اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه مدیریت‌های بحران‌های طبیعی شاخص پژوه:

مغز مدیریت بحران تهدید شناسی است

رئیس پژوهشگاه مدیریت‌های بحران‌های طبیعی شاخص پژوه گفت: مغز مدیریت بحران یک فرصت برای شناخت تهدیدها است.

مغز مدیریت بحران تهدید شناسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیر محمودزاده ظهر امروز در دومین کارگاه سناریونویسی در مدیریت بحران اظهار داشت: سناریو از فرنامه می‌آید که در فرهنگ لغت فر به معنی پیش و جلو است.

این مسئول با اشاره به اهمیت سناریونویسی و نقش آن در مدیریت بهتر تصریح کرد: با توجه به سناریو که تفکر رو به آینده را تعیین می‌کند می‌توان با استفاده از این نیروهای پیشران بر کل فرآیند مدیریتی تاثیر گذاشت.

رئیس پژوهشگاه مدیریت‌های بحران‌های طبیعی شاخص پژوه ادامه داد: یکی از ابزارهای آینده پژوهی به سناریو است چرا که در واقع سناریو اتفاقات در آینده را بیان می‌کند.

وی اضافه کرد: تفاوت سناریو با پیش‌بینی در نقطه‌ای و عددی بودن در پیش‌بینی است در صورتی که در سناریو با طیف مواجه هستیم، مانند خشکی زاینده‌رود که 50 پیامد را پشت سر خود دارد و نگارش سناریو فرصت‌های خوبی را برای مواردی که هنوز پیش نیامده فراهم می‌کند و در نهایت قدرت تصمیم‌سازی را در این زمینه پیدا می‌کنیم.

محمودزاده با بیان اینکه در زمان بحران دو مشکل عدم وحدت فرماندهی و پایین بودن قدرت تصمیم‌گیری پیش می‌آید، تاکید کرد: با نگارش سناریو در زمان بحران و طرح سئوال‌هایی مانند چه اتفاقی، کی، کجا، توسط چه کسی و چگونه اتفاق بیافتد، می‌توان پیش زمینه‌ای را برای سناریونویسی طراحی کرد.

این مسئول بحران‌ها را ناشی از بی‌تدبیری و نقصان دانست و افزود: به همین دلیل بهتر است به جای مدیریت بحران از مدیریت پیگیری در کشور ایران استفاده کنیم چرا که برای تفکر زمان اندکی گذاشته و مجبوریم زمان بیشتری برای پیگیری صرف کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سناریو مجموعه حالت‌های گوناگونی دارد که قطعی نیست اضافه کرد: سناریو پاسخ درستی از آینده به ما نمی‌دهد ضمن اینکه روشی برای برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی هم نیست بلکه منجر به ارتقا برنامه‌ها می‌شود.

وی نیاز به سناریو را به جهت اینکه آینده برایمان مهم است را عنوان و بیان داشت: هر چه آینده آشوبناک‌تر سناریو هم مهم‌تر می‌شود و با تصور خویش در آینده مطلوب یا نامطلوب می‌توانیم بهترین سناریو را به نوشته تحریر درآوریم.

محمودزاده ادامه داد: بکارگیری تفکر و نگاه سیستمی منجر به سرعت‌بخشی در توجه به اتفاقات روی داده و پیشرو را می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه مدیریت‌های بحران‌های طبیعی شاخص پژوه چرخه سناریو را یک چرخ OODA دانست و تاکید کرد: می‌توان با دید واگرایی موضوع را دید و با جهت‌گیری به سمت ایمنی تصمیم گرفت و در نهایت اجرایی کرد.

این مسئول مراحل سناریونویسی را عنوان کرد و اذعان داشت: شناسایی مسئله و تصمیم اصلی، جمع‌آوری اطلاعات و احتمالات، شناخت و تجزیه از مراحل سناریونویسی است.

انتهای پیام/63007/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول