اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صنایع دستی؛ تولید بومی با صرفه اقتصادی

ابعاد مختلف هنر و توجه به صنایع بومی در هر جامعه‌ای به عنوان شناسنامه فرهنگی آن جامعه تلقی شده و از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

صنایع دستی؛ تولید بومی با صرفه اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین؛ صنایع دستی به عنوان یکی از ارکان مهم در حوزه میراث فرهنگی و تمدنی کشور از گذشته‌های دور مورد توجه قرار داشته و امروزه نیز این عرصه با توجه به پیشینه ارزشمند در همه جای ایران از شرق تا غرب کشور به حد قابل توجهی به شهرت رسیده است.

هرآنچه که پیشینه و تمدن ملی کشور امروز در خود دارد، جزو آثار فرهنگی، اصیل و بومی محسوب شده که پاسداشت و نگهداری این مجموعه از خلاقیت‌های برجای مانده از نیاکان و پدران می‌تواند به عنوان سندی بر افتخارات تاریخی این مرز و بوم بوده و چهره و اصالت کشور را ترسیم کند.

هنر اصیلی که طی قرن‌های متمادی در این مرز و بوم با عناوین مختلف رنگ و آب گرفته و چهره گذشتگان را برای نسل حاضر ترسیم کرده است آنقدر صاحب ارزش و نکوهش است که نمی‌توان مصداقی برای آن آورد؛ همانطور که فرهنگ میهنی در هیچ سرزمینی با دستاورد‌های جدید در آن کشور نه تنها تناقض نداشته؛ بلکه افتخار و سندی بر سبقه و تاریخچه فرهنگی و اجتماعی آن نقطه محسوب می‌شود.

ترویج هنر محدود به ابعاد غیربومی نیست

فرماندار بویین زهرا در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا از صنایع دستی به عنوان هنر‌های ارزنده و قابل توجه جامعه یاد کرد و اظهار داشت: نگاه جدی به هنر‌های بومی، اساطیری و کهن در هر دوره‌ای یکی از وظایفی است که در زمره اولویت‌های شهرستان بویین زهرا قرار داشته و پیگیری شده است.

احد احمدی با اشاره به آماده‌سازی بستر‌های برای جهش در بخش میراث فرهنگی شهرستان بویین زهرا، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های ممتاز شهرستان بویین زهرا در بخش‌های مرتبط با هنر، صنایع دستی و میراث فرهنگی باید امیدوار بود تا مسئولان امر نسبت به پیگیری و تلاش برای نهادینه‌ کردن این فرهنگ تلاش کرده و گام‌های ارزشمندی را بر جای بگذارند.

احمدی به علل بروز کم‌توجهی به بخش‌های مختلف صنایع بومی و تولیدات ارزنده ایرانی طی ادوار مختلف پرداخت و تصریح کرد: صنایع بومی در هر منطقه گوشه‌ای از فخر، ادب و آیین‌های ارزشمند آن منطقه را نشان داده که این نوع آداب در چهره‌بخشی و تصویر‌دهی به مسافران و افراد گردشگر از آن منطقه نیز تأثیرگذار و مهم واقع می‌شود.

وی از هنر به عنوان دریچه تعالی و گرانبها برای انتقال به نسل‌های کنونی و آینده نام برد و خواستار چینش سازوکارهای مناسب برای فراهم‌ کردن زمینه حضور هنرجویان در رشته‌های مختلف صنایع بومی و دستی شهرستان بویین زهرا شد.

بویین زهرا‌ یافته‌های تمدنی خود را دریابد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویین زهرا نیز در این خصوص در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اذعان داشت: در حال حاضر بخش صنایع دستی شهرستان بویین زهرا قابلیت‌های متنوعی را دارا بوده که در صورت حمایت و توجه این قابلیت‌ها می‌تواند تأثیرگذار بوده و به روند صعودی فرهنگی این شهرستان خدمات شایسته‌ای را برساند.

محمد‌رضا رضایی کلج از برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف توسط میراث فرهنگی در سطح شهرستان بویین زهرا خبر داد و عنوان کرد: برگزاری آیین‌های صنایع‌ دستی و دوره‌های آموزشی جزو شاخص فعالیت‌های این اداره بوده و هم‌اکنون طرح‌ها و مقدماتی نیز برای تشکیل و راه‌اندازی موزه‌ باستان‌شناسی در شهرستان بویین زهرا مهیا شده است که در حال پیگیری است.

صنایع دستی؛ تولید بومی با صرفه اقتصادی

بخشدار دشتابی نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در بویین زهرا گفت: صنایع فرهنگی به ویژه در حوزه‌های بومی از ذوق سرشار و اندیشه خلاق هنرمندان پر مایه ایرانی نشأت گرفته و به همین علت آثار صنایع دستی در کشور ما دارای جنبه‌های معنوی و فرهنگی نیز است.

علی جدایی، ابزار صنایع‌دستی را جزو هنر‌های ملی کشور دانست و تصریح کرد: نقش و اهمیت صنایع دستی به عنوان هنری مقدس، صنعتی، مستقل، بومی و اصیل جنبه‌های کاربری فراوانی را داشته و از نظر هنری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارای تأثیر بسزایی است.

وی با اشاره به ظرفیت و استعداد بسیار غنی و ارزشمند موجود در منطقه دشتابی در حوزه صنایع دستی شهرستان بویین زهرا تأکید کرد: بخش دشتابی یکی از مراکز مهم صنایع‌دستی در استان قزوین بوده که امیدوار هستیم با فراهم‌آوری زیرساخت‌های لازم شاهد هنرآفرینی دوباره مردم این بخش در تولید و پرورش انواع محصولات صنایع دستی باشیم.

بخشدار دشتابی خاطرنشان کرد: توجه و توسعه صنایع‌دستی در هر زمان تاریخ، مهارت‌ها، استعدادها و شیوه زندگی پیشینیان را به نسل حاضر شناخته و معرفی می‌کند.

وی عنوان کرد: همچنین عرصه صنایع دستی از منظر اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز مهم و نقش‌آفرین محسوب می‌شود.

بخشدار دشتابی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه سال‌جاری بخشداری دشتابی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: این تفاهم‌نامه در راستای برگزاری کلاس‌های آموزش صنایع دستی در بخش دشتابی شهرستان بویین زهرا منعقد شده است.

جدایی عنوان کرد: براساس این تفاهم‌نامه برگزاری کلاس‌های صنایع‌دستی از ابتدای سال‌ جاری با استقبال بسیار گسترده بانوان دشتابی آغاز به کار کرده است.

وی پیرامون مزایای حضور بانوان و هنرجویان در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی ویژه صنایع‌دستی، بیان کرد: شرکت در این دوره‌ها برای فراگیری هنر صنایع‌دستی بسیار ارزشمند بوده و در پایان برگزاری این دوره نیز به کارآموزان مدرک پایان دوره داده می‌شود.

بخشدار دشتابی عنوان کرد: کارآموزان می‌توانند با ارائه مدارک خویش از تسهیلات ارزان‌قیمت برای احداث کارگاه صنایع دستی استفاده کرده و بهره‌ ببرند.

خدایی پیرامون چگونگی و تنوع آموزش‌های ارائه شده در کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی ارداق گفت: در این دوره آموزشی بانوان در دو رشته گلیم‌بافی و سرمه‌دوزی آموزش‌های لازم را فرا گرفته و مدرک دریافت می‌کنند.

وی پیرامون نحوه مدیریت دوره‌های آموزشی ویژه فراگیری هنر صنایع‌دستی در شهر ارداق بیان کرد: این کلاس‌ها در دو شیفت صبح و بعد از ظهر و در مجموع طی 24 جلسه در مجموعه شهر ارداق برگزار می‌شود.

بخشدار دشتابی با بیان اینکه آموزش صنایع دستی بخش دشتابی با حضور کارآزموده‌ترین اساتید صنایع دستی استان قزوین برگزار می‌شود، ابراز داشت: بانوان هنرجو در سنین مختلف برای شرکت در این کلاس‌ها محدودیتی نداشته و می‌توانند به کسب آموزش‌های هنری در رشته صنایع‌دستی بپردازند.

بیشتر هنر‌های بومی کشور در حال حاضر در ورطه فراموشی بوده و گاهاً در گوشه و کنار دیده می‌شود که پیشینه‌کارانی که از گذشته به کار تولید در حوزه صنایع دستی اشتغال دارند به علت عدم حمایت‌های لازم دست از کار کشیده و درد و رنج‌های خویش را بیان می‌کنند.

در همین راستا لازم است تا حمایت‌ها از بخش صنایع‌دستی دوچندان شود چراکه هنر و فرهنگ تمدنی به جز پیشینه و ارزشمند بودن آن به نوعی در حوزه اقتصادی نیز سودمند بوده و با فعال‌سازی این بخش می‌توان به رشد و توسعه فرهنگی و هنری جامعه نیز کمک کرد.

انتهای پیام/77005/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول