

دانش‌مهر مقصد فعالان عرصه داروسازی را پیشداری در علم عنوان کرد و ابراز داشت: باید داروهایی را تولید و به دنیا عرضه کنیم که در دنیا وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کار تولید دارو یک کار بنیادی با روند طولانی است، اظهار کرد: داروهایی که امروز رونمایی می‌شود حاصل کار طولانی‌مدت دانشمندانی است که دلسوزانه در این عرصه تلاش کرده‌اند.

* دانشکده همدان 2 سال دیگر فارغ‌التحصیلان را راهی بازار کار می‌کند

وی در رابطه با دانشکده داروسازی همدان گفت: این دانشکده پانزدهمین دانشکده داروسازی در سطح کشور بود که موفق به اخذ مجوز تأسیس شد.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: تاکنون تنها یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی موفق به کسب مجوز تأسیس این رشته شده و چند دانشگاه دیگر هم برای تحقق این امر اقدام کرده‌اند.

وی ابراز داشت: دانشکده داروسازی همدان در سال 88 مجوز تأسیس و در سال 89 مجوز پذیرش دانشجو را دریافت کرد.

دانش‌مهر با اشاره به اینکه این دانشکده تاکنون سه دوره دانشجو پذیرش کرده است، بیان کرد: دوره چهارم این رشته در مهر ماه دانشجو جذب می‌کند.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان ورودی به این دانشکده از 25 نفر شروع شده و در مهر ماه سال تحصیلی جدید به 50 دانشجوی جدیدالورود می‌رسد.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأسیس شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی همدان را یادآور شد و گفت: 23 دانشجو نیز از بهمن ماه در رشته داروسازی این واحد فعالیت می‌کنند.

 وی نخستین دوره فارغ التحصیلان رشته داروسازی که مدت دوره آنها 6 ساله است را دو سال دیگر عنوان کرد.

دانش‌مهر از فعالیت 20 عصو هیئت علمی در دانشکده خبر داد و گفت: 10 عضو به صورت مستقل و بقیه در قالب بورسیه مشغول کار هستند.

وی به رفع نیاز هیئت علمی دانشکده ظرف یکی دو سال آینده و رسیدن به استاندارد 25 تا 35 عضو سخن گفت و ادامه داد: کیفیت تدریس هم رضایت‌بخش بوده ‌است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به وجود تنها پنج دانشکده در سال 62 گفت: تهران، اصفهان، اهواز، مشهد و تبریز در آن زمان دارای دانشکده بودند.

 وی تصریح کرد: متولیان دانشکده‌های داروسازی در کشور به شدت با افزایش این دانشکده‌ها به دلیل  هزینه‌بری و ارزبری در تهیه تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز مخالفند.

* 85 درصد فارغ‌التحصیلان در داروخانه‌ها مشغولند/ بار تحقیقات بر دوش 15 درصد باقیمانده

 دانش‌مهر تعداد دانشگاه‌های داروسازی را نسبت به دیگر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی در ایران بسیار کمتر دانست و گفت: برای ورود داروسازانی متعهد به بازار کار باید تجهیزات کافی و فضای مناسب موجود باشد تا رسالت‌های آنها را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه از هر 100 فارغ‌التحصیل داروسازی  85 نفر در داروخانه مشغول فعالیت هستند، اضافه کرد: رسالت تهیه و تولید دارو بر دوش 15 درصد باقیمانده است که تخصص می‌گیرند و در مراکز تحقیقاتی و کارخانجات کار می‌کنند.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان به وجود داروسازان بالینی اشاره کرد و ادامه داد: داروسازان بالینی در کنار پزشکان در بیمارستان‌ها تربیت می‌شوند و با وجود این قشر نقش داروسازان بیش از پیش عینیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در این شرایط پزشک مهارت داروساز را می‌بیند، به علم او یقین پیدا می‌کند و بهتر می‌داند که تجویز دارو را باید به متخصصش واگذار کرد.

* داروساز بالینی نقش مؤثر داروسازان را احیا می‌کند

دانش‌مهر به جذب یک داروساز بالینی در همدان اشاره کرد و ادامه داد: با آغاز فعالیت این داروساز نقطه عطفی در ضرورت و اهمیت حضور داروسازان به وجود می‌آید.

وی راهکاری را برای تشویق فارغ‌التحصیلان برای ادامه فعالیت در رشته تحصیلی خود پیشنهاد کرد و گفت: با اعطای وام برای تأسیس داروخانه و ندادن مجوز کار برای هر کس می‌توان از داروسازان وظایف محوله را خواست و به طور حتم اینگونه تلاش بخش داروسازی در تریبت نیروهای متعهد به ثمر می‌نشیند.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان نظارت به روند تولید دارو در کارخانجات داروسازی را از دیگر رسالت‌های دانشکده داروسازی برشمرد و گفت: آموزش ساخت دارو، خدمات‌رسانی بهینه، ارزیابی داروها و فرمولاسیون داروها بخشی از وظایف گروه‌های آموزشی حاضر در این دانشکده است.

وی به بهبود وضعیت و دانش داروسازان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بی‌شک تجربیات افراد قبلی در این زمینه مؤثر است.

* ساختمان جدید دانشکده در دانشگاه علوم پزشکی همدان بی‌نظیر است/ تحویل در مهرماه

دانش‌مهر به فضای جدید دانشکده داروسازی اشاره کرد و گفت: این ساختمان در پنج طبقه در حال ساخت است و قرار است تا مهر ماه دو طبقه آن یعنی کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های آموزشی تحویل دانشکده شود.

وی در پایان به پیش‌بینی طبقات سوم و چهارم این دانشکده برای آزمایشگاه‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: این ساختمان در بین دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان بی‌نظیر است.

انتهای پیام/89025/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول