اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نمایشگاه بین‌المللی ویترین اقتصادی گیلان

احداث نمایشگاه دایمی و بین‌المللی یکی از نیازهای اساسی و ویترین اقتصادی گیلان است که می‌تواند با همت مسئولان و بخش ‌خصوصی تحقق یابد.

نمایشگاه بین‌المللی ویترین اقتصادی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، داشتن یک نمایشگاه دایمی و بین‌المللی در گیلان همواره یکی از خواسته‌ها و آرزوهای مهم مردم این استان بوده است.

عملیات اجرایی نمایشگاه بین‌المللی گیلان که از مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت به استان بود، در سال 86 با حضور استاندار وقت گیلان و جمعی از مسئولان آغاز شد.

این سالن نمایشگاهی قرار بود در فضایی به مساحت 6 هکتار در کیلومتر پنج جاده رشت به انزلی و در محل کارخانه «راف» توسط بخش خصوصی ساخته شود و سالن نمایشگاهی در مدت 18 ماه و مجموع کامل نمایشگاه در مدت سه سال به بهره‌برداری برسد اما بر خلاف پیش‌بینی‌های مسئولان آن زمان، این پروژه هنوز افتتاح نشده است.

نمایشگاه دایمی، مکان مناسبی برای عرضه و ارائه توانمندی‌های استان در بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی بوده و یکی از ضرورت‌های گیلان است.

*نمایشگاه بین‌المللی گیلان در منطقه جیرده رشت احداث می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان درباره نمایشگاه فعلی استان در کارخانه فرش، اظهار کرد: نمایشگاه فعلی در محل کارخانه فرش گیلان که عنوان نمایشگاه بین‌المللی به خود گرفته است در شٱن استان مستعد و اقتصادی نیست.

علی منتظری، با بیان اینکه گیلان دارای ظرفیت، توان و قوت اقتصادی بسیار بالایی است، افزود: برخورداری استان از این ظرفیت‌ها در کشور بی‌نظیر است.

وی برپایی نمایشگاه‌های فصلی هر ساله را با هدف تنظیم بازار و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا که موجب کاهش قیمت‌‌ها و جلوگیری از واسطه‌گری و سودجویی‌های برخی در زمان افزایش تقاضاها می‌شود، برشمرد.

این مسئول با تصریح بر اینکه داشتن نمایشگاه دایمی و در حد استانداردهای جهانی یکی از نیازهای مهم استان است، خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی یک نقطه قوت و ویترین اقتصادی استان است بنابراین ما در استان برای ایجاد این مهم مکان مناسبی را به بخش خصوصی تعرفه کردیم که بخش خصوصی می‌تواند به صورت چندمنظوره این نمایشگاه‌ را اجرایی کند.

وی از اختصاص 15 هکتار زمین برای احداث نمایشگاه بین‌المللی استان در منطقه جیرده رشت خبر داد.

منتظری، ایجاد نمایشگاه بین‌المللی در استان را جزو ضروریات دانست و اظهار کرد: قطعه زمینی اطراف شهرک سپیدرود برای احداث نمایشگاه بین‌المللی گیلان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سه سرمایه‌گذار برای احداث نمایشگاه بین‌المللی گیلان اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: 15 هکتار زمین برای احداث نمایشگاه مذکور در منطقه جیرده رشت اختصاص می‌یابد.

این مسئول، با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری که از توانمندی لازم برخوردار باشد، برای احداث نمایشگاه انتخاب می‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا با سرمایه‌گذاران متقاضی احداث نمایشگاه بین‌المللی گیلان رایزنی صورت می‌گیرد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به احداث نمایشگاه دیگری در جاده انزلی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه مذکور توسط سرمایه‌گذار جدید در حال آماده‌سازی است و در صورت داشتن شرایط لازم می‌توان به عنوان بخشی از نمایشگاه بین‌المللی از آن استفاده کرد.

*برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در گیلان/اجرای طرح شبنم در نمایشگاه‌ها

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های پاییزه در گیلان افزود: در این نمایشگاه طرح شبنم اجرا می‌شود.

منتظری، اجرای طرح شبنم را دارای اثر مثبتی در اقتصاد کشور دانست و یادآور شد: واردات کالا به کشور باید هدفمند و مدیریت شده باشد.

وی اجرای کامل طرح مذکور را نیازمند عزم جدی مسئولان و مردم عنوان کرد و افزود: اجرای مرحله سوم طرح شبنم با مرحله نخست و دوم قابل مقایسه نیست.

این مسئول، از برگزاری جلسه با مجامع امور صنفی برای اجرای طرح شبنم در گیلان خبر داد و یادآور شد: دو واحد نصب برچسب کالا در لاهیجان و انزلی مشخص شده است.

وی، با تصریح بر اینکه یک‌هزار کالا مشمول طرح شبنم در مرحله سوم است، اجرای طرح شبنم در نمایشگاه‌های پاییزه را اجباری دانست.

*برپایی 275 غرفه نمایشگاه پاییزی در رشت/حضور 120 بازرسی در طرح شبنم

منتظری از برپایی دو نمایشگاه پاییزه شهر رشت در محل سالن فرش گیلان و وارش با 275 غرفه تا 30 شهریور جاری خبر داد.

وی افزود: در این دو نمایشگاه کیف و کفش، پوشاک، نوشت‌افزار و مواد غذایی از پنج تا 15 درصد تخفیف به متقاضیان عرضه می‌شود.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، 120 بازرس به طور مستقیم با این سازمان در اجرای طرح شبنم همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به توزیع برنج در نمایشگاه‌های پاییزه کشور، تصریح کرد: برنج در نمایشگاه‌های پاییزه گیلان توزیع نمی‌شود و برای این منظور باید کسب تکلیف کنیم.

منتظری، افزود: بیش از 20 جلسه کارگروه تخصصی با حضور روسای اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی در رشت برگزار شده است.

وی، خواستار خوداظهاری صنوف در اجرای طرح شبنم شد و گفت: خوداظهاری صنوف در شهرستان‌ها بسیار ضعیف است.

*صدور 1000 کارت بازرگانی در گیلان/500 کارت فعال است 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان مبارزه با قاچاق ارز را از وظایف این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته 116 میلیارد ریال پرونده ارزی در استان داشتیم.

وی با بیان اینکه 450 دستگاه خودرو با ارز مرجع وارد گیلان شده بود، یادآور شد: لاستیک‌های با ارز را در استان توزیع کرده بودند.

منتظری از صدور بیش از یک‌هزار کارت بازرگانی در گیلان خبر داد و اذعان کرد: 500 کارت اکنون فعال است.

وی اجرای مصوبه کالای همراه مسافر در منطقه آزاد تجاری انزلی را عاملی برای جذب مشتری در منطقه برشمرد و گفت: ورود مشتری موجب رونق اقتصادی منطقه آزاد می‌شود.

این مسئول، اضافه کرد: تولیدکنندگان می‌توانند کالای خود را در منطقه تولید کرده و به مشتریان عرضه کنند.

به گفته وی، اجرای مصوبه کالای همراه مسافر موجب می‌شود تجار در مرحله نخست و پس از آن تولیدکنندگان در منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

*اعمال نظارت شدید در نمایشگاه‌های پاییزه

رئیس مجمع امور صنفی رشت نیز با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های پاییزه، اظهار کرد: برای عرضه اقلام در این نمایشگاه‌ها عمدتاً از تولیدکنندگان صنفی دعوت به عمل آمده است و از این رو کالای عرضه شده از تخفیف برخوردار است.

جلال‌الدین محمدشکریه، کالای شاخص عرضه شده در این نمایشگاه‌ها را شامل لوازم‌التحریر، کیف، کفش و پوشاک عنوان کرد.

وی تصریح کرد: عرضه این کالا به دلیل ایجاد تعادل در قیمت بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها صورت می‌گیرد و نقش موثری در تعادل قیمت بازار دارد.

به گفته این مسئول، هر ساله استقبال مردم از نمایشگاه‌های پاییزه نسبت به مدت مشابه افزایش می‌یابد.

وی از توزیع دفترچه‌های دولتی و تنظیم بازاری برای دانش‌آموزان در نمایشگاه‌های پاییزه خبر داد و یادآور شد: این دفترچه‌ها علاوه بر نمایشگاه‌های فروش پاییزه از طریق اصناف منتخب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز عرضه می‌شود.

محمدشکریه متذکر شد: در کنار کالای ویژه بازگشایی مدارس،‌ دیگر اقلام تنظیم بازار مانند برنج، شکر، مرغ منجمد و مواد غذایی نیز با قیمت مناسب در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه می‌شود.

وی، استقرار بازار سال و کمیته نرخ‌گذاری نمایشگاه برای کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از کم‌فروشی‌‌ یا گران‌فروشی در این نمایشگاه‌ها را از مهم‌ترین عوامل نظارت بر حقوق مصرف‌کنندگان دانست.

*مردم گرانفروشی‌های نمایشگاه‌های پاییزه را اطلاع دهند

این مسئول، با اشاه به اینکه نمایشگاه پاییزه در رشت با در نظر گرفتن دو مرکز مستقل نمایشگاهی فرش گیلان و سالن وارش برپا شده است، گفت: کالای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها از تخفیف بین 10 تا 20 درصدی برخوردار هستند.

وی، افزود: در کنار برگزاری این نمایشگاه‌‌ها، فروش فوق‌العاده واحدهای صنفی منتخب نیز در نظر گرفته شده است که این واحدها با نصب پلاکارد مشخص شده‌اند.

محمدشکریه، خاطرنشان کرد: بازدیدکنندگان در صورت برخورد با کالای بی‌کیفیت و بالاتر از قیمت بازار می‌توانند با مراجعه به واحد بازرسی و نظارت در نظر گرفته شده در محل نمایشگاه شاهد رسیدگی در محل و اجرای حکم باشند.

انتهای پیام/2300/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول