اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه مطرح کرد

مایه‌کوبی بیش از 105 هزار رأس دام در کرمانشاه

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری تب‌برفکی در کرمانشاه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در پایان این عملیات، بیش از 105 هزار رأس از دام‌های سنگین علیه این بیماری ایمن شوند.

مایه‌کوبی بیش از 105 هزار رأس دام در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، نادر پرور با اشاره به اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور برای پیشگیری از بیماری تب برفکی، گفت: عملیات مایه‌کوبی از 16 شهریور ماه سال‌جاری به‌مدت 20 روز کاری علیه بیماری تب‌برفکی مرحله اول با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی در قالب 60 اکیپ آغاز شده است.

وی ادامه داد: این کار در جمعیت دامی استان کرمانشاه (گاو و گوساله) اعم از صنعتی، نیمه‌صنعتی، گاوداری روستایی، عشایری و پرواربندی‌ها به‌صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، پیش‌بینی می‌شود در پایان این عملیات، بیش از 105 هزار رأس از دام‌های سنگین استان کرمانشاه علیه این بیماری ایمن شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه بیماری تب‌برفکی را یک بیماری شدیدا واگیر و ویروسی دامی دانست که تمام دام‌های اهلی و زوج سم را درگیر می‌کند، اما گاو و گوساله بیشترین حساسیت را به این بیماری دارند و در صورت بروز بیماری می‌تواند خسارات و تلفات شدیدی را به جمعیت دامی کشور وارد کند.

پرور در خصوص تلفات این بیماری در جمعیت دامی تصریح کرد: تلفات در دام خصوصا در دام‌های جوان بروز می‌کند و در دام‌های بالغ باعث کاهش تولید شیر، کاهش شدید وزن، سقط جنین و ...  می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در صورت عدم پیشگیری به‌موقع بیماری، با توجه به زمین‌گیر شدن دام، طولانی بودن روند درمان و برگشت دیرهنگام دام به حالت طبیعی از نظر اقتصادی هزینه‌های گزافی را به دامداران و منابع مالی استان کرمانشاه تحمیل می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در راستای برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور و با برنامه منسجم و هدف‌مندی که در زمینه پیشگیری از بیماری تب‌برفکی توسط دامپزشکی استان در حال انجام است، تاکنون مورد حادی از این بیماری مشاهده و گزارش نشده است.

وی همچنین از دامداران و روستاییان خواست به‌منظور ایمنی دام‌ها در مقابل بیماری تب‌برفکی، کاهش تلفات دام‌ها در اثر بیماری ذکر شده، ارتقاء کیفیت تولیدات دامی و ... همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند.

پرور در مورد خرید گوشت و فرآورده‌های خام دامی عرضه شده در معابر و مکان‌های غیرمجاز هشدار داد و اعلام کرد: شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌های مجاز زیر نظارت بازرسان دامپزشکی تهیه کنند.

انتهای پیام/27002/ق/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول