اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خبر داد

اجرای طرح پایش بیماری‌های ماهیان گرمابی در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از اجرای طرح پایش بیماری‌های ماهیان گرمابی در خوزستان خبر داد.

اجرای طرح پایش بیماری‌های ماهیان گرمابی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان، مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: طرح پایش ماهیان گرمابی هر ساله در کشور از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا مهرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طرح پایش بیماری‌های ماهیان گرمابی در خوزستان آغاز شده افزود: این طرح سیستم مراقبتی جهت بیماری‌های مهم و اخطار کردنی ماهیان گرمابی است که برای کنترل چند بیماری ویروسی از جمله کویی هرپس ویروس و ویرمی بهاره کپور ماهیان اجرا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: به منظور بررسی وجود عوامل ویروسی مذکور در سطح مراکز تکثیر ماهیان گرم آبی استان، اداره کل دامپزشکی خوزستان اقدام به نمونه برداری از مولدین و مایعات جنسی آن‌ها کرد و همچنین با توجه به بروز تلفات در سطح مزارع پرورش ماهیان گرمابی طی 2 ماهه اخیر نمونه برداری از ماهیان بیمار نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در این خصوص از چندین مزرعه درگیر نمونه‌های بافتی جهت انجام آزمایشات PCR، کشت میکروبی و هیستوپاتولوژی تهیه و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی خوزستان ارسال شده و جهت تشخیص وضعیت بلوم جلبکی (رشد سریع جلبک‌ها) از برخی استخرهای دارای تلفات نمونه پلانکتونی نیز تهیه شد.

کنارکوهی خاطر نشان کرد: طی چند سال اخیر، بروز تلفات همزمان با گرمای شدید و افزایش سایز ماهیان رخ داده که علت آن می‌تواند مجموعه‌ای از عوامل مدیریتی، بلوم جلبک‌های سمی، آلوده بودن مولدین و سایر عوامل میکروبی و ویروسی باشد.

وی اهداف عمده اجرای این طرح را شناسایی کانون‌های آلوده، تعیین بیماری‌های بومی و غیربومی، نظارت بر تولید بهداشتی تخم چشم زده، لارو و بچه ماهی عنوان کرد.

انتهای پیام/72010/صا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول