اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول امور داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

مصرف خودسرانه دارو در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است

مسئول امور داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه مصرف بی‌رویه دارو عوارض غیر قابل جبرانی دارد، گفت:‌ مصرف خودسرانه دارو در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است.

مصرف خودسرانه دارو در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سید محمد حکیمیان شامگاه پنج‌شنبه در نشست با برخی پزشکان مراکز و خانه‌های بهداشت در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: تجویز و مصرف صحیح و منطقی دارو، موضوعی است که عدم توجه به آن از سوی پزشکان و بیماران عواقب نگران‌کننده‌ای در جامعه به همراه خواهد داشت.

مسئول امور داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: دارو به عنوان مهم‌ترین رکن اصلی درمان در دنیا است به طوری که 75 درصد درمان بیماری‌ها از طریق دارو صورت می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه همه افراد باید آگاه باشند که مصرف بی‌رویه می‌تواند به طور جدی سلامتی آنان را به خطر بیندازد، اضافه کرد: مصرف بی‌رویه دارو در بسیاری موارد، عوارض غیر قابل جبرانی دارد.

* مصرف بی‌رویه دارو به علت بی‌اطلاعی مردم است/ عوارض دارویی چهارمین علت مرگ و میر

حکیمیان گفت: افزایش مصرف دارو در کشور و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد نشأت گرفته از عدم اطلاع مردم از اثرات نامطلوب مصرف بی‌رویه دارو است که از این‌رو اغلب مردم از عوارض مصرف بی‌رویه دارو بی‌اطلاع بوده و توجهی به هشدارها و خطرات غیر قابل جبران این معضل ندارند.

وی ادامه داد: کشور ما به لحاظ مصرف دارو، در میان 20 کشور نخست دنیا است و در آسیا بعد از چین مقام دوم را دارد.

این مسئول امور دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، مردم ایران 10 تا 15 درصد مجموع داروهای کشور را به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف می‌کنند که این موضوع نگران‌کننده است.

حکمیان ادامه داد: بر این اساس پیشگیری از مصرف بی‌رویه داروها، شیوه‌های علمی و منطقی تجویز و کاهش عوارض دارویی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه نظام‌های درمانی و سازمان بهداشت جهانی بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم سلامت در هر کشور نحوه مدیریت درمان بیماری و میزان تجویز و مصرف داروها است، گفت: مرگ و میر ناشی از عوارض دارو، چهارمین تا هشتمین علت مرگ و میر در دنیا است.

* مصرف بیش از حد داروهای تزریقی، مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در کهگیلویه و بویراحمد

حکمیان یادآور شد: مصرف برخی داروها از جمله داروهای تزریقی و آنتی‌بیوتیک‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از حد استاندارد آن بالاتر است و این در حالی است که میزان مصرف داروهای تزریقی در دنیا 11 درصد است ولی این آمار در ایران 46 درصد است.

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: 60 درصد از مردم نمی‌دانند که آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزای معمولی کارایی ندارند و مصرف این داروها بدون توصیه پزشک بسیار خطرناک است.

وی ابراز داشت: هر ایرانی به طور متوسط در یک سال 339 بار دارو مصرف می‌کند، که این رقم چهار برابر آمار جهانی است.

وی همچنین استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را در دنیا 20 درصد و در ایران حدود 50 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی و مسکن‌ها در این استان بسیار بالا است.

انتهای پیام/82005/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول