به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین همایش سبک زندگی به مناسب آغاز جشنهای دهه کرامت به همت سپاه ناحیه تاکستان و با حضور بانوان تاکستانی در سالن امام علی (ع) این شهر برگزار شد.
حمید حبشی در این همایش الگوهای دینی برای فرزندپروری را برشمرد و استقلال در تصمیمگیریها و فراهمسازی شناخت برای فرزندان را از مهمترین روشهای تربیتی برشمرد.
کارشناس و مشاور ارشد تربیت خانواده افزود: پیروی از مد، استقلال در جامعه، نیاز به جلوهگری، تحصیل، آموختن مهارتهای زندگی، لذت بردن از زندگی تیمی و گروهی نیز جزو رایجترین مسائل مطرح شده در دوره جوانی است که البته در پارهای اوقات احساس ناامنی و سرکوب از سوی والدین را نیز در پی دارد.
حبشی عنوان کرد: بر اساس قاعده طبیعی هنگامی که انسان وارد یک مقطع مهم شده و از دوران نوزادی به سوی کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و کهنسالی رشد پیدا میکند دچار تغییر و تحولات جسمانی شده و دوره نوجوانی در این میان به عنوان دوره برزخ و التهاب نام گرفته است که باید والدین و نوجوانان این مهم را خود درک کنند.
وی با بیان اینکه رشد انسانها از بدو تولد با استعدادهای ذاتی همراه بود و هیچ فردی از آغاز بدون نعمات خداوندی متولد نمیشود، ابراز داشت: بر اساس روایتی از پیامبر تحولات انسان در دوران نوجوانی بسیار فراتر از بزرگسالی است و انحرافات عمده نیز در این دوره متوجه نوجوان و جوان میشود.
مشاور ارشد خانواده راههای نفوذ انحراف در دوره نوجوانی را برشمرد و افزود: والدین، مربیان و محیط در صورت انجام ناصحیح وظایف خویش و برخورد نامناسب جزو عوامل اصلی انحراف در دوره نوجوانی محسوب میشوند و برخلاف افکار دیگر دسترسی به رسانهها نه تنها ابزار انحراف بلکه عواملی برای ارتقای روحی و معنوی محسوب میشود.
حبشی با بیان اینکه نوجوانی دوره ارتعاش بوده و در صورت نبود «ارتعاش» هویت نوجوان شکل نمیگیرد، ابراز داشت: البته والدین باید تحرکات افت و خیز نوجوانان را در این سنین مدیریت کنند چراکه شناخت دوره پرالتهاب نوجوانی بسیار سخت بوده و والدین باید ضمن شناخت راههای مقابله با انحرافات زمینه بروز خلاقیتها را مهیا کنند.
وی بحرانهای دوران نوجوانی را برشمرد و افزود: بحران هویت به عنوان مهمترین بحران در دوره نوجوانی مطرح است و علت به کارگیری لفظ بحران به جای مسئله نیز در این است که «مسئله» همواره با بحث و بررسی و طی انجام پروسه قابل حل است اما بحران را باید مدیریت کرد؛ در شرایط بحران نوجوان نیازمند درک و شناخت دیگری است و بیان چراها نیز از این سنین آغاز شده که نیازمند کسب هویت است.
انتهای پیام/77005/ی30/ظ1004